Gebroken spoorstang: symptomen en wat te doen

0
97
Spoorstang
© GettyImages / Cherdchanok Treevanchai

Een defecte spoorstang vormt een aanzienlijk veiligheidsrisico omdat het voertuig niet meer precies bestuurd kan worden. In het ergste geval scheurt het uiteinde van de spoorstang af, wat tot ongelukken kan leiden. In deze blog leest u alles wat u moet weten over een spoorstangdefect, de symptomen en wat u in dit geval moet doen.

Defecte spoorstang: symptomen kort uitgelegd

Veelvuldig sturen tijdens stilstand of frequente ritten op onverharde wegen leiden tot snellere slijtage dan tijdens normaal rijden. Een ratelend geluid tijdens het nemen van bochten kan het eerste symptoom zijn van een defect aan de spoorstang. Andere symptomen kunnen zijn gerommel in de voorwielen en duidelijk merkbare speling in het stuur. Een defecte spoorstang wordt echter vaak niet opgemerkt omdat het een geleidelijk proces is. Dit is geen schade aan de spoorstang, maar aan het uiteinde van de spoorstang.

In principe moeten beide asbalken van de vooras optimaal uitgelijnd zijn om een ​​rechte rijrichting te garanderen. Om deze reden wordt het spoor op de spoorstang aangepast met behulp van een chassismeting. Als de spoorinstelling niet meer binnen het tolerantiebereik valt, zullen de banden sneller verslijten. Bij een extreme afstelling wordt niet alleen het besturen van de auto moeilijker, maar komt ook de rijveiligheid in gevaar, omdat de bestuurder herhaaldelijk aan het stuur moet draaien om op het goede spoor te blijven als de baan wordt gewijzigd. Als u een versleten spoorstangeind vermoedt, moet u zo snel mogelijk een werkplaats bezoeken. Een duidelijk teken dat de rijstrook verkeerd is aangepast, is dat het voertuig altijd dezelfde kant van de weg oprijdt.

Spoorstangeind is meestal de reden voor een spoorstangdefect

Spoorstangen brengen de stuurhoek van het stuurhuis over op de stuurhendels en daarmee op de voorwielen. Spoorstangen zijn verdeeld in een linker- en een rechterzijde, waarbij elke spoorstanghelft bestaat uit een spoorstanguiteinde met kogelgewricht en een draadstang. De kogelkoppen van de spoorstangen bevinden zich op de stuurhendels van de voorwielen, waardoor het spoorstangeind beweegbaar is verbonden met de asbalk. Als een trekstang defect is, is dit meestal te wijten aan versleten spoorstangeinden die door slijtage kapot gaan.

Een versleten spoorstangeind is niet te repareren, daarom moet het onderdeel vervangen worden. Het vervangen ervan door gebruikte auto-onderdelen wordt niet aanbevolen, omdat noch de ouderdom noch de slijtage van het spoorstangeind zichtbaar is en het spoorstangeind één van de veiligheidsrelevante onderdelen is.

Spoorstangeind vervangen: stap voor stap

Het spoorstangeind kan afzonderlijk of per paar worden vervangen voor de as. De toestand moet vóór de vervanging worden beoordeeld. Voor het vervangen van het spoorstangeind zijn de volgende gereedschappen en hulpmiddelen nodig:

  • Krik, put of hefplatform
  • Momentsleutel
  • 1 set dopsleutels
  • 1 set steeksleutels
  • Roestverwijderaar
  • Reinigingshulpmiddelen
  • Pen of krijt voor markeringen
  • Hamer

Stap 1: Breng het voertuig omhoog en verwijder het betreffende wiel om het spoorstanguiteinde en de spoorstang bloot te leggen.

Stap 2: Zoek het verbindingsstuk tussen de spoorstang en de ophanging. Deze onderdelen zitten meestal erg vast door het vuil en moeten eerst worden gereinigd, zodat ze kunnen worden verwijderd. Gebruik een borstel en een doek om de het schroefdraad schoon te maken.

Stap 3: Gebruik een steeksleutel om de borgmoer op de trekstang los te draaien. Omdat deze vaak erg strak zitten, heeft u een roestverwijderaar nodig om de borgmoer los te maken. Zodra de moer loskomt, markeert u deze met krijt of een pen en telt u het aantal omwentelingen waarmee u de moer losdraait. Dit zal u helpen de juiste positie van het spoorstanguiteinde na de vervanging te vinden.

Stap 4: Draai nu de moer van de ophanging los.

Stap 5: Verwijder nu het spoorstanguiteinde door een moer op de schroefdraad te draaien en het spoorstanguiteinde voorzichtig met een hamer naar buiten te tikken. Draai vervolgens het uiteinde van de spoorstang ervan af. Onthoud ook hier het aantal omwentelingen, zodat u later dezelfde positie weer kunt vinden.

Stap 6: Schroef nu het nieuwe spoorstanguiteinde los met hetzelfde aantal slagen als waarmee u het heeft losgeschroefd. Plaats vervolgens de moer op de wielophanging en draai deze vast met een momentsleutel. Bevestig vervolgens de borgmoer weer op de trekstang.

Stap 7: Inspecteer visueel de stuurhoes en de spoorstang. Vervolgens kunt u het wiel weer monteren en het voertuig, terwijl het stilstaat, controleren of het geluid verdwenen is.

In de Motointegrator onlineshop vindt u het juiste gereedschap en het nieuwe spoorstangeind voor uw voertuig. Ontdek het zelf en blader door onze online winkel voor auto-onderdelen en accessoires.