Instructies en tips voor het schilderen van de GVK-boot

0
212
GVK-boot lakken
© GettyImages / Ernst Glas

Fris geschilderd is uw boot een lust voor het oog – maar helaas laat het uiterlijk vaak al na één seizoen te wensen over. Niet alleen vanwege het uiterlijk, maar ook vanwege de beschermende werking van de lak dient u de lak regelmatig te vernieuwen. Lees in deze blog hoe u uw GVK-boot lakt en waar u op moet letten.

Het oppervlak voorbereiden voor het schilderen

Voordat u uw glasvezelboot kunt schilderen, moet u het oppervlak dienovereenkomstig voorbereidenHoe doet u dat:

  • Maak het oppervlak van de glasvezelboot grondig schoon. Hiervoor is een hogedrukreiniger bijzonder geschikt.
  • Voor het reinigen van de antislipprofielen kunt u schuurpads gebruiken.
  • Een bestaande 1K coating verwijderen. Als er 2K lagen zijn aangebracht, moet u deze 2e laag ook verwijderen als deze in een slechte algemene staat verkeert. U kunt schuurpapier gebruiken met korrelgrootte P60 t/m P120.
  • Gebruik een aanzienlijk fijnere korrel schuurpapier om een ​​bestaande, nog goed bewaarde 2K-lak op te ruwen. Zo verbetert u de hechting.
  • Controleer de gelcoat op beschadigingen. Deze dient u op te vullen en te schuren.
  • Zijn er slechts kleine micro-wondjes en poriën op het oppervlak? Dan kan het voldoende zijn om één of twee lagen hoogwaardige primer aan te brengen. Als u deze poriën niet verwijdert, kunnen er bij het herstellen van uw glasvezelboot kleine belletjes ontstaan.
  • Het te schilderen oppervlak moet droog, stof- en vetvrij zijn.
  • Plak de plekken af ​​die u niet wilt schilderen.

Een GVK-boot opnieuw schilderen – hoeveel lagen zijn er nodig?

Hoeveel laklagen u op uw boot moet aanbrengen, hangt vooral af van het gebruikte product. Volg de instructies van de fabrikant. Voor verven van zeer hoge kwaliteit kan het voldoende zijn om drie lagen aan te brengen. De algemene aanbeveling is echter meestal voor vijf volledige laklagen die zijn verdund tot maximaal 5 procent. Veel booteigenaren brengen echter voor de zekerheid zeven, negen of zelfs elf laklagen aan.

Om de hechting te verbeteren, is het raadzaam om tussen elke laklaag te schuren. Gebruik bij elke extra laag schuurpapier met een fijnere korrel.

1K- of 2K-lak: hoe u de bestaande lak kunt testen

Of u de bestaande lak moet verwijderen, hangt af van het type en de staat ervan . 1K lak dient u altijd te verwijderen. Aan de andere kant kun je over 2K-lak heen schilderen, maar alleen als deze in goede staat is. Als u niet weet welke lak er in het verleden is aangebracht, kunt u dit met een eenvoudige test achterhalen:

  1. Plaats een doek gedrenkt in ontvetter op één deel van het oppervlak.
  2. Laat het product ongeveer een kwartier inwerken.
  3. Controleer dan de onderliggende laklaag. Als het geen beschadigingen of veranderingen vertoont en niet verweekt is, is het hoogstwaarschijnlijk een 2K-lak. Anders kan worden aangenomen dat er sprake is van een 1K-lak die u moet verwijderen.

Een GVK-boot schilderen: handige tips voor geweldige resultaten

Wilt u uw polyester boot schilderen, dan helpen deze tips u om een ​​egaal resultaat te bereiken:

  • Vertrouw op penselen van hoge kwaliteit. Gebruik geen nieuwe penselen voor de laatste laag, omdat deze vaak uitvallen.
  • Hoe groter de kwast, hoe uniformer het resultaat zal zijn.
  • Werk in een stofvrije omgeving. Dit kunt u doen door de vloer nat te maken voordat u gaat schilderen.
  • Roer de lak grondig door met rustige bewegingen.
  • Breng de kleur kruislings aan. Meng de verf tot slot. Dit doe je door de lak haaks op de laatst geschilderde lijn aan te brengen.
  • Zorg ervoor dat de buitentemperatuur en luchtvochtigheid optimaal zijn. Direct zonlicht kan de droogtijd aanzienlijk verkorten. Hierdoor blijven penseelstreken zichtbaar. Een droge ochtend met mild weer is ideaal voor bootrestauratie.

Wilt u uw GVK-boot schilderen? Bij Motointegrator kunt u tegen betaalbare prijzen accessoires voor het gereedmaken van uw boot online bestellen.