Bouw uw eigen motorfiets: een blog voor hobbyisten en liefhebbers

0
111
Bouw zelf een motorfiets
© GettyImages / doble-d

Bouw uw eigen motorfiets: Zo creëert u uw custom bike

Zelf een motorfiets bouwen is een uitdagend project. Er is nog een lange weg te gaan tussen de daadwerkelijke succesvolle implementatie van uw project en de goedkeuring op de weg. In deze blog leest u waar u op moet letten, welke onderdelen van de motorfiets u zelf kunt bouwen en wat de grenzen zijn.

Bouw uw eigen motorfiets – welke fiets is de basis?

Waarschijnlijk bent u niet van plan om een ​​motorfiets helemaal zelf te bouwen, maar juist om van een bestaande motorfiets een custom bike te maken. Juist? Dan moet u eerst de juiste motor kiezen. In principe kunt u elk model naar wens aanpassen. Er zijn echter motorfietsen die meer aanpassingen vereisen dan andere.

Oudere motorfietsen uit de jaren 70 of 80 zijn altijd een goede investering. Ze zijn vrij eenvoudig vergeleken met de huidige technologie. De techniek van deze motorfietsen spreekt grotendeels voor zich en alle componenten zijn gemakkelijk toegankelijk – de beste voorwaarden voor gepassioneerde hobbymonteurs die hun eigen motorfiets willen bouwen.

Bouw uw eigen motorfiets: Maak een plan

Bent u een beetje getalenteerd in tekenen? Maak dan eerst een schets van hoe u uw droommotor voorstelt. Of verzamel foto’s van andere fietsen die er op lijken. Mogelijke wijzigingen aan uw aangepaste fiets kunnen zijn:

  • Een andere tank installeren
  • Gebruik van een hoger en/of breder stuur
  • Andere uitlaat plaatsen (het liefst met iets meer volume)
  • Decoratieve voetsteunen
  • Bredere banden en spatborden
  • Hoge kwaliteit remmen
  • Een comfortabel veerzadel of zelfs een kleiner zadel
  • Frame ombouwen naar hardtail

Nu kunt u beginnen met het plannen van uw budget. U kunt zelf enkele wijzigingen aanbrengen. Daarnaast zijn er meestal taken waarbij u kant-en-klare onderdelen moet aanschaffen of een professional moet inhuren (bijvoorbeeld schilderwerk als u hier geen ervaring mee hebt).

Zo gaat u te werk bij het ombouwen van uw motorfiets

Trek niet meteen de hele motorfiets uit elkaar. Begin eerst met een kleinere verandering, zoals een alternatief motorbagagerek of een nieuwe tank. Verdeel grote taken in kleinere delen en voltooi ze één voor één. Te veel renovaties tegelijk leiden er vaak toe dat het project vastloopt. Deze aanpak heeft ook een doorslaggevend voordeel: ju kunt tijdens de ombouw nog steeds met uw motor rijden.

Houd rekening met de mogelijkheid dat u een verbouwing misschien niet leuk vindt. Probeer daarom de onderdelen en beugels van uw motorfiets niet te veel aan te passen (bijvoorbeeld schuren). Hierdoor heeft u de mogelijkheid om terug te keren naar het originele onderdeel.

Bouw uw eigen motormanoeuvreerhulp: een goed begin

Een goed startersproject is het bouwen van een motormanoeuvreerhulp. Deze heeft u nodig om uw motor nauwkeurig te parkeren, bijvoorbeeld als er niet veel ruimte is in de wintergarage. Een ander handig doe-het-zelf-project is het zelf bouwen van een motorlift – ideaal als u regelmatig onderhoudswerkzaamheden moet uitvoeren. U heeft een stuk metaal nodig dat u op maat knipt en wat hoekprofielen dat u in hoeken buigt. Als alternatief kunt u geprefabriceerde metalen hoeken gebruiken. Zorg ervoor dat het materiaal de juiste dikte heeft, zodat het het gewicht kan dragen. De hoeken zijn aan de basisplaat gelast. Monteer ten slotte op elke hoek een rol. Het bouwen van een gevarenwaarschuwingssysteem voor uw motor kan voor extra veiligheid zorgen, terwijl een doe-het-zelf motorbagagerek handig is als u extra opslagruimte nodig hebt.

Beschouw dit project als uw “vuurdoop”: Vindt u het leuk om dingen met metaal te maken? Ga dan direct aan de slag met uw custom bike project. Bij Motointegrator bestelt u online de juiste reserveonderdelen voor uw motor, bijvoorbeeld een ander uitlaatsysteem of een andere kuip.