Hoe u de leeftijd van motorbanden kunt bepalen

0
129
Leeftijd-van-motorbanden
© GettyImages / Vladimir Razguliaev

Wat veel motorrijders niet weten: de leeftijd van motorbanden speelt ook hier een grote rol – voor de rijveiligheid, maar ook voor het gedrag in bochten of bij het remmen. Slechts weinig mensen weten de leeftijd van motorbanden te herkennen of de leeftijd van de motorband af te lezen. In deze blog leest u hoe u de leeftijd van motorbanden kunt bepalen en waar u op moet letten.

Oude motorbanden: gevaar voor de rijveiligheid en het rijcomfort

Na verloop van tijd verliezen motorbanden steeds meer hun oorspronkelijke rijeigenschappen, waardoor de verkeersveiligheid van het voertuig niet langer kan worden gegarandeerd. Vorst, droogte, hitte en nattigheid zorgen ervoor dat het rubbermengsel poreus wordt. Na verloop van tijd ontstaan ​​er fijne scheurtjes in de band, waardoor de band barst.

Ook het jarenlange contact met de grond laat zijn sporen na. De motorband verliest steeds vaker zijn profiel, wat vooral merkbaar is bij het starten en remmen. Op natte wegen neemt het risico op een ongeval vele malen toe, omdat de remafstanden aanzienlijk langer zijn als het loopvlak erg versleten is.

De maximaal toegestane leeftijd voor motorbanden niet vastgelegd. Hiervoor bestaan ​​alleen aanbevelingen. Omdat het risico op aquaplaning echter toeneemt naarmate het loopvlak verslijt, moeten motorrijders nog steeds de staat en leeftijd van hun banden in de gaten houden. Als de banden ouder zijn dan zes jaar, moeten ze regelmatig in een werkplaats worden gecontroleerd op tekenen van veroudering. Dit geldt ook voor motorrijders die hun voertuig slechts een klein stukje verplaatsen. Hoewel het loopvlak niet verslijt, veroudert de motorband toch.

DOT-nummer: Lees de leeftijd van de motorband af

Het DOT-nummer op banden geeft aan wanneer de band precies is geproduceerd. DOT staat voor ‘Department of Transportation’, het Amerikaanse ministerie van Transport, dat in 1980 de regel introduceerde dat op elke band de productiedatum moet staan. De instantie introduceerde bijvoorbeeld ook de DOT-nummers voor remvloeistof.

Het DOT-nummer bevindt zich op de zijwand van elke band. Op de meeste motorbanden staat het volledige DOT-nummer slechts aan één kant. Bij directionele banden is het DOT-nummer alleen zichtbaar aan de buitenkant van één kant van het voertuig.

Het gehele DOT-nummer bestaat uit minimaal acht cijfers. Het wordt geïntroduceerd met de drie letters DOT en gaat verder in de tweecijferige fabriekscode met cijfers en letters (plaats van productie, code voor de bandenmaat en optionele fabrikantcodering). Bij het lezen van motorbanden is alleen het bouwjaar doorslaggevend. Dit zijn de laatste twee cijfers van het productiejaar. De eerste twee cijfers vertegenwoordigen de kalenderweek en de laatste twee cijfers vertegenwoordigen het bouwjaar, wat cruciaal is voor het bepalen van de leeftijd van de motorband.

Het is vaak niet eenvoudig om de leeftijd van motorbanden te bepalen

Motorrijders kunnen aan de hand van het banden-DOT-nummer zien hoe oud de banden daadwerkelijk zijn. Hoe lang de motorbanden al in gebruik zijn, wordt echter niet vermeld. Fabrikanten adviseren daarom om ze na uiterlijk 10 jaar te vervangen door nieuwe banden. Deskundigen gaan er zelfs van uit dat zo’n band al na acht jaar vervangen moet worden.

Wat veel mensen vergeten: elk reservewiel dat u heeft, moet ook regelmatig worden gecontroleerd op tekenen van ouderdom. Het controleren op kleine scheurtjes voorkomt bijvoorbeeld dat de band barst en zo ernstige ongelukken veroorzaakt die mogelijk mensenlevens in gevaar kunnen brengen. Een visuele inspectie is daarom net zo belangrijk als het bouwjaar. Dit is de enige manier om fijne scheurtjes of andere tekenen van veroudering te detecteren die defecten en ongelukken kunnen veroorzaken.

Laat niets aan het toeval over! Worden uw motorbanden oud? Zorg voor maximale veiligheid en prestaties met nieuwe banden. Ontdek nu de beste aanbiedingen!