Cruise control achteraf inbouwen – welke voordelen en kosten zijn te verwachten?

0
10808
Cruise control
© Shutterstock / Intarapong

In de meeste voertuigen is een cruise control een optioneel accessoire. Omdat deze module hand in hand gaat met een aanzienlijke toename van het gemak, kan achteraf inbouwen zinvol zijn. De kosten voor het achteraf inbouwen zijn voornamelijk gebaseerd op het voertuigtype en de leeftijd. Getalenteerde hobbyisten kunnen de installatie ook zelf doen bij relatief nieuwere modellen. Het samenstel dat gewoonlijk cruise control wordt genoemd, is eigenlijk cruise control-systeem (GRA).

Cruise control voordelen: comfort en functionaliteit

Comfort

Deze technologie, die Daimler AG in 1962 onder het merk Tempomat introduceerde, noemen andere fabrikanten bijvoorbeeld Tempopilot of Tempostat. Iedereen die er als autocoureur al van heeft genoten, wil deze functie nauwelijks missen. Gezien het comfort dat daarbij hoort is dit niet verwonderlijk. Het grote voordeel van cruise control is dat de auto met één druk op de knop de snelheid constant kan houden. Op deze manier maakt de cruisecontrol ontspannen rijden mogelijk, vooral op heldere, langere rechte stukken. Dit voorkomt de ongemakkelijke situatie wanneer uw voet op het gaspedaal met dezelfde snelheid op een gegeven moment stijf en vermoeid raakt, vooral op de snelweg.

Functionaliteit

De functionaliteit van de cruise control is snel uitgelegd. Als deze is ingeschakeld, betekent dit dat de motor slechts zoveel brandstof krijgt als nodig is om een ​​bepaalde rijsnelheid te bereiken en te behouden. Het enige dat nodig is, is een hendel op de schakelaar van de controller, en de elektronica houdt het voertuig constant op de eerder ingestelde snelheid. U kunt uw voet veilig van het gaspedaal halen. Zodra u het gas-, rem- of koppelingspedaal indrukt, schakelt de cruisecontrol om veiligheidsredenen automatisch uit. Dit is meestal het geval boven bepaalde snelheden, bijvoorbeeld tussen 180 en 200 km/u. Vervolgens kunt u de cruise control-functie weer inschakelen door nogmaals op de knop te drukken.

Heeft het inbouwen van de cruise control ook nadelen?

Critici zien het gevaar dat de concentratie van de bestuurder afneemt bij cruise control. Dit kan echter niet worden bewezen. Integendeel, de reflex om bij gevaar op de rem of de koppeling te trappen blijft volledig behouden. De cruisecontrol wordt immers slechts tijdelijk gebruikt – als de wegomstandigheden dit toelaten. De voordelen van gemak en brandstofbesparing wegen dan ook duidelijk op tegen de nadelen. Met het oog op de kosten van het achteraf inbouwen moet u echter altijd een afweging maken tussen de inspanning die met het werk gemoeid is en de mate waarin de cruise control zich volledig kan ontwikkelen in het geval van uw voertuig.

Retrofitten verhoogt de voertuigwaarde

Cruise control
© Shutterstock / Holyshyn Oleh

Autobezitters wiens voertuig nog niet is uitgerust met een cruisecontrol kunnen deze in veel gevallen achteraf inbouwen. De kosten van het achteraf aanbrengen van deze felbegeerde functie zijn voornamelijk afhankelijk van het model. Het wordt duurder vooral voor oudere voertuigen. Dit komt door de elektronische of mechanisch-pneumatische regeling, vooral omdat het beïnvloeden van de mechanische vloerspanning duurder is dan het achteraf inbouwen van elektronica. Dit laatste gebeurt met behulp van de elektronische regeleenheid op het gaspedaal en een elektrische servomotor op de gasklep.

Aan dergelijke aanpassingen zijn kosten verbonden van ongeveer 1.000 euro. In relatief nieuwe voertuigen met elektronische gaspedaalbediening is er alleen een relais plus schakelaar voor de cruise control om te installeren. De prijzen hiervoor bedragen rond de 300 tot 400 euro. Het is dus duidelijk dat cruise control de waarde van het voertuig verhoogt. De meerwaarde ten opzichte van een voertuig zonder deze techniek ligt vaak tussen de 300 en 1.000 euro, afhankelijk van de montagekosten.

Hoe nuttig is achteraf inbouwen van de cruise control?

Een voertuig uitrusten met cruisecontrol is zinvol, vooral voor auto’s met automatische transmissies. De functie kan ook achteraf worden ingebouwd in voertuigen met handmatige transmissie, in welk geval de cruisecontrol mogelijk niet optimaal kan worden ingezet. In een modern voertuigmodel is de mogelijkheid om deze module achteraf in te bouwen meestal al aanwezig. Als de uitrustingslijst de installatie van de cruisecontrol aanbiedt, kan deze ook achteraf worden ingebouwd. Kortom, drie factoren bepalen of u kunt profiteren van de cruisecontrol-functionaliteit door deze dienovereenkomstig aan te passen. Dit is vooral handig wanneer:

  • het een voertuig is met een automatische transmissie
  • het voertuig een elektronisch gaspedaal heeft
  • een cruisecontrol aangeboden wordt voor montage achteraf voor het voertuig

Als één van deze factoren niet aanwezig is, maakt dit de installatie van het onderdeel niet onmogelijk. Dit maakt het werk echter aanzienlijk moeilijker. Vaak is de inspanning het niet waard. Al was het maar omdat het onderdeel niet ideaal kan werken in handgeschakelde transmissies. Het mechanische gaspedaal zou voorzien moeten worden van servomotoren voor de cruise control. Het in eigen beheer ontwikkelen van zo’n module is immers niet toegestaan ​​en ook niet haalbaar zonder een bijbehorend diploma.

Varianten van opties voor achteraf inbouwen

De hoeveelheid inspanning die nodig is om een ​​voertuig achteraf uit te rusten met cruisecontrol, hangt grotendeels af van het automodel en de leeftijd. Bij oudere voertuigen is het project soms veel moeilijker. In het geval van een modern voertuig is het meestal voldoende om de multifunctionele hendel te vervangen en het systeem aan de regeleenheid en te leren hoe te profiteren van de cruisecontrol-functionaliteit. Bij een oude auto kan het daarentegen nodig zijn om de kabelboom om te bouwen en extra elektronische modules te monteren.

Cruise control: kosten voor een professionele inbouw

De kosten waarmee u te maken krijgt, zijn ook sterk afhankelijk van de inspanning en omvang van de retrofit-oplossing.

Golf 6

De cruisecontrol kan heel eenvoudig achteraf worden ingebouwd voor de Golf 6. Het cruise control-systeem maakt geen deel uit van de basisuitrusting van dit voertuigmodel. Het achteraf inbouwen van de cruisecontrol is relatief eenvoudig voor de Golf 6 omdat de module voornamelijk een elektrische bediening is en een mechanische verandering niet nodig is. Afhankelijk van het type schakeling kan het bij sommige modellen ook nodig zijn om het gaspedaal te vervangen. In de regel heb je echter alleen een nieuwe pitmanarm nodig, die voor zo’n 60 tot 80 euro in de winkel te koop is.

Stuurkolomschakelaar MEYLE 100 850 0016
Meyle logo
Stuurkolomschakelaar MEYLE 100 850 0016 Lees meer…
Remlichtschakelaar FAE 24496
FAE logo
Remlichtschakelaar FAE 24496 Lees meer…
Ruitenwisserschakelaar HANS PRIES 119 055
logo Topran
Ruitenwisserschakelaar HANS PRIES 119 055 Lees meer…

Nadat u de cruisecontrol achteraf heeft ingebouwd, kunt u deze in de Golf 6 inschakelen met behulp van de richtingaanwijzerhendel. Aan de linkerkant moet een notch worden geactiveerd, die dan de snelheid opslaat en handhaaft. U moet de bijbehorende richtingaanwijzerhendel dienovereenkomstig hebben geïnstalleerd. In de originele staat kost de aankoop rond de 80 euro. Laat u de cruisecontrol achteraf door een gespecialiseerde garage monteren, dan moet u rekening houden met inbouwkosten van in totaal 300 tot 400 euro voor uw Golf 6. Bij het vervangen van het gaspedaal zijn er extra kosten.

Golf 4 TDI

Als u een cruise control achteraf wilt inbouwen en u heeft een Golf 4 TDI, dan is er ook een bijbehorende ombouwset verkrijgbaar. U kunt benzinemotoren met e-gas ook achteraf uitrusten met een cruise control. Wel moet er dan een extra kabelboom gemaakt worden voor uw Golf 4. Om de cruise control achteraf te kunnen monteren, moet de GRA-functie op de Golf 4 worden geactiveerd via het diagnoseapparaat en moet het stuur van de airbag worden verwijderd.

Golf 5 1K

U kunt de cruisecontrol ook achteraf monteren als u een Golf 5 bezit. Over het algemeen kunt u de Golf 5 1K-modellen achteraf uitrusten met een cruisecontrol. Overeenkomstige retrofit-kits zijn beschikbaar, ongeacht of de VW een multifunctioneel display heeft. U kunt de cruise control achteraf op uw Golf 5 laten monteren door een stuurkolomschakelaar met GRA-functie te installeren.

Cruise control retrofit voor de Golf 6 – zelf inbouwen

Cruise control
© Shutterstock / Vladyslav Severyn

Als u het ombouwen van bedrading onder de knie hebt en de nodige concentratie heeft, kunt u ook zelf een cruisecontrol achteraf uitrusten en uw Golf 6 uitrusten met deze handige functie. U moet bekend zijn met werkstappen zoals het bevestigen van stekkers aan datakabels en het strippen ervan. U moet ook een krimp- en draadstriptang kunnen gebruiken. Ongeacht of u de cruisecontrol achteraf inbouwt voor een Golf 6 of een ander voertuig: de werkvolgorde is meestal vrijwel hetzelfde en ziet er ongeveer als volgt uit:

  1. Activering van de cruisecontrol in de regeleenheid
  2. Verwijder de airbag na het loskoppelen van de accu
  3. Goedkeuring van het stuurwiel en stuurkolomschakelaar
  4. Installatie van de retrofit-modules
  5. Monteer het voertuig volledig en leer zo nodig de regeleenheid aan de nieuwe module