Het ontstekingssysteem in de winter: waar komen de problemen vandaan?

0
2474
Ontstekingssysteem
© Shutterstock / Irzhanova Asel

Hoe werkt een ontstekingssysteem in de winter?

Veel mensen zijn bekend met startproblemen met hun auto, vooral vanaf de winter. De problemen die ontstaan met het ontstekingssysteem zijn deels snel te verhelpen. Maar niet elke fout is gemakkelijk te vinden. Samen kijken we in detail naar het ontstekingssysteem van het voertuig en laten we zien welke fouten vooral in de winter voorkomen. Problemen met de auto nemen vaak toe in de winter. Veel te vaak zie je mensen voor openstaande motorkappen staan, wanhopig op zoek naar de oorzaak van het motorprobleem. Maar hoe komt dat? Zeker vanwege de temperaturen en de beduidend hogere luchtvochtigheid. Veel problemen die zelfs in de zomer bestaan, vallen door deze factoren veel meer op. Er kunnen echter ook andere factoren een rol spelen. Marters zijn bijvoorbeeld een probleem, vooral in het koude seizoen, wanneer ze zich onder de motorkap van een warme auto nestelen.

Hoe weet u of een ontstekingskabel kapot is?

De kabels in een voertuig zijn vaak een echt zwak punt en moeilijk te controleren. In een auto zijn de verdeler en spoel met een bijbehorende kabel verbonden. Als het voertuig ouder is, kan de kabel na verloop van tijd losraken van de verdeler. Dit is de eenvoudigste oorzaak van een motor die niet wil starten. In dit geval hoeft u alleen maar de kabel aan te sluiten en de motor zou zonder problemen opnieuw moeten starten. De situatie is anders als de kabel is beschadigd. Als de kabel een vonk raakt tijdens het ontstekingsproces, is er aanzienlijke schade aan de isolatie. Dit kan zeker een marterbeet zijn. Bekijk in ieder geval ook de rest van het motorcompartiment op bijtsporen. U kunt de kabel echter eenvoudig repareren met isolatietape. Was het defect alleen in de kabel, dan zal de motor nu weer correct moeten starten.

Hoe lang kan een bobine meegaan?

Ontstekingssysteem
© Shutterstock / coloritmail

Een bobine kan al snel leiden tot fouten en defecten waardoor het starten van de motor verhinderd wordt. Met name oudere bobines zijn onderhevig aan algemene slijtage, waardoor hier materiaalmoeheid en dergelije kan optreden. Helaas is het hier maar zeer beperkt mogelijk om zelf actie te ondernemen, aangezien de spoelen in de meeste voertuigen niet goed bereikbaar zijn. U kunt via het OBD-systeem proberen een fout uit te lezen, aangezien deze daar bij defecten aan de bobines is opgeslagen, maar verwijderen en meten is altijd een taak van de garage. Laat een defecte bobine altijd snel vervangen, om nog grotere problemen te vermijden.

Ontstekingssysteem – hoe kunt u een bougie testen?

Ontstekingssysteem
© Shutterstock / Parilov

Fouten en problemen met de bougies zijn niet alleen duidelijk bij startproblemen, maar ook bij het overslaan tijdens het rijden. Hoe dan ook, u moet de bougies een grondige inspectie geven als u deze problemen ervaart. Om dit te doen, moet u de afzonderlijke bougies altijd grondig op beschadigingen controleren. Deze kunnen erg vuil worden, vooral als de motor slecht is afgesteld. Vaak is het voldoende om de bougies schoon te maken, zodat het voertuig schoon en probleemloos start. Als u defecte bougies moet vervangen, let dan op het type bougie. Omdat, afhankelijk van het type en het ontwerp van de motor, de bougies verschillende kenmerken kunnen hebben.

Wat doet de gloeibougie in het ontstekingssysteem?

Ontstekingssysteem
© Shutterstock / coloritmail

De gloeibougie maakt deel uit van het ontstekingssysteem. Hoewel de bougies algemeen bekend zijn en regelmatig moeten worden nagekeken of vervangen, ziet het er bij de gloeibougie anders uit. Omdat deze in dieselvoertuigen zijn ingebouwd en er gedurende grote delen van het jaar helemaal geen gebruik van wordt gemaakt. Want in tegenstelling tot de benzinemotor heeft de diesel als compressieontsteking geen bougies nodig. In de winter en als de buitentemperatuur laag is, bereikt diesel echter ook zijn grenzen. De gloeibougie verwarmt nu de verbrandingskamer voor zodat lucht en diesel gemakkelijker kunnen ontsteken. Bovendien werkt een moderne gloeibougie nu totdat de motor de optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Als de gloeibougie nu defect is, zal de motor moeilijker starten en zal de motor lawaai maken doordat de verbranding ongelijkmatig is. Het verwisselen van een gloeibougie is helaas niet zo eenvoudig.

Net als bij de bobines is het belangrijk om bijzonder voorzichtig en precies te werken, omdat de gloeibougie de neiging heeft vast te lopen en kan afbreken als u deze probeert te vervangen. In dat geval zijn speciale reparatiesets nodig om de gloeibougie te verwijderen en een nieuwe draad af te snijden. Mocht u af willen zien van de hulp van een gespecialiseerde werkplaats, dan raden wij u aan om zeer voorzichtig te werk te gaan en overtollige kruipolie te gebruiken om de schroefdraad optimaal los te maken. In dat geval zijn speciale reparatiesets nodig om de gloeibougie te verwijderen en een nieuwe draad af te snijden. Mocht u af willen zien van de hulp van een gespecialiseerde werkplaats, dan raden wij u aan om zeer voorzichtig te werk te gaan en overtollige kruipolie te gebruiken om de schroefdraad optimaal los te maken.

Andere problemen met het ontstekingssysteem

Ook al is de defecte bobine waarschijnlijk de meest bekende storing die veel voorkomt in de winter, er zijn nog vele andere mogelijkheden waarom uw auto in de winter niet wil starten.

Accu

Enerzijds kan de accu het begeven of niet meer voldoende vermogen bieden om de nodige ontstekingsvonk op te wekken. Vooral oudere accu’s geven in de winter de neiging om de geest te geven.

Kabel

Een andere bron van fouten is de aarding. De dynamo en accu zijn met een kabel met de carrosserie verbonden en daar geaard. Deze kabel kan na verloop van tijd corroderen. Naarmate de schade toeneemt, start de auto steeds moeilijker, totdat hij op een dag helemaal niet meer kan worden gestart. Als dit het geval is, kunt u de kabel eenvoudig slijpen en insmeren met poolvet. Daarna kan de kabel eenvoudig weer worden vastgeschroefd em het probleem behoort tot het verleden.

Starter

Een andere mogelijke foutbron is de starter – Deze fout wordt echter meestal vroeg aangekondigd en zou niet als een verrassing moeten komen. In tegenstelling tot de bobine en de verdeelkappen is, als het om de starter gaat, vaak alleen directe vervanging de juiste oplossing. Een reparatie is slechts in enkele gevallen mogelijk. De ontstekingsenergie in de motor moet worden verdeeld. Hierbij speelt de zogenaamde verdelerkap een belangrijke rol. Als er hier problemen of fouten zijn, zal de auto niet goed of helemaal niet starten. De kap van de zekeringensplitter kan echter bij de meeste voertuigen eenvoudig worden verwijderd en gecontroleerd. Controleer nu de contacten en verdelervingers. Het middelste contact moet gemakkelijk te verplaatsen zijn. Geen van de contacten mag gecorrodeerd of verbrand zijn. Vocht onder de verdelerkap kan ook een probleem worden. Nadat de contacten zijn opgedroogd en schoongemaakt, is het misschien wel mogelijk dat de motor probleemloos start.