De blazende zuigleiding naar de EGR

0
131
zuigleiding
Het snorkelt en stinkt. Je moet er naartoe.

Hoe? Wat? Zuigleiding? EGR? Wat is dat? Ik zal het je meteen uitleggen. Eerst moet ik weer frisse lucht inademen, want ik stond net in een roetige, donkere wolk diesel en besloot de oorzaak direct te verhelpen.

Preventie:

Hopelijk zijn we het er allemaal over eens dat je alleen zelf aan je auto moet werken als je weet wat je doet. Als je het niet zeker weet, kun je je voertuig beter laten onderhouden door een gespecialiseerde werkplaats. In het voorbeeld van vandaag is de motor fundamenteel eenvoudig van structuur, dus als je iets verkeerd tussen het uitlaatspruitstuk en de regelklep schroeft, gebeurt er geen ongeluk. Maar het kan erg stinken, heet worden en de motor kan onregelmatig lopen.

Zuigleiding
Eerst moet er wat plastic opzij worden gezet.

De EGR-uitlaatgasregelklep

Er zijn verschillende redenen om de uitlaatgassen niet eenvoudigweg via de achterkant van een verbrandingsmotor naar buiten te blazen, maar deze in verhouding terug naar de verbrandingskamer te leiden. Met een benzinemotor, als deze geen motor met directe injectie is, kunt u benzine besparen in het deellastbereik en tijdens belastingswisselingen. Bij motoren met directe injectie en dieselmotoren kan uitlaatgasrecirculatie de uitstoot van verontreinigende stoffen binnen bepaalde grenzen verminderen. Dit systeem is niet te verwarren met een turbocompressor, die totaal anders werkt.

Zuigleiding
Nu kunnen we gemakkelijk overal komen.

Wanneer en in welke hoeveelheid uitlaatgassen aan de inlaatlucht van de motor worden toegevoegd, wordt geregeld door de uitlaatgasregelklep ( kortweg EGR ). Meestal is dit een schotelklep met schuif, die via een buis is verbonden met het uitlaatspruitstuk van de motor. De EGR wordt elektromechanisch of via vacuümbussen aangestuurd. Na verloop van tijd kan het vuil worden en niet meer correct werken. In ons geval is de oorzaak van het probleem echter veel alledaagser. De leiding naar het uitlaatspruitstuk is gebroken.

Zuigleiding
Dat is waar de schurk zit!

En hoe herken ik de kapotte zuigleiding?

Als de uitlaatgasrecirculatie verstoord is, uit zich dit in slechte prestaties en een onregelmatige loop van de motor of duidelijk zichtbare uitlaatgassen. De storing wordt vaak aangegeven door waarschuwingslampjes; bijzonder zuinige auto’s gaan in de zogenaamde “noodmodus” en raden dringend een bezoek aan de werkplaats aan. Bij mijn oude vijfcilinder turbodiesel uit de 210-serie werd na een hobbel in de motorruimte de akoestiek spectaculair (MUOOOOOORFFF!!) en rook het naar verbrande diesel. Waar het niet zo zou moeten ruiken.

Zuigleiding
Oud en nieuw.

Wat hebben we nodig voor de werkzaamheden?

Het gereedschap dat u nodig heeft, is sterk afhankelijk van uw auto. Bij de oude Mercedes-Benz 290 turbodiesel, die nog uit massief materiaal wordt gefreesd, zijn een klein rateldoosje en een paar schroevendraaiers voldoende. Meestal moeten er nog panelen verwijderd worden. Naast de kapotte zuigleding hebben we nieuwe klemmen nodig en misschien wat hittebestendig afdichtmiddel en een staalborstel. Maar dat is het.

verdeelstuk
Nu is het verdeelstuk open.

Warm en koud

Uiteraard mogen werkzaamheden aan het uitlaatsysteem pas worden uitgevoerd als de betreffende onderdelen zijn afgekoeld. Een spruitstuk als dit kan erg heet worden, wat ook één van de redenen is waarom de metalen onderdelen hier in de buurt door de jaren heen verslijten. De leidingverbinding van het spruitstuk naar de EGR bestaat uit een licht gebogen, dunne stalen buis, die aan beide uiteinden met klemmen aan een flens is bevestigd. In ieder geval is de klem op het spruitstuk zelf meestal zwaar gecorrodeerd en kan deze niet meer worden gebruikt. Het is het beste om beide tegelijk te vervangen, omdat ze de wereld niet kosten. Als er voor uw voertuig geen geschikte zuigleiding meer verkrijgbaar is, zijn er ook universele onderdelen verkrijgbaar. Het belangrijkste waar u op moet letten is de juiste diameter.

Zandman
Möööp. Het onderdeel past!

Nadat u de oude leiding heeft verwijderd, wordt het probleem meestal duidelijk. De mijne viel letterlijk in twee delen waardoor er uitlaatgassen in de motorruimte terechtkwamen en het “geluid” behoorlijk sportief werd bij het accelereren. Na het verwijderen van de defecte leiding dient u de steunen schoon te maken en eventuele roest te verwijderen; hiervoor is meestal een staalborstel voldoende.

Zuigleiding
Het nieuwste onderdeel op de oude motor

Alles volledig gesloten?

De nieuwe zuigleiding op de EGR moet spanningsvrij passen en goed afsluiten met de klemmen. Als je niet zeker weet of alles op de contactvlakken goed vastzit, kun je er een beetje uitlaatmontagepasta tussen smeren. Het hardt uit bij verhitting en sluit de verbindingen schoon af. En dat is het eigenlijk. Staat de buis strak maar niet onder spanning? Vervolgens een visuele inspectie van de EGR, zitten alle leidingen en stekkers waar ze moeten zitten? Oké, dan kun je de verwijderde panelen er weer op schroeven.

Zandman
Rennen. Stil.

Nazorg

Heeft u al het gereedschap uit de motorruimte verwijderd? Vervolgens kan de motor gestart worden. Terwijl de één lichte stoten geeft met het gaspedaal, voelt en controleert een ander of er uitlaatgassen uit het zuigleiding in de motorruimte ontsnappen. Je kunt het voelen en ruiken. Als alles goed zit, kunt u een proefrit maken. Nu zou alles weer stil moeten zijn, er mochten geen waarschuwingslampjes gaan branden en de motor zou weer merkbaar meer vermogen moeten ontwikkelen. Klus geklaard. Goede reis.

Ölflossen auf der Hand
Olievlekken zijn niet weggelaten.

Autor: Jens Tanz – Sandmann