OE nummer op een auto: wat geeft het nummer aan en met welk doel?

0
10140
Onderdeel
© GettyImages / urbancow

Als u reserveonderdelen nodig zijn, moet u precies weten wat u nodig hebt. Om deze reden geven autofabrikanten elk auto-onderdeel een OE nummer. OE staat voor “origineel reserveonderdeel” (Original Equipment). Alles wat u moet weten over het OE nummer leest u in deze blog!

Het OE-nummer is te vinden op elk reserveonderdeel. De producent kan het erop plakken, maar het kan er ook ingeslagen of ingefreesd zijn. Belangrijk om weten: Vervalsingen en nep-replica’s gebruiken ook deze nummers, inclusief de goede naam van de oorspronkelijke fabrikant. Tegelijkertijd zijn er geautoriseerde replica’s van hoge kwaliteit van bekende merken op de markt die qua kwaliteit en duurzaamheid niet onderdoen voor het origineel. Dat is niet zo eenvoudig – wij hebben alles wat u moet weten over het OE-nummer voor u op een rijtje gezet.

Wat betekent het OE en OEM nummer?

Geen enkele autofabrikant bouwt elk onderdeel voor een auto zelf. De meeste onderdelen zijn afkomstig van leveranciers die ze aanpassen volgens de wensen en specificaties van de autofabrikant. Indien een reserveonderdeel voor een auto nodig is als gevolg van een defect of een ongeval, kan men contact opnemen met de fabrikant van de auto. Maar reserveonderdelen zijn op de Independent Automotive Aftermarket ook verkrijgbaar bij de fabrikant van de onderdelen zelf, d.w.z. een toeleverancier aan de auto-industrie. Om precies te weten te komen welk onderdeel in de auto is ingebouwd, zijn er de zogenaamde OE- of OEM-nummers (Original Equipment Manufacturer). Deze nummers spelen een rol wanneer u reserveonderdelen bestelt bij goede garages, bij particulieren of bij handelaren in tweedehands auto’s.

Het OE nummer kent echter alleen het originele onderdeel van de fabrikant van de auto. Als u een vervangingsonderdeel niet van de fabrikant van de auto maar als een identiek onderdeel (van een leverancier) wilt kopen, staat het OE-nummer niet op dit onderdeel. In de regel verwijst de producent van deze onderdelen op de verpakking zelf niet naar de autofabrikant zelf. De producent maakt reclame voor dit onderdeel met termen als “originele-uitrustingskwaliteit” en “originele reserveonderdelenkwaliteit” (OEQ – Original Equipment Quality). In dit geval gaat het niet om een kopie, maar om het originele deel. De situatie is anders wanneer een producent een reserveonderdeel aanbiedt onder de merknaam en misschien zelfs OE-nummers heeft, maar opvallend goedkoop is. Dan gaat het vaak om namaak of productpiraterij.

Waarom heeft u het OE/OEM nummer nodig?

Als u een reserveonderdeel nodig hebt, kunt u het onderdeel via het OE-nummer vinden bij dealers of in speciale online winkels. Deze reserveonderdelen van de onderdelenfabrikant zelf, die onder eigen naam en niet onder de naam van de autofabrikant te koop zijn, zijn iets goedkoper. In dit geval maakt het OE-nummer het mogelijk een exact passend reserveonderdeel te vinden in de gewenste kwaliteit, dat precies is afgestemd op het voertuigmodel.

Onderdelen
© GettyImages / MarkSwallow

Waar haal ik het OE/OEM nummer vandaan?

Het OE-nummer of OEM-nummer kunt u op elk reserveonderdeel vinden. Het nummer is in het onderdeel gefreesd of gestempeld, maar soms is het er ook op gelijmd. Als het een ontoegankelijk onderdeel is dat ergens ver in de auto is geïnstalleerd, zal niemand daar kijken. Het OE-nummer of OEM-nummer staat vaak ook vermeld op facturen en offertes van garages, en kunt u opzoeken in handleidingen en elders. Een nuttig hulpmiddel zijn de fora voor liefhebbers op internet, waar de deelnemers regelmatig informatie uitwisselen over hun voertuigen en reserveonderdelen.

Remschijven
Remschijven Lees meer…
Koppelingen
logo
Koppelingen Lees meer…

Op verschillende plaatsen op het internet kunnen de afzonderlijke reserveonderdelen worden opgezocht aan de hand van het KBA-sleutelnummer. Dit sleutelnummer gebruikt men vooral in Duitsland. Het KBA-sleutelnummer is een alfanumerieke combinatie die de Federal Motor Vehicle Authority gebruikt om het voertuigtype en de fabrikant te bepalen. In combinatie met de aanduiding van het vereiste reserveonderdeel kunt u het OE-nummer dan snel vinden.

Wat is het OEM nummer?

OEM staat voor Original Equipment Manufacturer, een fabrikant van originele onderdelen. Het OEM nummer is hetzelfde als het OE nummer. Dit nummer kunt u gebruiken om originele reserveonderdelen te identificeren. Het maakt niet uit of u het Engelse OEM-nummer of het Nederlandse OE-nummer zoekt: Het nummer staat in het gewenste onderdeel zelf gefreesd of gestempeld.

Wat is een aftermarket product?

Op de automarkt spreken we van een aftermarket product wanneer we het hebben over vervangingen van slijtageonderdelen, accessoires en tuningonderdelen. “After” is het Engelse woord voor “na”, “market” is de “markt”. Het is dus een product voor de markt die pas na de eigenlijke voertuigmarkt wordt bediend. En dit is waar de OE nummers interessant zijn: op de aftermarket zijn mensen vaak op zoek naar originele reserveonderdelen. Het OE-nummer geeft aan welk onderdeel op het desbetreffende voertuigmodel past.

Wat is de samenstelling van het OE nummer?

Afhankelijk van de fabrikant bestaat het OE-nummer uit ten minste zes en ten hoogste elf elementen. Een combinatie van cijfers en letters, maar een OE-nummer kan ook uitsluitend uit letters bestaan. Let op: Verwar het OE-nummer niet met het VIN, het voertuigidentificatienummer! In het verleden werd het VIN het chassisnummer genoemd, maar het dient alleen om het voertuigmodel te identificeren. Het VIN heeft niets te maken met de originele reserveonderdelen die u kunt identificeren aan de hand van het OE-nummer.

Wat is OE kwaliteit?

OE-kwaliteit betekent dat het onderdeel een origineel onderdeel is die afkomstig is van een bedrijf dat onderdelen ontwerpt en produceert. Dit bedrijf is mogelijk ook de eigenaar van het ontwerp, maar heeft de productie van de onderdelen uitbesteed aan een ander bedrijf. Sommige onderdelen van voertuigen moet u om veiligheidsredenen regelmatig vervangen. Dit zijn slijtageonderdelen zoals remblokken, V-snaren, schokdempers en dergelijke. Originele accessoires zijn duur, identieke onderdelen niet.

Fabrikanten van originele uitrusting mogen reserveonderdelen die oorspronkelijk door de autofabrikant zijn gemonteerd, maar die niet door hem zijn vervaardigd, als identieke onderdelen aanduiden met OEM. Deze onderdelen zijn goedgekeurd door de voertuigfabrikant om in het voertuig te passen. Indien de fabrikanten van de onderdelen (d.w.z. de leveranciers) deze reserveonderdelen op de aftermarket verkopen, zijn dit identieke onderdelen of hebben originele-uitrustingskwaliteit (OEQ). Fabrieksnamen die u op dergelijke onderdelen kunt aantreffen, zijn bijvoorbeeld ATE of Basal, Eberspächer, Sachs of Bosch.

Hoewel deze merken welbekend zijn, worden zij in eerste instantie vaak niet met autofabrikanten geassocieerd. Daarom moet u goed kijken. Originele onderdelen passen altijd, ze dragen het OE/OEM nummer. Identieke onderdelen dragen geen nummer en zijn niet voorzien van de handelsmerken van de autofabrikant. In plaats daarvan dragen ze de handelsmerken van leveranciers als ATE, Hella of Bosch. Identieke onderdelen zijn geen OE onderdelen, maar ze hebben wel OE kwaliteit. Alleen originele reserveonderdelen die door de autofabrikant worden verkocht, dragen het OE-nummer. En het OE nummer kunt u gebruiken om identieke onderdelen te vinden.

Waarom hebben reserveonderdelen geen OE-nummer, maar wel het logo van de autofabrikant?

Reserveonderdelen die afkomstig zijn van dezelfde fabrikant als de originele onderdelen en die de autofabrikant distribueert, dragen altijd het OE-nummer. Als het logo van de autofabrikant op het onderdeel staat, maar er geen OE-nummer is, zijn er twee mogelijkheden: De onderdelen kunnen afkomstig zijn uit de fabriek van bekende leveranciers, maar zijn te koop als onderdelen onder licentie onder het automerk. Of het zijn namaakproducten, d.w.z. productpiraterij. In de regel is het voor leken bijna onmogelijk de twee van elkaar te onderscheiden.

Als u niet zeker bent over de kwaliteit van een onderdeel, van welke fabrikant het werkelijk afkomstig is en of het past, moet u contact opnemen met een gespecialiseerde werkplaats. Dealers en onafhankelijke werkplaatsen kopen de reserveonderdelen die zij zelf installeren gewoonlijk in bij de leverancier. Deze onderdelen komen in kwaliteit overeen met de originele onderdelen en worden identieke onderdelen genoemd. Ze worden geadverteerd met termen als “originele-uitrustingskwaliteit” (OEQ- Original Equipment Quality).

Wat is het verschil tussen identieke onderdelen en replica-onderdelen?

Replica-onderdelen zijn in de eerste plaats reserveonderdelen die worden gekopieerd. Zij worden vaak vervaardigd door bekende fabrikanten. Deze fabrikanten leveren de onderdelen echter niet aan de autofabrikant, maar alleen aan de aftermarket. Daar worden zij aangeboden onder de merknaam van de fabrikant. De constructie en functie van de reserveonderdelen is identiek aan die van de originelen. Maar de kwaliteit kan variëren. Met zogenaamde aftermarket-onderdelen is alles mogelijk, van originele-uitrustingskwaliteit tot complete schroot. Identieke onderdelen daarentegen zijn altijd van dezelfde kwaliteit als de originele onderdelen. Reproductieonderdelen moeten aan dezelfde veiligheidseisen voldoen als originele reserveonderdelen en identieke onderdelen, en passende test tonen dit aan.

Conclusie: Eén deel, vele mogelijkheden

De markt voor vervangingsonderdelen is enorm. Maar niet alle onderdelen zijn van bevredigende kwaliteit. De aankoop van identieke onderdelen is financieel lonend – tot 30 procent kostenbesparingen zijn mogelijk bij dezelfde kwaliteit en veiligheid in vergelijking met originele reserveonderdelen. Het OE-nummer maakt het mogelijk in de handel zelf naar geschikte reserveonderdelen voor de auto’s te zoeken. Het is echter belangrijk om altijd goed te kijken – want de ervaring leert dat waar veel vraag is, er ook een groot aanbod van namaakproducten is.