Een auto uitdeuken – hoe doet u dat en wat kost het

0
11104
Autodeur uitdeuken
© GettyImages / Dankingphotography

Eén onzorgvuldigheid en uw auto heeft een deuk opgelopen. De autodeuren worden het vaakst getroffen. Deuken in de autodeur zijn onooglijk, maar zijn vaak veel gemakkelijker te repareren dan u misschien denkt. Hoe en wanneer u een auto uitdeuken kunt, leest u in deze handleiding leest u wanneer u zelf uw autodeur kunt uitdeuken, wat het kost om een ​​deukje te repareren en een autodeur te laten lakken.

Hoe komen deuken in de auto?

Er zijn veel manieren en gelegenheden dat er deuken in een auto kunnen komen. Een ander voertuig raakt bijvoorbeeld uw auto op de parkeerplaats. Ballen van spelende kinderen, vallende takken of grotere hagelstenen kunnen snel deuken in de auto veroorzaken. Deukjes aan de autodeur worden vaak veroorzaakt door het onzorgvuldig openen en dichtslaan van de deur tegen een lage muur, een ander voertuig of een hekwerk.

Wat is het verschil tussen een deuk en een bluts?

Het onderscheid tussen een bluts en een deuk is eenvoudig. Een bluts is altijd een kuiltje in een oppervlak. Een deuk is altijd een verhoging boven het omringende oppervlak. Als u het goed bekijkt, is een door hagel beschadigd voertuig niet gedeukt, maar eerder “geblutst”. In het gewone spraakgebruik is het echter gebruikelijk om naar een deuk in een spatbord of deur te verwijzen als naar een deuk in plaats van een bluts. Om verwarring te voorkomen, wordt dit taalgebruik in deze handleiding behouden.

Kunt u zelf een auto uitdeuken?

Onder bepaalde voorwaarden kunt u zelf een auto uitdeuken. Voorwaarde is dat het een deuk is met een licht afgeronde overgang naar de rest van het plaatwerk. Hoe vlakker de deuk, hoe gemakkelijker het voor u is om zelf de deur uit te deuken. U kunt een auto van binnen en van buiten uitdeuken. Bij platte en grote deuken is het raadzaam deze van buitenaf te verwijderen.

Een auto uitdeuken met een zuignap

Hiervoor heeft u ofwel heet water ofwel een heteluchtblazer nodig en een zuigbel, ook wel plunjer genoemd. Deze methode is echter alleen geschikt voor deuken die groter zijn dan de diameter van de zuignap. Deze methode werkt niet bij kleinere oneffenheden die volledig onder de zuignap verdwijnen. Verwarm eerst het plaatwerk in het gebied van de deuk voorzichtig met het heteluchtpistool of giet er kokend water over. Dit is belangrijk zodat de lak plooibaar is en niet splintert als de deuk eruit wordt getrokken. De temperatuur van de heteluchtdroger mag slechts iets hoger zijn dan die van een föhn. Een afstand van ongeveer 15 cm tussen de heteluchtdroger en het metaal heeft zich bewezen. Als de lak borrelt, is de temperatuur te hoog. Zodra de lak warm genoeg is, drukt u de zuignap in het midden van de deuk en trekt hard. Mogelijk moet u dit proces meerdere keren herhalen.

Uitdeuken met hete lijm en hout

Een andere methode vereist hete lijm en een rond stuk hout van bijvoorbeeld een bezemsteel. Lijm het hout op de verf met de hete lijm. Ook hier moet u de verf vooraf verwarmen. Zodra de lijm is uitgehard, trekt u aan het stuk hout om de deuk te verwijderen. Deze methode vereist echter veel vaardigheid om lijmresten na het uitdeuken te verwijderen zonder de verf te beschadigen.

Deurcontrole - openingsbeperking BLIC 6004-00-0232P
Blic logo
Deurcontrole - openingsbeperking BLIC 6004-00-0232P Lees meer…
Schuifdeur - rolgeleider VAICO V30-3538
Vaico logo
Schuifdeur - rolgeleider VAICO V30-3538
Lees meer…
Drager, bumper BLIC 5502-00-6824940P
logo Blic
Drager, bumper BLIC 5502-00-6824940P
Lees meer…

Uitdeuken met een heteluchtblazer en persluchtspray

Voor de derde manier om een ​​auto van buitenaf uit te deuken, heeft u een heteluchtpistool en een spuitbus met perslucht nodig. Persluchtspuitbussen zijn online of in de meeste bouwmarkten verkrijgbaar voor ongeveer 8 tot 10 euro per stuk. Eerst moet u opnieuw het gebied van de deuk verwarmen met het warmtepistool. Koel dit gebied vervolgens onmiddellijk af met de persluchtspray. U kunt met deze methode goede resultaten behalen op kleinere, ondiepe oneffenheden.

Uitdeuken van binnenuit

Om een ​​autodeur van binnenuit uit te deuken, heeft u een rubberen hamer en een ronde houten stok nodig die u aan één uiteinde afrondt. U kunt hiervoor bijvoorbeeld een houten bezemsteel gebruiken. Bij deze methode moet u het deurpaneel verwijderen om bij de deuk te komen. Ook hier moet u eerst de verf en het plaatwerk opwarmen. Bij grotere deuken kunt u met de rubberen hamer van binnenuit voorzichtig tegen het plaatwerk slaan. Begin altijd in een cirkel met lichte bewegingen rond de deuk. Verhoog geleidelijk de slagkracht om te voorkomen dat het plaatstaal naar buiten buigt en u een deuk aan de buitenkant van de deur achterlaat. Nadat de lak is opgewarmd, kunt u met een houten stokje kleinere deukjes naar buiten drukken of voorzichtig met een hamer op de houten stok slaan.

Autodeur uitdeuken
© GettyImages / CasPhotography

Wat kost het om een ​​autodeur te laten uitdeuken?

De kosten voor het uitdeuken van een autodeur zijn afhankelijk van de schade en hoe de deur is gedeukt. Kleine deukjes in de autodeur kunnen vaak worden uitgedeukt met een goedkope procedure die SMART-reparatie wordt genoemd. Bij grotere deuken blijft alleen de klassieke manier over.

De kosten van het uitdeuken met behulp van het SMART-reparatieproces

Kleine deuken zonder scherpe randen kunnen nu worden verwijderd met het SMART-reparatieproces zonder de autodeur te hoeven verwijderen. Vaak is het niet eens nodig om de interieurbekleding te verwijderen. SMART betekent in dit geval niet slim, maar is de afkorting van “Small Middle Area Repair Technology” en betekent “reparatietechnologie voor kleine en middelgrote gebieden”. Ook de zogenaamde spotreparatie is één van de SMART-reparatieprocessen.

Voor SMART-Repair zijn speciaal gereedschap en uitgebreide training vereist. De deuken worden als het ware van binnenuit vanaf het plaatwerk gemasseerd. Hiervoor wordt het plaatwerk van buitenaf verhit waardoor de verf plooibaar wordt. De kosten voor het verwijderen van deuken met deze procedure liggen rond de 40 tot 100 euro per deuk, afhankelijk van de grootte. SMART-Repair werkt echter alleen voor deuken met vloeiende overgangen naar de rest van het plaatwerk. Bijvoorbeeld bij schade door hagel. Deze procedure kan niet worden gebruikt voor deuken met een knik.

Kosten voor het op traditionele wijze uitdeuken van een deur

Bij grote deuken, deuken met knikken in het plaatwerk is de reparatie veel complexer en duurder. In dit geval worden bijvoorbeeld speciale pennen in het gebied van de deuk op het plaatwerk gelast. Aan deze pinnen is een speciaal stuk gereedschap bevestigd, waarmee de bult vervolgens met krachtige slagen eruit wordt getrokken. Daarna moeten de pinnen weer worden afgesneden, het gerepareerde gebied gevuld en de hele deur opnieuw geverfd. De prijs voor het uitdeuken begint vanaf 30 euro, maar loopt op tot enkele honderden euro’s, al naar gelang de afmeting van de deuk.

Hoeveel kost het om een ​​autodeur te lakken?

Autodeur lakken
© GettyImages / GregorBister

Afhankelijk van de inspanning, het voertuig en het lakwerk kunnen de kosten voor het lakken van een autodeur sterk variëren. De kosten zijn opgebouwd uit meerdere items. Een kostenpost zijn de materiaalkosten voor plakband, afdekfolie, schuurmiddelen, spatel, plamuur, primer en de kleurlak. Speciale lakken zoals matte lakken, flipflop of nano lakken zijn duurder dan normale kleurlakken. Daarbij komt nog het loon voor de schilder van rond de 50 tot 75 euro per uur. In totaal kost het schilderen van een deur op een VW Passat ongeveer 300 tot 400 euro. Het schilderen van een deur in een luxe auto, een luxe sedan of een SUV kost ongeveer 500 tot 1.000 euro. In de regel is het lakken van een autodeur in een erkende garage duurder dan bij een gespecialiseerde carrosseriebouwer.