TRW-remschijven – hoogwaardige componenten van het remsysteem

0
397
Remslangen
J12034-4295-TRW-NL-PC-CV-Moto-May-Motointegrator-site-Blog-photo-727x484px

Het is één van de belangrijkste componenten van het remsysteem van een voertuig: de remschijf. De focus van bestuurders tegenwoordig vaak op hybride aandrijvingen, LED- koplampen of digitale dashboards. Maar het is dit ogenschijnlijk eenvoudige onderdeel dat in wezen helpt om het voertuig in gevaarlijke situaties veilig tot stilstand te brengen. Reden genoeg om eens nader te bekijken waar het bij een hoogwaardige TRW-remschijven om draait.

Eisen voor TRW-remschijven

De eisen aan de remschijf worden gestaag groter. De redenen hiervoor zijn steeds krachtigere en snellere auto’s. En in de loop van de afgelopen decennia – door het toenemend aantal comfortfuncties – zijn zij ook aanzienlijk zwaarder geworden. Dit resulteert in veel hogere remenergieën die gecontroleerd moeten worden.

Intelligent thermomanagement staat hierbij centraal, omdat oververhitting van de remschijf kan leiden tot verminderde remprestaties en zelfs tot totale uitval. Om dit te voorkomen, gebruikt TRW verschillende methoden voor gerichte warmteafvoer. Dit is belangrijk om blijvende vervorming van de remschijf te voorkomen. Afhankelijk van de
voertuigtoepassing zorgen ventilatiegaten in de schijf voor een betere temperatuurafvoer. Daardoor wordt het onderdeel tegelijkertijd lichter. Om ervoor te zorgen dat het materiaal na het remmen afkoelt, moet er ook een constante speling tussen de remvoering en remschijf zijn. Dit wordt gegarandeerd door speciaal voorgeschreven, krappe toleranties in de remschijfproductie. Daardoor zijn een goed reactiegedrag en vol vermogen weer beschikbaar de volgende keer dat u remt.

Materiaal voor TRW-remschijven

De constante productiekwaliteit is over het algemeen de belangrijkste basis voor hoogwaardige remschijven. Fabricagefouten, zoals dikteverschillen op de voorruit, leiden al snel tot een verlies aan comfort en prestatie tijdens later gebruik in het voertuig. Bij fabricagegerelateerde dikteverschillen komen de schijf en de remvoering met elke omwenteling van het wiel in aanraking. Dit resulteert in blijvende oververhitting en scheuren in het wrijvingsvlak. Daarnaast zijn schommelingen in het remkoppel, trillingen in het stuur, pulsaties in het rempedaal of trillingen in het chassis en in het algemeen verhoogde slijtage mogelijk. Daarom wordt de grootste zorg besteed aan de keuze van de materialen en het bepalen van de toleranties. Alle gegoten onderdelen voor TRW-remschijven zijn daarom gemaakt van bijzonder hoogwaardig EN-GJL-150HC of EN-GJL-200HC-materiaal voor high-carbon remschijven. Daarnaast hebben ze een hoge oppervlaktekwaliteit die constante wrijvingscoëfficiënten en verminderde slijtage garandeert. Bovendien worden alle TRW-producten strikt volgens de specificaties van de voertuigfabrikant vervaardigd.

Testproces

Om te allen tijde aan deze eis te voldoen, worden de schijven aan een constant testproces onderworpen. Dit omvat materiaaltesten, testritten op de testbank en echt gebruik in het voertuig. Dit laatste voert TRW uit op een veeleisend alpine parcours, waarbij het startpunt op een hoogte van 2.500 meter over een afstand van 14,5 kilometer naar beneden wordt gereden. Daarbij wordt de remschijf maximaal belast. De remschijf is alleen goedgekeurd voor klanten wanneer aan de hoge eisen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid wordt voldaan. TRW wil zijn product onbeschadigd bij de klant te krijgen en de montagetijd in de werkplaats zo kort mogelijk houden. Daarom verpakt TRW zijn remschijven in zogenaamd VCI-papier (Vapor / Corrosion / Inhibitors protection).

De polariteit van de VCI-moleculen beschermt tegen elektrochemische corrosiereacties en het tijdrovende reinigen van de schijf voor montage is niet meer nodig. Daarnaast levert TRW een aantal gedeeltelijk gelakte remschijven. Deze remschijven beperken corrosieschade tot een minimum zonder het milieu te vervuilen met onnodige verf op de wrijvingsvlakken. Tegelijkertijd resulteert dit in een langere levensduur en een betere uitstraling met open velgen. Zo biedt TRW van productie tot levering remschijven in perfecte OEM-kwaliteit en dat voor 128 voertuigfabrikanten.

Tweedelige remschijven

TRW-remschijvenOm haar productassortiment uit te breiden, heeft TRW nu tweedelige remschijven (semi-compound schijven) in het assortiment. Daarmee vult TRW wederom haar uitgebreide productassortiment voor schijfremmen aan.

Voor de introductie zullen er in eerste instantie 24 referenties zijn voor verschillende BMW- modellen.

De tweedelige remschijf bestaat uit een aluminium top die met speciale stalen pennen is verbonden met de grijs gietijzeren frictiering. Deze speciale
montage maakt een vrije thermische uitzetting mogelijk zonder dat de remschijf door thermische spanningen vervormd raakt. De corrosiebestendigheid van de aluminium top geeft de remschijf ook een blijvend goede uitstraling. Het lagere gewicht van de tweedelige remschijf, in vergelijking met een massief gegoten remschijf, vermindert
de onafgeveerde massa. Dit verbetert het rijcomfort en de handling van het voertuig en verlaagt het brandstofverbruik. De onderdeelnummers met de bijbehorende voertuigtoepassingen vindt u in het productinformatieblad XZI104.

Met de introductie van de semi-compound remschijf levert TRW opnieuw een beslissende bijdrage aan de passieve veiligheid van onze voertuigen.