Op naar het motorseizoen: zo maakt u uw motor klaar voor de lente

0
523
©Jag_cz/Shutterstock

Eindelijk lente! Ontdek hier waar u op moet letten, zodat u het nieuwe motorseizoen veilig kunt beginnen!

Vloeistofpeil controleren

Motorfiets vloeistoffen
©kasarp studio/Shutterstock

Het wordt aangraden alle vloeistofniveaus te controleren voor de start van het nieuwe motorseizoen. Als u de olie aan het eind van het vorige seizoen niet hebt ververst, moet u dat nu doen en tegelijkertijd het oliefilter vervangen. Het is echter altijd noodzakelijk het oliepeil te controleren – ongeacht wanneer de laatste olieverversing heeft plaatsgevonden. U kunt het beste de handleiding van uw motor raadplegen om er zeker van te zijn dat u de juiste olie gebruikt.

Motorvloeistof bijvullen

U kunt de remvloeistof van uw motor ook zelf bijvullen of vervangen in een paar eenvoudige stappen om geld te besparen. Meestal is het echter niet erg duur om de vloeistof door een specialist in de garage te laten vervangen. Zij kunnen ook het koelvloeistofpeil voor u controleren en indien nodig koelvloeistof bijvullen vlak voor het motorseizoen begint.

Accucontrole

Bij een grondige voorjaarscontrole van uw motor mag u ook de accu niet buiten beschouwing laten. In het ideale geval hebt u de motoraccu winterklaar gemaakt met behulp van een druppellader – anders moet u de accu ’s nachts opladen. Sluit de acculader eerst met de minpool en dan met de pluspool aan op de accu. Steek dan pas de netstekker van de lader in het stopcontact. Belangrijk: Als u een accu met zuur hebt, moeten de afsluitdoppen tijdens het laden open zijn! Verwijder na het opladen eerst de netstekker, dan de minpool en dan de pluspool. Als uw motor ondanks een volledig opgeladen accu niet start, is de accu defect en moet u hem vervangen. Pas dan begint het motorseizoen ook voor u.

Essentieel: controleer de remmen

Als u in het nieuwe seizoen te allen tijde veilig op uw motor wilt zitten, moet u natuurlijk ook uw remmen grondig laten controleren. Hier geldt de regel: als u problemen hebt met uw remmen, moet u altijd naar een garage gaan, zodat een expert naar de zaak kan kijken. U kunt echter ook zelf een eenvoudige voorjaarscontrole uitvoeren voor het motorseizoen begint.

Poreuse slangen

Krik de motor op en kijk goed naar de remblokken en remleidingen om er zeker van te zijn dat ze niet poreus of zelfs broos zijn.

Remklauwen

De wielen moeten vrij ronddraaien – als dat niet het geval is, laat dan de remklauwen door een vakman controleren. Dit is ook onze aanbeveling, want per slot van rekening komt veiligheid altijd op de eerste plaats. Eventueel remstof op de remklauwen of de remschijf kunt u zelf verwijderen met een beetje remmenreiniger.

Zwart slib

Bovendien moet u zwart slib dat zich in het remvloeistofreservoir bevindt, verwijderen. Remvloeistof trekt water aan, vooral als de motorfiets ’s winters op een koude, vochtige plaats staat. Het water kan tijdens het volgende intensieve remmen warm worden en bellen doen ontstaan. Als de berijder opnieuw remt, worden deze bellen samengedrukt en is het remmen bijna ondoeltreffend.

Verlichting en elektriciteit in orde?

Het is het beste om de verlichting van uw motor te controleren terwijl de motor draait. Controleer of alle lichten en schakelaars goed werken:
– Dimlicht
Groot licht
Achterlicht
Knipperlichten
– Koppelingsschakelaar
– Zijstandaard schakelaar
– Dodemansknop
Misschien moet u de koplampen opnieuw afstellen. Als u dit nog nooit hebt gedaan, kunt u het beste advies vragen aan een garage. Zorg er ook voor dat de claxon van uw motorfiets volledig functioneert, zodat u de aandacht op uzelf kunt vestigen in het verkeer als dat nodig is.

Ketting en band

Ketting

Motor
©Tatchaphol/Shutterstock

Als uw motorfiets een aandrijfketting heeft, controleer die dan op slijtage en controleer de kettingspanning. Als de spanning onvoldoende is, spant u de ketting aan en brengt u onmiddellijk kettingspray aan. Het is het beste om de kettingspray een dag voor de volgende rit aan te brengen. Dit geeft het vet genoeg tijd om zich te verspreiden. Bovendien: als de ketting van het tandwiel kan worden gelicht, hebt u beslist een nieuwe kettingset nodig!

Motorfietsbanden

Nadat u de ketting hebt gecontroleerd, onderwerpt u de banden aan een grondige inspectie. Er mogen geen scheuren, deuken of ingesleten spijkers in zitten en het resterende profiel moet meer dan 1,6 millimeter zijn – anders heeft u nieuwe banden nodig. Voor het controleren en afstellen van de luchtdruk kunt u het beste de handleiding raadplegen, aangezien de aanbevolen waarden van voertuig tot voertuig kunnen verschillen. Aangeraden wordt ook aan de banden op lekken te controleren om het zekere voor het onzekere te nemen als de luchtdruk erg laag is.

Waar u nog meer op moet letten

Schoonmaak

U hebt alles gecontroleerd en u ervan vergewist dat uw motor rijklaar is en aan de veiligheidsnormen voldoet? Dan is het nu tijd voor een basis schoonmaak. Als de machine in de herfst en de winter goed was ingepakt, is het voldoende om hem grondig af te stoffen. Anders moet u naar water en schoonmaakmiddel grijpen om uw voertuig een nieuwe glans te geven. Wie zijn motorfiets echter vóór het begin van de winter met een beschermende conserveringsolie heeft behandeld, moet om milieuredenen naar een wasplaats met olieafscheider gaan.

APK

Nederland is een van de weinige landen waar er geen APK keuring voor motoren geldt. De Europese vereniging van motorfietsfabrikanten (ACEM) is bezig om een verplichte APK voor motoren, bromfietsen en scooters te maken. Dus let alstublieft op de actuele regelgeving!

Conclusie

Motorseizoen

Met een machine die in goede staat is en perfect werkt, kunt u het nieuwe seizoen met een gerust geweten beginnen en de wind om uw neus laten waaien. Toch is het raadzaam om eerst weer langzaam aan het rijden te wennen en het vooral in het begin wat rustiger aan te doen – vooral omdat de wegen aan het begin van het seizoen vaak nog nat of zelfs glad zijn. Neem ook aan een veiligheidstraining of ten minste enkele rijoefeningen op een lege parkeerplaats.