Zomerbanden getest in 2020

0
1027
Zomerbanden

Zomerbanden in de test 2020: sterke banden voor uw zomerexcursie

In het hete seizoen hebben zomerbanden te maken met droog, warm asfalt, plotselinge nattigheid door stortbuien en direct zonlicht. Maar u als chauffeur wilt banden die niet inboeten aan dynamiek, remgedrag of comfort. In de gids en test 2020 komt u erachter welke fabrikanten en modellen in de praktijk overtuigen.

Overschakelen van winter- naar zomerbanden is de moeite waard

Allereerst: De bandenwissel is logisch en hoeft niet ten koste te gaan van uw eigen budget, zeker niet op lange termijn. Banden ontworpen voor de zomer  tonen veel minder slijtage dan de winter banden, vooral onder intense, constante temperatuur . Deze laatste gebruiken een zeer zachte rubbersamenstelling die niet compatibel is met hoge temperaturen. Zomerbanden van hoge kwaliteit bieden ook praktische voordelen – zowel op korte als lange ritten. Kortere remafstanden, in directe vergelijking tussen zomer- en winterbanden, worden als vanzelfsprekend beschouwd. De banden helpen ook om de dynamiek van het voertuig te behouden.

In een uitgebreide test worden de banden blootgesteld aan verschillende omstandigheden die typisch zijn voor de zomer. Het repertoire dat wordt gebruikt voor testen is behoorlijk gevarieerd en omvat bijvoorbeeld testen van:

– Remmen en remafstanden

– zijgeleiding

– hanteerbaarheid

– aquaplaning

De tests worden telkens op twee routes uitgevoerd: droge en natte hellingen, aangezien beide in de zomer denkbaar zijn en het wegdek net zo ernstig verandert met de plotselinge weersverandering. Om deze reden hebben zomerbanden niet alleen te maken met de te verwachten hoge temperaturen met zo min mogelijk slijtage, maar overtuigen ze ook op nat wegdek bij plotselinge regenbuien, onweer of aanhoudende regenbuien gedurende meerdere dagen.

Focus: natte wegen en ongunstige omstandigheden

Er wordt daarom speciale aandacht besteed aan veilig rijgedrag op natte wegen. Pas bij regen en onweer wordt duidelijk welke zomerbanden in de praktijk echt overtuigen en veiligheid bieden. Bovendien werken hoogwaardige banden uit vergelijkbare prijssegmenten relatief identiek op droge wegen. Aan de andere kant worden grote verschillen duidelijk op nat wegdek. De verschillen gaan zo ver dat de remafstanden enkele meters verschillen en de grip in de bochten tot bijna een meter / s². Wat op papier misschien verwaarloosbaar klinkt, is dat het in de praktijk zeker niet.

Afgezien van deze kritiekpunten en aspecten, zijn er kwaliteitsverschillen in comfort. De kritiekpunten zijn primair aan het rijgedrag onder ongunstige omstandigheden en veiligheid gewijd. Voor veel automobilisten betekent de zomer ook vaker met hun eigen auto rijden op lange, veilige routes, naar het buitenland en steden of langere tochten plannen met een partner of gezin. Vooral wanneer u met de auto reist, werpen banden met een nauwkeurig gedefinieerde rijervaring hun vruchten af. In combinatie met uitstekende resultaten op het gebied van stuurprecisie leert u in de zomer een nieuwe, bijzonder positieve kant van uw auto kennen, die gepaard gaat met veel rijplezier.

Zomerbanden
© Shutterstock / Anna Grigorjeva

Remtesten

“Veiligheid heeft zijn prijs” – is een uitdrukking die zeker van toepassing is op zomerbanden. Dit blijkt uit testresultaten uit 2020, waarbij wordt geremd vanaf 80 km / u op nat wegdek en 100 km / u op droog wegdek. Topmodellen van gerenommeerde fabrikanten behalen hier uitstekende resultaten.

Bijzonder korte remafstanden werden gemeten voor de zomerbanden van Bridgestone (28,7 meter) op natte hellingen en Michelin (32,1 meter) op droge hellingen. Een andere premiumfabrikant behaalde geen goede resultaten in de test van 2020: Pirelli. Hij kwam alleen op het onderste middenveld terecht en deed met de P Zero, het model zomerband, geen recht aan de eigen hoge prijs of de eisen van de chauffeurs.

Vooral in de remtesten wisten enkele goedkope fabrikanten te overtuigen, namelijk Zeetex, Maxxis en Laufenn. Ondanks de beheersbare prijs behaalden ze goede resultaten die, hoewel ze Bridgestone en Michelin niet helemaal bij konden houden, zich toch aan de top van de test wisten te plaatsen. Overigens zijn verschillen in remafstanden zeker niet te verwaarlozen.

Testcriteria zoals rijprestaties en rolweerstand

Veilig remmen is essentieel – testinstellingen gebruiken deze resultaten voordat ze de banden zelfs naar de volgende ronde sturen. Het veld is op dit punt al uitgedund. Twee andere criteria die ook bij zomerbanden een belangrijke rol spelen, zijn rijprestaties en rolweerstand. De eerste spreekt voor zich en beschrijft de duurzaamheid in termen van kosten. De rolweerstand heeft op zijn beurt weer invloed op het brandstofverbruik. Dit is een belangrijk aspect, want high-end modellen met een zeer goede rolweerstand zijn duurder in aanschaf, maar kunnen deze extra kosten soms compenseren door het brandstofverbruik te verlagen.

Zeker als u in de zomer veel en lange afstanden rijdt, zijn dure banden met een uitstekende, lage rolweerstand dus kostenbesparend. De Bridgestone Turanza T005 is bijvoorbeeld een band die indruk maakt met zijn bijzonder lage rolweerstand en daarmee het grootste besparingspotentieel biedt. Ook andere relatief goedkope modellen, zoals de Nokian Powerproof, hebben een zeer lage rolweerstand. De Michelin Pilot Sport 4 staat op het middenveld, de Goodyear Eagle F1 Asymmetric heeft een wat verhoogde rolweerstand.

Top 5 zomerbanden met eersteklas resultaten

Zomerbanden vervangen
© Shutterstock / Kzenon

“Goedkoop” betekent niet “slecht”. De zomerbanden in de test van 2020 laten zelfs zien dat zelfs minder bekende fabrikanten of goedkope merken topposities wisten te veroveren. Hieronder volgt een overzicht van de vijf modellen die de AUTO BILD in haar eigen test heeft erkend. Er is rekening gehouden met alle aspecten en rijeigenschappen, zowel op droog als nat asfalt.

Apollo Aspire XP

De Apollo Aspire XP werd beloond met een goede prijs / prestatieverhouding, die onder meer indruk maakte dankzij zijn aanzienlijke prestatiepotentieel en aanhoudend goede wegligging. De remafstanden waren kort op zowel natte als droge wegen, en het Apollo-model maakte ook indruk met zijn duurzaamheid.

Ultrac Vorti van Vredestein

Ook de Ultrac Vorti van Vredestein maakte indruk, met name door zijn uitstekende hanteerbaarheid in natte en droge omstandigheden en het constante stuurgedrag met de hoogste precisie. De aquaplaning-eigenschappen scoorden punten in de test, net als de grip. Alleen de rolweerstand is iets hoger, wat tot uiting komt in een navenant iets hoger brandstofverbruik.

Pilot Sport 4 van Michelin

De Michelin Pilot Sport 4 is geschikt als supersportwagen en scoort met zijn stuurgedrag en nagenoeg onberispelijke rijdynamiek. Ook bij de aquaplaningtesten wist hij te overtuigen. De remafstanden zijn natuurlijk bijzonder kort. Kritiekpunt is de hoge prijs, wat niet ongebruikelijk is voor Michelin zomerbanden.

Goodyear en Continental

Goodyear- en Continental- banden kregen de hoogste cijfers. De Eagle F1 Asymmetric 5 is een sportband met een hoge dynamiek op droog en nat asfalt. Het draaigedrag, de remafstanden en de rijprestatie waren overtuigend, al is de Goodyear niet per se één van de dure zomerbanden. Ook de PremiumContact 6 van Continental is indrukwekkend; het uitgebalanceerde rijgedrag met een sterke dynamiek, de zeer hoge rijprestaties en de algehele economie, die positief kunnen worden beoordeeld, moeten worden benadrukt. Beiden kregen het oordeel van testwinnaar.

In 2020 blijft het belangrijkste testcriterium de remprestaties op natte en droge wegen, die in geval van nood het verschil maken tussen een ongeval en zonder schade blijven rijden.  Zomerbanden die niet goed presteerden in de 2020-test zijn niet in aanmerking  genomen. Als het remgedrag overtuigend is, kunt u zich wijden aan andere individuele punten, zoals het beoordelen van de dynamiek, het rijgedrag, de veiligheidsreserves voor aquaplaning en natuurlijk rolweerstand en rijprestaties. De gerenommeerde topfabrikanten staan ​​traditiegetrouw ook in 2020 bovenaan de lijst van de beste zomerbanden.