Remservice van ATE voor elektrische voertuigen

0
311
ATE

Naarmate het belang van elektrische voertuigen toeneemt, zijn de juiste onderdelen en diensten nodig. ATE is het bekende premiummerk van Continental dat remtechnologie en producten in autofabrikantkwaliteit aanbiedt.

Welke servicewerkzaamheden zijn (nog) nodig aan de remsystemen van e-cars? Dat wil zeggen hybride voertuigen en batterij-aangedreven elektrische voertuigen?

In een pure e-auto is de remslijtage in het algemeen lager dan bij een verbrandingsmotor als gevolg van recuperatief remmen. Echter: de voertuigmassa doet een deel van de verlenging van de levensduur teniet. De reden hiervoor is de accu – en het daarmee samenhangende hogere gewicht. Dit effect is des te groter versterkt in hybride voertuigen, die twee ritten tegelijk moeten aankunnen. Voor de garage betekent dit: Ook bij e-cars is er nog service aan de remmen. En daar hoort bijvoorbeeld ook het verversen van de remvloeistof, het liefst van ATE, bij. Daarnaast zijn er door het veranderende schadepatroon andere werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het vervangen van gecorrodeerde remschijven. Omdat men deze door recuperatief remmen veel minder vaak gebruikt. En het verwijderen van slijtage trommel remmen. Deze worden steeds vaker weer toegepast in e-cars. De exacte onderhouds- en reparatie-intervallen zijn echter nog niet te voorspellen omdat de technologie constant en snel evolueert.

Hoe zit het met het vervangen van de remblokken?

Remblokken moet u vervangen nog vóór de schijfremmen, maar om andere redenen dan voorheen. Namelijk niet vanwege slijtage, maar vanwege verhoogde corrosie. De zogenaamde roestfilm ontstaat doordat u de remmen bij elektrische voertuigen door recuperatie veel minder vaak gebruikt. Om deze reden installeren steeds meer fabrikanten trommelremmen. Dankzij hun ingekapselde systeem zijn zij minder roestgevoelig. Daarom hebben ze meestal aanzienlijk langere onderhoudsintervallen. Want de mechanica en de remvlakken zijn van binnen goed beschermd tegen corrosieve invloeden zoals regen of zout.

Zijn er speciale kenmerken bij het verversen van de remvloeistof?

Ja – garages moeten speciale aandacht besteden aan het verversen van de remvloeistof in elektrische voertuigen. Denk hierbij aan de aanschaf van remvloeistof van ATE die geschikt is voor elektrische voertuigen. Dit is een vloeistof met een lage viscositeit en een hoog nat kookpunt. Geschikte remvloeistoffen zijn bijvoorbeeld Continental ATE Super DOT 5.1.

Hoe verschillen de frictievoeringen van elektrische auto’s van conventionele frictievoeringen?

Om corrosie te voorkomen worden momenteel verschillende coatings voor de remschijven,  ontwikkeld en getest met de juiste frictiematerialen. Waaronder hardmetalen coatings. Als het om frictievoeringen gaat, worden tegenwoordig vaak “low steel” voeringen gebruikt. Trommelremmen zijn ook geschikt om het corrosieprobleem op te lossen. Lees daarvoor het antwoord hieronder. Zij worden al getest op voorassen, zie ons dossier.

Onderwerp trommelremmen:

Waarom worden trommelremmen gebruikt op de achteras van sommige elektrische voertuigen?

Bij e-voertuigen vangt de recuperatie een groot deel van de remprocessen op. De remmen gebruikt u minder vaak. Voor schijfremmen betekent dit een duidelijk verhoogd risico op corrosie en daarmee samenhangende roestgevoeligheid. Vooral onder winterse omstandigheden. Dit geldt vooral voor de achteras, die minder vaak wordt afgeremd. Met hun ingekapselde systeem zijn trommelremmen minder gevoelig voor vocht, kou en dooizout – en dus ook voor roest.

Verschillen trommelremmen van de eerdere verbrandingstrommelremsystemen?

De basisfunctionaliteit van de trommelrem blijft hetzelfde. De veranderingen zijn specifieke details. Trommelremmen die in elektrische voertuigen zijn geïnstalleerd, hebben een hogere kilometerstand en betere anticorrosieve eigenschappen. En daarnaast een inkapseling die stof in de rem houdt. Bij het volgende bezoek aan de garage kunt u dit laten verwijderen. Trefwoord: fijnstofreductie. Continental had hiervoor onlangs een nieuwe ontwikkeling: de EPB SI (Electronic Parking Brake – Simplex). Nieuw aan deze hydraulische trommelrem is de elektromechanische parkeerremfunctie. De EPB-SI is gebaseerd op het simplex-principe (EPB-Si). Het is bijzonder robuust en onderhoudsarm. Dit komt overeen met de toenemende levensduur-eisen in elektrische voertuigen. Bovendien biedt de elektrische parkeerrem autofabrikanten meer vrijheid en meer mogelijkheden bij het ontwerpen van het voertuiginterieur en het installeren van rijhulpsystemen. Het trommelremsysteem is ook schaalbaar. Daardoor is hij geschikt voor zowel kleine voertuigen als grotere voertuigen met een gewicht tot 3,5 ton, soms zelfs meer.

Meer gedetailleerde informatie over het onderwerp trommelremmen vindt u in het dossier: Continental zet zich in voor de toekomst van trommelremmen – Continental AG. Dit is inclusief toekomstige ontwikkelingsstadia.

Trommelremmen bieden een voordeel ten opzichte van schijfremmen. Ze zijn minder gevoelig voor roest. Een beslissend voordeel gezien de doorgaans lagere belasting van de remmen in e-auto’s.