Knorr-Bremse – van Berlijn via München naar de hele wereld

0
125
© GettyImages / Miguel Perfectti

Knorr-Bremse AG is al tientallen jaren één van de meest gerenommeerde fabrikanten van remsystemenremschijven en elektronische remkrachtregelaars voor vrachtwagens en railvoertuigen.

Het bedrijf werd in 1905 opgericht door Georg Knorr in samenwerking met Loewe & Cie AG als Knorr-Bremse GmbH in Berlijn. Op dat moment had Georg Knorr al 12 jaar ervaring opgedaan met het ontwerpen en verbeteren van luchtremmen voor treinen bij Carpenter & Schulze, een bedrijf dat eveneens in Berlijn gevestigd is. Zijn eerste product was de Knorr-snelrem, die destijds revolutionair was. Deze rem bracht passagierstreinen sneller, veiliger en zonder de schokken tot stilstand die bij andere remsystemen gebruikelijk zijn. Oprichter van het bedrijf Georg Knorr stierf tijdens een vakantie in Davos, Zwitserland.

 

1918 tot 1945 – Groeit uit tot Europese marktleider met innovatieve remsystemen

Het bedrijf behaalde zijn eerste grote economische succes in 1918 met de goederentreinrem Kunze-Knorr. Dit innovatieve remsysteem verving de remmers die verspreid over de trein stonden. Tot dan toe moesten remmers handmatig remmen op teken van de machinist. Deze nieuwe remmen voor goederentreinen brachten Knorr niet alleen economisch succes als enige leverancier in Duitsland en andere Europese landen. Met deze uitvinding speelde Knorr een cruciale rol bij het terugdringen van ongevallen.

In 1922 ontving Knorr-Bremse zijn eerste patent voor vrachtwagenremmen. Al in 1923 was het bedrijf de eerste in Europa die vrachtwagens uitrustte met persluchtremmen. Bij dit remsysteem werden alle vier de wielen van het trekkende voertuig direct geremd en de vier wielen van de aanhangwagen indirect. Deze innovatie leidde tot aanzienlijk kortere remwegen. Eind jaren dertig was ongeveer 90% van alle Duitse vrachtwagens met een totaalgewicht tussen 7 en 16 ton uitgerust met deze Knorr-Bremse-systemen.

Knorr-Bremse

Hildebrand-Knorr-rem – de standaardrem voor treinen van 1931 tot 1955

In 1931 werd de standaardrem voor treinen, de zogenaamde Hildebrand-Knorr-rem (HiK-rem), gezamenlijk ontwikkeld door Knorr en Wilhelm Hildebrand, geïntroduceerd. Dit remsysteem werd al snel standaard in 17 landen. In 1955 waren er wereldwijd in totaal 280.000 van deze remmen in gebruik. Knorr bracht in 1933 en 1934 nog een reizigerstreinrem en een innovatieve sneltreinrem op de markt. In de periode 1939 tot 1945 was Knorr-Bremse een belangrijke wapenleverancier.

Onmiddellijk na het einde van de Tweede Wereldoorlog in mei 1945 werd de fabriek van Knorr Lichtenberg in de Sovjetsector volledig geconfisqueerd en ontmanteld als onderdeel van herstelbetalingen. Het enige dat het personeel kon opslaan waren enkele bouwtekeningen.

1946 Een nieuw begin op een nieuwe locatie

Omdat het oorspronkelijke bedrijf van Knorr niet meer bestond en een nieuwe start in de Sovjetsector uitgesloten was, werd een nieuwe bedrijfslocatie gezocht in West-Duitsland. In 1946 werd Knorr-Bremse GmbH opnieuw opgericht, aanvankelijk in Volmarstein in Noord-Rijnland-Westfalen. Het hoofdkantoor van het bedrijf is sinds 1953 in München gevestigd. Als onderdeel van de wederopbouw kon het bedrijf in totaal 18.000 goederenwagens uitrusten met remmen voor de nieuwe Deutsche Bundesbahn.

In 1953 betekende de introductie van de ALB voor vrachtwagens een nieuwe mijlpaal in de bedrijfsgeschiedenis van Knorr-Bremse GmbH. ALB staat voor  automatisch, lastafhankelijk remsysteem (Automatisches, Lastabhängiges Bremssystem). Dit remsysteem varieert de druk van het hydraulische systeem van het remsysteem en daarmee de remprestaties afhankelijk van de lading van de vrachtwagen.

Na enkele jaren van intensief ontwikkelingswerk werd in 1953 de KE-rem voor Knorr-treinen geïntroduceerd. Dit remsysteem werd al snel de standaardrem voor goederentreinen in meer dan 40 landen. In totaal werden er ongeveer 1,3 miljoen KE-remsystemen geproduceerd.

Snelle groei vanaf de jaren zestig

In de jaren zestig presenteerde Knorr-Bremse een zelf ontwikkeld compressorprogramma voor remsystemen in treinen en vrachtwagens. Al in 1969 wist het bedrijf het vakpubliek op de IAA in Frankfurt te verrassen met de eerste schijfrem voor vrachtwagens. Sinds eind jaren zestig heeft het bedrijf talloze tests uitgevoerd met ABS- en ASR-systemen voor vrachtwagens. Maar het was pas dankzij de ontwikkeling van de moderne micro-elektronica dat deze systemen tot marktrijpheid konden worden ontwikkeld. Een andere innovatie van Knorr-Bremse was het eerste in massa geproduceerde ABS-systeem voor vrachtwagens. Dit systeem is samen met de bedrijfswagenfabrikant MAN ontwikkeld.

In 1985 fuseerde Knorr-Bremse met Süddeutsche Bremsen AG. Als onderdeel van deze herstructurering werd Heinz Hermann Thiele voorzitter van de raad van bestuur. Sinds 1988 is 100% van de aandelen van Knorr-Bremse AG in handen van de familie Thiele. Heinz Hermann Thiele is nu voorzitter van de raad van commissarissen.

In 1987 kon Knorr-Bremse AG de experts opnieuw verrassen met een nieuw remsysteem. Dit pneumatische remsysteem voor schijfremmen heeft opnieuw een revolutie teweeggebracht in de markt voor remsystemen voor vrachtwagens. Volgens het bedrijf zijn er wereldwijd ruim 20 miljoen Knorr-schijfremmen van dit type in gebruik. Het elektronische remsysteem EBS werd in 1989 geïntroduceerd. Dit systeem integreert ABS en ASR in één systeem. De voordelen van deze nieuwe rem ten opzichte van pneumatische remmen zijn een aanzienlijk kortere reactietijd en de daaruit voortvloeiende kortere remweg, wat een grotere veiligheid betekent. Het ICE-tijdperk begon bij Deutsche Bahn in 1991. In de ICE 1 werd een krachtige rem van Knorr geïnstalleerd.

Scheiding van de divisies spoor en bedrijfsvoertuigen

In 1993/1994 werden de twee bedrijfsonderdelen voor spoorvoertuigen en bedrijfsvoertuigen gescheiden in onafhankelijke bedrijfsdivisies. Met deze scheiding begon een fase van snelle internationale expansie en de daaruit voortvloeiende bedrijfsgroei die tot op de dag van vandaag voortduurt.

In 1999 ging Knorr-Bremse AG een joint venture aan met Bosch. Via deze joint venture heeft Knorr-Bremse directe toegang tot de elektronica-knowhow van de afdeling remmen voor bedrijfsvoertuigen van Robert Bosch. Dit maakte de ontwikkeling van nieuwe systemen veel eenvoudiger en sneller.

In het kader van de verdere ontwikkeling werd in 2002 de grote Amerikaanse fabrikant van luchtremmen en ABS-systemen Bendix overgenomen. Door deze overname krijgt Knorr-Bremse een betere toegang tot de Amerikaanse markt.

Een resultaat van deze overname was de ontwikkeling van de elektronische goederenwagenrem EP 60. Het remsysteem wordt vooral gebruikt voor zeer lange goederentreinen, zoals die vaak in de VS worden gebruikt.

Nieuwe producten en bedrijfsgebieden stellen de toekomst van Knorr-Bremse AG veilig

Tot de baanbrekende nieuwe ontwikkelingen van Knorr-Bremse behoren onder meer een nieuwe generatie schijfremmen, een nieuwe, lichtgewicht aluminium compressorbehuizing voor luchtremmen, mechatronische transmissiebediening en een smartphonegestuurd systeem voor het heffen en laten zakken van aanhangwagens. Ook nieuw is een krachtig rijhulpsysteem voor vrachtwagens. Ook op het gebied van stroomvoorzieningssystemen en automatisering heeft het bedrijf de afgelopen jaren nieuwe trends gezet.

Onder de nieuwe merknaam Knorr-Bremse PowerTech biedt het bedrijf een breed portfolio aan boordstroomomvormers voor alle soorten spoorvoertuigen. Bij de ontwikkeling en productie van deze producten maakt het bedrijf gebruik van de knowhow van twee toonaangevende middelgrote bedrijven, Transtechnik en PCS Power Converter Solutions. Deze specialisten zijn overgenomen door Knorr-Bremse. Daarnaast heeft de groep een 100%-belang verworven in het Zwitserse Selectron Systems, specialist in treinbesturingssystemen.

Word wereldmarktleider met innovatieve en betrouwbare producten

De klanten van de inmiddels wereldwijd actieve groep waarderen de kwaliteit en betrouwbaarheid van de remsystemen en de perfecte service die Knorr Bremse biedt. Dankzij de regelmatig geïntroduceerde innovaties die het reizen met trein en vrachtwagen veiliger en efficiënter maken, is het bedrijf de concurrentie altijd een stap voor. In 2022 had Knorr-Bremse AG wereldwijd meer dan 31.000 mensen in dienst. De omzet steeg van circa 5,2 miljoen euro in 2014 naar ruim 7 miljard euro in 2022.

Eén reden voor de snelle groei van Knorr-Bremse AG is het omvangrijke investeringsprogramma van de groep. Als onderdeel van dit programma heeft het bedrijf de afgelopen 5 jaar ruim 1 miljard euro geïnvesteerd in de ontwikkeling van productielocaties en productiefaciliteiten.

Sociale betrokkenheid van Knorr-Bremse AG

Wat veel buitenstaanders niet weten is dat het bedrijf al zo’n 20 jaar maatschappelijk betrokken is. Er wordt positief gereageerd op de start van het Global Care programma in 2005. Met deze vereniging, die een jaarlijks budget heeft van 1,5 miljoen euro, ondersteunt Knorr-Bremse wereldwijd mensen die buiten hun schuld in nood verkeren als gevolg van milieuvervuiling. rampen, ziekte of oorlog.