Winterbanden voor 2020: kenmerken, verplichtingen en selectiecriteria

0
1451
Winterbanden
© Shutterstock / Anna Grigorjeva

Winterbanden onderscheiden zich van zomerbanden in rubbersamenstelling en profiel. Ze zijn ontworpen voor koele temperaturen en tonen vooral hun voordelen bij sneeuw en gladde wegomstandigheden. Als chauffeur vindt u het belangrijk dat uw winterbanden van hoge kwaliteit zijn en indien mogelijk niet duur. Dit roept de vraag op waar u op moet letten bij het kiezen van banden voor de herfst- en wintermaanden. Hieronder zullen we de beste modellen voor verschillende bandenmaten in de winterbandentest van 2020 uitleggen.

Wat onderscheidt winterbanden?

Speciale rubbersamenstellingen zorgen voor optimale tractie van winterbanden in sneeuw en koele weersomstandigheden in het algemeen. Ze zijn ook geschikt voor temperaturen onder het vriespunt. Ook qua profiel verschilt een set winterbanden van zomer- en all-weather banden. Bij winterbanden zorgen gekartelde dwarsgroeven (lamellen) en een negatief profiel voor de nodige tractie. Dit is niet alleen een voordeel bij sneeuw. Omdat ze zijn geoptimaliseerd voor natte en koude temperaturen, bieden winterbandensets meer tractie en grip dan zomerbanden, die zijn ontworpen voor warmere temperaturen, zelfs in de overgang naar de herfst.​ Zelfs bij ongeveer 8 graden Celsius zijn winterbanden superieur door hun aanzienlijk zachtere rubbersamenstelling.

Winterbandensets kunnen echter niet hetzelfde comfort bieden als zomerbanden. Met name de rolgeluidemissie van een winterband is luider. De zachtere rubbersamenstelling speelt ook een rol bij het verouderingsproces van de band. Een set winterbanden verslijt meestal meer dan zomerbanden. De wettelijke minimumdiepte voor het bandenprofiel van 1,6 millimeter is niet altijd voldoende. Zoals uit onafhankelijke tests blijkt, neemt de grip op natte wegen of zelfs sneeuw snel af. Dit verhoogt het beveiligingsrisico. Het is daarom aan te raden om nieuwe sets winterbanden te gebruiken met een resterende profieldiepte van ongeveer vier millimeter.

Welke bandenmaat voor winterbanden?

De afmetingen van winterbanden kunnen afwijken van zomerbanden. De juiste bandenmaat vindt u op de oude banden en in het kentekenbewijs. Een typische aanduiding is ongeveer 185/65 R 15 85 H. Hier staat 185 voor de nominale bandbreedte in millimeters. Het cijfer 65 geeft de bandbreedte of de verhouding van de zijhoogte tot de bandbreedte in procenten aan. De R staat voor een radiaal ontwerp, terwijl de 15 de maat van de velg in inches aangeeft. Het cijfer 85 komt overeen met een belastingsindex (LI) en geeft het draagvermogen aan. H is een snelheidsindex en laat een maximumsnelheid toe van 210 kilometer per uur.

Winterbanden
© Shutterstock / vadimfogel

Op welke markeringen moet u letten?

Wat is het Alpine-symbool

Sinds 1 januari 2018 zijn alle winterbanden over het algemeen gemarkeerd met een Alpine-symbool, een symbool dat per 1 mei 2021 verplicht is voor alle nieuw gekochte banden die voldoen aan de eisen. Dit herkent u aan een gestileerde sneeuwvlok. Het symbool wordt gebruikt voor internationale begrijpelijkheid. De voorloper van het bord was het M + S-bord.

Testcriteria banden met Alpine-symbool

De onderscheidingen met het Alpine-symbool zijn gebaseerd op uniforme testcriteria. Zo moeten banden onder bepaalde veiligheidseisen een zware remtest op sneeuw doorstaan. Al met al staat het label met het Alpine-symbool dus voor een band die voldoet aan hogere kwaliteitscriteria dan vereist was voor het vorige M + S-label. Banden met het M + S-label die vóór 31 december 2017 zijn geproduceerd, vallen onder een overgangsregeling en zijn toegestaan ​​tot 30 september 2024. Fabrikanten zijn verplicht om op het nieuwe EU-bandenlabel eigenschappen zoals verbruik, grip op nat wegdek of rolgeluid van de banden te specificeren met specifieke meetwaarden aan te geven. Hiervoor gebruiken ze een duidelijk leesbare classificatie, variërend van de hoogste beoordeling A tot de slechtste beoordeling G. U vindt deze stickers op labels direct op de band. Ze bieden oriëntatiehulp bij het beoordelen van de kwaliteit van de banden.

Wanneer overschakelen naar winterbanden?

De regeling treedt in werking afhankelijk van het weer. Als bestuurder moet u er daarom voor zorgen dat u geschikte banden gebruikt op een manier die bij de situatie past. Wanneer het winters weer is en u nog steeds gebruik maakt van zomerbanden, kan er een boete worden opgelegd. Als richtlijn is het raadzaam om de zogenaamde O-tot-P-regel in acht te nemen. Volgens deze regel moet u winterbandensets gebruiken van oktober tot Pasen. Gedurende deze tijd is het weer vaak onvoorspelbaar, dus u bent met winterbandensets voorbereid op sneeuw en soortgelijke weersomstandigheden.

Welke modellen zijn het beste?

Ieder jaar een verbeterde versie

Wat de keuze van het specifieke model betreft, brengen fabrikanten minstens één keer per jaar nieuwe of verbeterde versies van hun winterbanden op de markt. Een bandentest 2020 is op meerdere plaatsen terug te vinden. Enerzijds worden banden door de fabrikant zelf getest. Dit dient voornamelijk om de hierboven geschetste eigenschappen te definiëren en om de symbolen en labels te verkrijgen. Bovendien testen onafhankelijke instituten. Ook in autobladen worden regelmatig bandentests uitgevoerd. De resultaten van de bandentest 2020 worden ook gepubliceerd in de vorm van samenvattingen en zijn bijvoorbeeld in kranten of op internet te vinden. Verder zijn privé-ervaringsrapporten en gebruikersrecensies door gebruikers interessant.

Bandentest

De belangrijkste eigenschappen zijn onder meer veiligheid, en duurzaamheid. In de tests worden keer op keer duidelijke kwaliteitsverschillen tussen de fabrikanten en modellen aangetoond. Het evaluatiespectrum varieert dus van “goed” tot “slecht”. Fabrikanten die regelmatig “goed” geteste modellen scoren in tests zijn onder meer Dunlop, Kleber en Pirelli. Dit geldt vooral voor de veelgebruikte bandenmaat 175/65 R14, 195/65 R 15 of 205/55 R 16. De best verkochte maat is 195/65 R15. Daarom vindt een bandentest meestal plaats met banden van deze afmetingen. Fabrikanten behalen verschillende resultaten met betrekking tot grip, slijtage en brandstofverbruik. De Dunlop heeft voordelen op nat wegdek, sneeuw en op het gebied van brandstofverbruik.

Testresultaten en persoonlijke kwaliteitscriteria

Aan de andere kant is een aantal goedkope modellen, zoals die van de Taiwanese fabrikant Nankang, geïdentificeerd met veiligheidskritieke defecten op natte wegen. Maar een duurdere band hoeft niet per se beter te zijn. Sommige premiumfabrikanten behalen in sommige gevallen ook matige testresultaten. Het is daarom belangrijk om naar de laatste testresultaten te kijken en niet alleen te vertrouwen op de naam van de fabrikant.

Wij blijven u aanbevelen om uw persoonlijke kwaliteitscriteria als chauffeur te blijven bekritiseren. U kunt bijvoorbeeld de voorkeur geven aan een bepaald model als duurzaamheid of een laag verbruik bijzonder belangrijk voor u zijn. Als u meer nadruk legt op grip op sneeuw en ijs, heeft u misschien liever een andere band.

Welke prijsontwikkeling laten winterbanden zien?

De prijzen voor winterbandensets variëren niet alleen van model tot model, maar ook in de loop van de tijd. Meestal dalen de prijzen van winterbanden vanaf juli. In oktober bereiken ze vaak hun laagste niveau. De vraag naar winterbanden ontwikkelt zich analoog. Hoewel de vraag vooral in de koudere maanden groot is, bieden bandenfabrikanten winterbanden aan tegen lagere prijzen dan in de zomer. De reden hiervoor is het aanzienlijk grotere assortiment winterbandensets vanaf de herfst.

Welke soorten winterbanden biedt de markt aan?

Winterbanden
© Shutterstock / Juergen Faelchle

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen winterbanden in engere zin en all-season- of all-weather banden. Deze vallen vaak onder de categorie winterbanden, omdat ze ook in winterse weersomstandigheden kunnen worden gebruikt. Ze hebben de juiste Alpine-licentie en bieden ook een bepaald beveiligingsniveau. De rijeigenschappen van all-weather banden zijn echter minder specifiek afgestemd op sneeuw en gladde wegen. Ze moeten alle weersomstandigheden trotseren en aan alle eisen voldoen. De rubbersamenstelling is zachter dan die van zomerbanden, maar niet zo zacht als die van een aangewezen winterband. Het profiel is ook een compromis het hele jaar door, of u kiest voor all-year-round- of winterbanden hangt onder meer af van het jaarkilometrage. Voor frequente chauffeurs wordt het aanbevolen om over te schakelen op winter- en zomerbanden. Wie echter minder dan 5.000 km per jaar rijdt, vindt met vierseizoenenbanden een comfortabel alternatief.