ATE: Remvloeistof – zo vervangt u die veilig

0
408
ATE

Als het om remvloeistof gaat, is de juiste keuze van cruciaal belang. Een fout kan leiden tot het uitvallen van het complete remsysteem. Automobilisten vertrouwen bij het vervangen van de remvloeistof op hun garage. Daarom moet die altijd het juiste product (ATE) bij de hand hebben.

Hoe kies ik de juiste remvloeistof?

Voor de juiste productkeuze is het van essentieel belang de specificaties van de voertuigfabrikant in acht te nemen. De minimumeisen worden beschreven door de DOT-standaards, deze onderscheiden zich onder meer in viscositeit, droog en nat kookpunt. Welke DOT-klasse voor een bepaald voertuig de juiste is, staat op de dop van het remvloeistofreservoir. De nieuwe premium remvloeistof ATE Super DOT 5.1 heeft het voordeel dat hij ook kan worden gebruikt in voertuigen met andere klassen.

Remvloeistoffen van OEM-kwaliteit van ATE

Continental biedt met zijn productmerk ATE remvloeistoffen aan in alle op de markt van personenwagens gangbare klassen. Voertuigen met elektronische remsystemen als ABS of ESP vereisen in de regel remvloeistoffen met een lagere viscositeit. Zoals de remvloeistoffen uit de DOT 4 ISO-klasse 6. ATE Super DOT 5.1 voldoet ook aan deze norm, in tegenstelling tot standaard DOT 5.1-vloeistoffen. Oldtimers, maar ook veel huidige voertuigtypes van Aziatische fabrikanten mogen daarentegen uitsluitend worden gevuld met DOT 3-remvloeistoffen zoals ATE G. Ten slotte zijn er speciale oplossingen voor voertuigen met hoge vermogens – bijvoorbeeld in de racerij – zoals ATE type 200.

Attentie bij ESP-systemen

Indien er in het voertuig ESP-systemen zijn geïnstalleerd, zijn DOT 4-vloeistoffen zoals ATE SL ongeschikt. Zij hebben een te hoge viscositeit. De ABS, ESP e.d. moeten veilig en betrouwbaar kunnen functioneren. Daarom moet de remvloeistof in fracties van een seconde door de hydraulische aggregaten van de systemen heen kunnen dringen. Laagviskeuze remvloeistoffen hebben een verbeterd stromingsgedrag. Dat betekent dat ze sneller aankomen waar ze nodig zijn – ook bij zeer lage temperaturen. Helaas maken zelfs garages bij voertuigen met ESP herhaaldelijk gebruik van minder geschikte remvloeistoffen. Correct zou in dit geval bijvoorbeeld zijn ATE SL.6, een DOT 4-vloeistof met een zeer lage viscositeit. Ook de allrounder ATE Super DOT 5.1 is bij voertuigen met ESP een veilige keuze: deze combineert een hoog nat kookpunt van 180 °C met uitstekende viscositeitswaarden, die de eisen voor remvloeistoffen van de klasse DOT 5.1 overtreffen.

In sommige voertuigen vindt u ook de aanwijzing „USE ONLY DOT 4+“ op het remvloeistofreservoir. Dat is een vrij gekozen aanduiding van autofabrikanten die verwijst naar een verhoogd nat kookpunt van ten minste 175 °C en naar een lage viscositeit. Ook in dergelijke gevallen is Super DOT 5.1 van ATE geschikt.

 

Remvloeistoffen voor de mobiliteit van de toekomst

Elektrische en hybride auto’s stellen uit puur technisch oogpunt geen bijzondere eisen aan remvloeistoffen. Maar toch dient u ook in deze voertuigen alleen de door de fabrikant gespecificeerde variant te gebruiken. Bij elektrische auto’s zijn dit vaak vloeistoffen met een hoog nat kookpunt: het relatief grotere gewicht van de e-auto’s zorgt voor een hoge piekbelasting van het remsysteem. Bijgevolg moet de remvloeistof bestand zijn tegen hogere temperaturen, om te kunnen zorgen voor een optimale rem-performance. Daarom wordt hierbij een remvloeistof met een hoog nat kookpunt van ten minste 180 °C aanbevolen – zoals ATE Super DOT 5.1.

Voorzichtig bij het mengen

De meeste remvloeistoffen zijn op glycolbasis en kunt u dus in principe met elkaar mengen. Maar als op de dop van het remvloeistofreservoir de aanwijzing „USE ONLY DOT 3“ staat, dan zou een DOT 4- of DOT 5.1-vloeistof funest zijn: deze bevatten boorzuurester. Deze chemische verbinding tast bepaalde rubberen materialen in het hydraulische remsysteem aan. Daarom blijven garages aan de veilige kant als ze naast de allrounder ATE Super DOT 5.1 ook een vat met de specificatie DOT 3, zoals ATE G, op voorraad houden.