Vierwielbesturing: werking, soorten en voor- en nadelen in één oogopslag

0
1096
vierwielbesturing
© GettyImages / Believe_In_Me

4matic, 4motion, AWD, 4×4 of 4WD – er zijn veel namen voor vierwielbesturing. Ze beschrijven echter allemaal hetzelfde: een aandrijfsysteem dat zorgt voor een gelijkmatige krachtverdeling over alle vier de banden. Dit levert voordelen op bij moeilijke wegomstandigheden, maar verhoogt ook de aanschafkosten. In deze blog leest u hoe vierwielbesturing werkt en welke voor- en nadelen het heeft.

Hoe vierwielbesturing werkt

Op gespecialiseerde voertuigen, zoals de wiellader met vierwielaandrijing, maakt dit systeem het mogelijk dat alle vier de wielen onafhankelijk worden bestuurd. Dit kan in verschillende situaties vruchten afwerpen:

  • Vierwielbesturing kan de draaicirkel van het voertuig verkleinen door de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen te sturen.
  • Bij het rijden met hoge snelheid zijn de achterwielen uitgelijnd met de richting van de voorwielen. Dit kan de stabiliteit optimaliseren bij het nemen van bochten of bij het wisselen van rijstrook.
  • Het voertuig kan specifiek individuele wielen afremmen om te voorkomen dat de auto uitwijkt op gladde wegen.
  • Als de wielen doorslippen, verdeelt de vierwielaandrijving de kracht onmiddellijk over de andere banden. Hierdoor krijgt de auto weer grip.

Bij auto’s met vierwielaandrijving zijn het chassis en de transmissie perfect op elkaar afgestemd. Dit geeft het voertuig meer stabiliteit en een uitstekende wegligging. In normaal wegverkeer biedt de vierwielbesturing extra comfort en een hoog veiligheidsgevoel. Voor terreinvoertuigen is vierwielaandrijving echter een basisvereiste, omdat voertuigen met voor- of achterwielaandrijving geen stabiliteit hebben op modderige of oneffen oppervlakken.

Veel SUV’s en terreinwagens, zoals sportwagens, zijn standaard uitgerust met vierwielbesturing. Het is vaak tegen meerprijs als optie verkrijgbaar voor auto’s uit de midden- en compacte klasse.

Voor- en nadelen van vierwielbesturing in één oogopslag

De voordelen van vierwielbesturing liggen voor de hand:

  • Veilig rijden, zelfs in winterse wegomstandigheden met sneeuw (drab) en ijs
  • Ook op modderig of glad terrein kan probleemloos worden gereden
  • Stabieler trekken van aanhangwagens
  • Grotere stabiliteit van de auto tijdens het rijden
  • Geen spinnende banden meer

Hoewel vierwielaandrijving zo populair is, heeft het niet alleen maar voordelen. De nadelen van vierwielbesturing zijn onder meer:

  • Hoge aanschafkosten
  • Daarom vaak niet betaalbaar voor kleinere motoren en daarom niet in de aanbieding
  • Hoger voertuiggewicht door extra techniek aan boord en daardoor hoger brandstofverbruik
  • Er zijn geschikte, gripvaste banden nodig die het effect van de vierwielaandrijving perfect kunnen vertalen

Tip: Houd tijdens het rijden altijd rekening met het volgende: Vierwielbesturing zorgt er niet voor dat het voertuig straalt. Ook de vierwielaandrijving kan tegen zijn grenzen aanlopen als u te snel een bocht neemt. Rijd daarom, ondanks extra veiligheid, altijd voorzichtig en vooruitziend.

Soorten vierwielbesturing

Afhankelijk van het voertuig kunnen drie soorten vierwielbesturing worden onderscheiden:

  • Handmatig inschakelbare vierwielbesturing: bij deze variant rijdt uw auto onder normale wegomstandigheden met conventionele achter- of voorwielaandrijving. Alleen als het nodig is, bijvoorbeeld bij het rijden op slechte wegen, kunt u de vierwielbesturing met een druk op de knop of met een hendel inschakelen. Deze variant is voordelig in aanschaf en heeft een lager gewicht.
  • Permanente vierwielaandrijving: Deze vierwielbesturing is altijd beschikbaar en hoeft niet apart geactiveerd te worden. Het is dus altijd in bedrijf. Hierdoor stijgt het brandstofverbruik vaak onnodig omdat het op droge wegen niet nodig is om alle vier de wielen aan te drijven. De aanschafkosten stijgen door het geïnstalleerde middendifferentieel met slot.
  • Automatische vierwielbesturing: Deze variant van vierwielaandrijving wordt het meest gebruikt in moderne voertuigen. Er zijn hier verschillende systemen, allemaal gebaseerd op hetzelfde principe. Als de boordelektronica een potentieel gevaarlijke situatie detecteert, wordt de vierwielaandrijving automatisch geactiveerd (en weer gedeactiveerd). Dit kan echter niet uit voorzorg worden gedaan. De vierwielbesturing wordt alleen geactiveerd als de ABS-sensoren een doorslippende band detecteren.

Heeft u reserveonderdelen nodig voor de aandrijving van uw auto? Bij Motointegrator kunt u eenvoudig geschikte onderdelen selecteren met behulp van de modelzoeker.