Remschijven en -blokken vervangen in de BMW X5

0
674

De remschijven en remblokken van een BMW X5 zijn veiligheidsrelevante componenten, zoals bij elke auto, en moeten worden vervangen voordat de slijtagegrens wordt bereikt. In de volgende stapsgewijze instructies laten we u zien hoe u de voorremschijven en remblokken zelf kunt vervangen op een BMW X5.

Lijst met gereedschappen voor het vervangen van remschijven en remblokken op de BMW X5

Wielsleutel (wielspin) of
ratel met verlengstuk en 17 mm dopsleutel of
persluchtschroevendraaier met 17 mm dopsleutel
Kleine staalborstel
Wielnaafslijper voor accuschroevendraaier
Momentsleutel, kort
Momentsleutel, lang
dopsleutel 21 mm
schroevendraaier, plat, groot
7 mm zeskantbit
Remreiniger
Papieren handdoeken

Gereedschap remblokken remschijven bmw x5

De remklauw wordt tijdens het werk opgehangen en aan de veerpoot vastgezet. Hier heeft u een ketting, wat binddraad of een touw nodig. Reken op ongeveer 10 minuten per wiel. Het vervangen van remschijven en remblokken op de voorwielen van de BMW X5 hoeft niet langer te duren.

Open de motorkap en verwijder de bovenklep voor de voorruit

Voor en na het vervangen van de remschijven en -blokken moet u het remvloeistofpeil op de BMW X5 controleren. Het remvloeistofreservoir bevindt zich in de motorruimte aan de bestuurderszijde onder een afdekking vlak voor de voorruit. Verwijder eerst de rubberen afdichtingen en vervolgens het deksel.

Controleer het remvloeistofpeil in het reservoir

Draai de dop van het reservoir los om het vloeistofpeil te controleren. Het reservoir mag niet tot de rand worden gevuld. Door de remzuigers terug te duwen wordt remvloeistof in het reservoir geduwd.

Breng het voertuig omhoog en verwijder de voorwielen

Om de voorremschijven en remklauwen op de BMW X5 te kunnen vervangen, moet u het voertuig volledig of in ieder geval aan de voorzijde omhoog brengen. Na het optillen dient u het voertuig vast te zetten. Draai vervolgens de 5 wielbouten helemaal los met een wielkruis, een ratel met verlengstuk en een 17 mm dopsleutel of een pneumatische schroevendraaier met een 17 mm dopsleutel. Verwijder het wiel.

Verwijder de geleidedoppen

De twee remklauwgeleiders van de BMW X5 zijn door kunststof doppen beschermd tegen vuil. Verwijder de twee geleiders aan de achterkant van de remklauw. De doppen kunnen met een platte schroevendraaier worden losgemaakt.

Remklauw bmw x5

Schroef de remklauwgeleiders los

Draai de twee remklauwgeleiders aan de achterkant van de remklauw volledig los. Hiervoor heeft u de kleine ratel nodig en een 7 mm bit met een aandrijving die op de ratel past.

Controleer de staat van de remklauwgeleiders

Controleer de staat van de remklauwgeleiders na verwijdering. Als de conditie goed is, hoeven ze alleen maar schoongemaakt te worden. Als dat niet het geval is, moet u nieuwe remklauwgeleiders klaar hebben liggen.

Verwijder de remblokklem

Om de padclip te verwijderen, neemt u een middelgrote of grote platte schroevendraaier en schuift u het schroevendraaierblad van buitenaf tussen de clip en de pad. Wrik vervolgens de remblokklem uit de houder.

Verwijder de remklauw en hang hem op

Na het verwijderen van de remblokklem kunt u de remklauw van de remschijf trekken. Let op de remleidingen. De leidingen mogen niet knikken.

Koppel de connector van de remblokslijtagesensor los

Houd de remklauw in uw hand en trek de remblokslijtagesensor los. Trek niet aan de kabel, trek altijd aan de stekker.

Verwijder de oude remblokken

Haal de oude remblokken uit de remklauw en hang de remklauw met de ketting of kabel aan de schokbreker. Nogmaals, pas op dat u de remleidingen niet knikt.

Schroef het remklauwjuk los

Om de remschijf te kunnen demonteren, moet u nog wel het remklauwjuk verwijderen. Hiervoor heeft u een 21 mm dopsleutel en een ratel nodig. De twee bevestigingsschroeven voor het remklauwjuk bevinden zich aan de achterkant van de remschijf. Verwijder het juk van de remschijf en leg het opzij.

Verwijder de remschijfbout

De remschijf wordt nu alleen vastgehouden door een kleine schroef. De schroef zit in de ring van gaten in de wielbouten tussen twee schroefdraden. Om de schroef los te draaien heeft u een dopsleutelinzet nodig met een inbussleutel en een ratel. Draai de schroef helemaal los.

Verwijder de remschijf

Na het verwijderen van de remschijfschroef wordt de remschijf niet meer vastgehouden en kan deze worden verwijderd. Als de remschijf vastzit, helpt een paar tikken met een hamer rond de buitenrand van de remschijf om deze los te maken.

Reinig de naaf waar deze contact maakt met de remschijf

De kans is groot dat de naaf min of meer verroest en vuil is. Voordat u de nieuwe remschijf monteert, moet u de naaf op de contactpunten reinigen. Voor het reinigen en verwijderen van roest kunt u een staalborstel of een accuschroevendraaier wielnaafslijpopzetstuk gebruiken.

Wielnaaf bmw x5

Installeer een nieuwe remschijf

Nadat u de wielnaaf van roest en vuil heeft ontdaan en de contactvlakken van de remschijf op de naaf schoon zijn, kunt u de nieuwe remschijf monteren. Plaats de remschijf op de naaf zodat de gaten voor de schroeven op elkaar liggen. Draai vervolgens de remschijfschroef eerst met de hand vast en vervolgens met een ratel en de juiste dopsleutelinzet. Pak dan de kleine momentsleutel en stel deze in op 16 Newtonmeter. Draai tenslotte de remschijfschroef vast met dit aanhaalmoment.

Reinig het remklauwjuk voor installatie;

U moet ook het remklauwjuk reinigen voordat u het installeert. Reinig de pasvlakken van de remklauw met een staalborstel. Mogelijk moet u het juk naar beneden slijpen. Vervolgens kunt u deze monteren en de bevestigingsschroeven aan de achterzijde vastdraaien met een koppel van 110 Newtonmeter.

Installeer nieuwe remblokken

Na het installeren van het remklauwjuk, is het tijd om de nieuwe remblokken te installeren. De remblokken voor de achterremzuiger hebben drie clips op hun rug. Deze klemmen steekt u in de remzuigers in de remklauw. U hangt het voorremblok eenvoudig in het remklauwjuk.

Installeer de remklauw

Nadat u de remblokken gemonteerd heeft, schuift u de remklauw over het reeds geïnstalleerde remblok. Vervolgens moet u de twee remklauwgeleiders weer terugplaatsen.

Smeer de nieuwe of gereinigde remklauwgeleiders

Voordat de gereinigde of nieuwe remklauwgeleiders worden gemonteerd, moeten ze licht worden gesmeerd met een door de voertuigfabrikant goedgekeurd smeermiddel. Het smeermiddel zorgt ervoor dat de geleiders bij hoge thermische belasting niet in hun boring blijven steken en later alleen met brute kracht kunnen worden verwijderd.

Draai de remklauwgeleiders vast en installeer de geleidekappen

Wanneer u de remklauwgeleiders zo ver mogelijk heeft ingedraaid, dient u deze met een momentsleutel en een aanhaalmoment van 30 Nm vast te draaien. Direct daarna de geleidekappen weer aanbrengen.

Installeer voor de zekerheid een nieuwe remblokklem

Als u de remschijven en de remblokken op de BMW X5 vervangt, moet u de oude klemmen vervangen door nieuwe remblokklemmen. Plaats de remblokclips zodanig op de remklauw dat de clips in de uitsparing kunnen grijpen. Druk vervolgens met enige kracht de clips tegen de remklauw totdat ze vastklikken en vastzitten.

Reinig de remschijf

Ongeacht de fabrikant worden de meeste nieuwe remschijven geleverd met een beschermende coating. U dient deze beschermhoes te verwijderen. Gebruik hiervoor een in de handel verkrijgbare remschijfreiniger. Verwijder het reinigingsmiddel grondig met keukenpapier of oude lappen voordat u het wiel monteert. Zorg ervoor dat er geen reinigingsvloeistof in de remmen loopt.

Remslijtagesensor installeren

Voordat u het wiel installeert, moet u nog steeds de remslijtagesensor weer aansluiten en de kabel aan de geleider aan de bovenkant van de remklauw bevestigen.

Monteer het wiel

Nu kunt u het wiel weer in elkaar zetten. Draai eerst de wielbouten zover mogelijk met de hand in. Neem vervolgens een wielspin, een ratel met een dopsleutel of een pneumatische schroevendraaier met een geschikte sleutel en draai alle wielbouten vast. Laat het voertuig vervolgens weer op de grond zakken. Zorg ervoor dat de wielen volledig op de naven zitten voordat u het voertuig laat zakken.

Controleer het remvloeistofpeil in het remvloeistofreservoir

Voordat u verder gaat, moet u het remvloeistofpeil in het remvloeistofreservoir nogmaals controleren. Het vloeistofpeil is nu waarschijnlijk iets hoger omdat de remzuigers verder naar binnen zijn geduwd. Zolang het vloeistofpeil binnen het gespecificeerde bereik blijft, hoeft u niets te doen. Als het vloeistofpeil te hoog is, moet u wat remvloeistof aftappen.

Draai de wielbouten vast met een momentsleutel tot 140 Nm

Als het remvloeistofpeil in orde is, moet u de wielbouten nog aandraaien met een momentsleutel en een koppel van 140 Newtonmeter. Draai de wielmoeren afwisselend in een kruiselings patroon en niet opeenvolgend vast. Draai de wielbouten gelijkmatig en langzaam vast met de momentsleutel tot u de klik hoort. Maak geen schokkende bewegingen.

Trap het rempedaal in

Stap dan in uw voertuig en trap het rempedaal in. De eerste of twee keer is het normaal als u door de bodemplaat kunt stappen. De remzuigers hebben ongeveer 2 handelingen nodig om zo ver uit te schuiven dat ze de remblokken licht tegen de remschijven drukken. Daarna mag het rempedaal de vloer niet meer raken. De drukopbouw in het remsysteem moet dan voorkomen dat het rempedaal meer dan ongeveer halverwege wordt ingetrapt.

Maak een proefrit

Aan het einde van het vervangen van de remschijven en -blokken op de BMW X5 moet u nog een proefrit maken. Aangezien de remschijven en remblokken nog niet zijn ingelopen, moet u eerst voorzichtig remmen. Vermijd volledige stops en korte harde stops. Het duurt enkele kilometers voordat de remblokken zich aan de schijven hebben aangepast en hun volledige remeffect bereiken.

De oude remschijven en remblokken kunt u inleveren bij elk kringloopcentrum of schroothandelaar. Met olie vervuilde poetslappen en keukenpapier zijn gevaarlijk afval en dienen te worden ingeleverd bij het dichtstbijzijnde inzamelpunt voor verontreinigende stoffen/gevaarlijk afval.