Trommelremmen ombouwen naar schijfremmen

0
4081
Remmen
©Shutterstock / cowardlion

Betrouwbare remmen zijn essentieel voor de verkeersveiligheid van motorvoertuigen. Of trommelremmen of schijfremmen de beste keuze is voor het wegverkeer; de discussie daarover is nog niet ten einde.

 De trommelremmen zijn de “veteranen” van de voertuigremtechnologie

Rond 1900 legden de bekende autopioniers Louis Renault en Wilhelm Maybach de basis voor de trommelremmen van vandaag. Hiervoor heeft Louis Renault de remschoenen (voorheen aan de buitenkant) eenvoudigweg in een trommel verplaatst. Daarbij waren de remschoenen enerzijds beschermd tegen invloeden van buitenaf en konden anderzijds hun remwerking optimaal ontwikkelen. Tot op de dag van vandaag gebruikt men trommelremmen in een doorontwikkelde vorm in voertuigen. Een moderne trommelrem bestaat uit een remtrommel die stevig aan het wiel is bevestigd en de rotatie van het wiel volgt.

Tot eind jaren 70 was de trommelrem nog de standaard op de meeste voertuigen. In deze context deden zich echter steeds meer problemen met de gevolgen van ongevallen voor bij raceauto’s met een enorme cilinderinhoud. In veel gevallen waren de trommelremmen enerzijds ongeschikt qua constructie en anderzijds volledig ondermaats wat betreft de cilinderinhoud. Om de problemen te verhelpen, stapten in de jaren daarna steeds meer autofabrikanten over op schijfremmen.

Tegenwoordig worden zowel trommelremmen als schijfremmen gebruikt en experts discussiëren over welk remsysteem het beste is. Schijfremmen worden meestal op de voorwielen gebruikt omdat ze in elke rijsituatie een perfect gelijkmatige remprestatie bieden. Veel autofabrikanten gebruiken echter nog steeds trommelremmen op de achterwielen. In de meeste gevallen gebeurt dit uit kostenoverwegingen, omdat de remmen eenvoudig en goedkoop te combineren zijn met een parkeerrem (handrem).

Trommelrem
© Shutterstock / The Five Aggregates

Trommelremmen – structuur en functie

Een trommelrem bestaat voornamelijk uit een roterende trommel. Binnenin zitten 2 stevig verankerde remschoenen. Zodra u de remmen van uw voertuig bedient, drukken de twee remschoenen stevig tegen de binnenkant van de trommel. Hierdoor ontstaat er veel wrijving en komt het wiel langzaam tot stilstand. Als u vervolgens het rempedaal loslaat, zorgen speciale veren ervoor dat de twee remschoenen weer in hun oorspronkelijke positie terugkeren. Naast de klassieke simplex trommelremmen hebben zich ook speciale duplex trommelremmen op de markt gevestigd. Bij deze populaire variant heeft elk een remschoen een eigen bedieningsapparaat aan de zijkant. Het resultaat is dat beide remschoenen zich optillen en zichzelf versterken. In directe vergelijking met de simplex-remmen is het remeffect ongeveer 50 procent hoger. Vanwege de complexe productie en de grotere onderhoudsinspanning vertrouwen veel fabrikanten nog steeds op de goedkope Simplex-trommelremmen.

Schijfrem – structuur en functie

De schijfrem bestaat uit een remschijf die is verbonden met de wielnaaf en een remdrager. Hierop wordt de remklauw (remtang) bevestigd. De remklauw omvat de gehele remschijf en bevat beide remblokken evenals de remzuigers. Deze laatste drukken de remblokken in axiale richting direct tegen de remschijf. In de regel wordt de remschijf direct aan een wielnaaf bevestigd, maar bij sommige modellen kan deze ook aan het differentieel worden bevestigd. Een schijfrem wordt alleen gebruikt voor het remmen en daarom kan het gebruikte materiaal optimaal worden ontworpen voor de respectievelijke remvereisten. De diameter van de remschijf bepaalt in grote mate het remkoppel en remvermogen. Bij krachtige voertuigen beperkt de wieldiameter de maximale binnendiameter van de velgen en daarmee ook de diameter van de remschijf. Er worden zo groot mogelijke voertuigvelgen gebruikt zodat de schijven zo groot mogelijk kunnen zijn.

Trommelremmen en schijfremmen in vergelijking – voor- en nadelen

De trommelrem kan de ontstane wrijvingswarmte in geen geval betrouwbaar afvoeren. Om deze reden kan de trommel oververhit raken, vooral bij het remmen op volle snelheid of bij langdurig remmen bij hoge snelheden. De resulterende warmteopbouw vermindert de wrijvingskracht tussen de remschoenen en de binnenwand van de trommel aanzienlijk. Hierdoor verliest de trommelrem ongeveer 50 tot 100 procent van zijn remeffect. Nog een probleem: het ingekapselde systeem is van buitenaf erg moeilijk te bewaken. Niemand kan precies zeggen hoe het eruit ziet in de rem. Loopt een cilinder leeg of komt één van de twee remschoenen los? Is een terugstelveer gebroken of breekt de rem door zijn eigen slijtage? Al deze belangrijke vragen kunnen alleen worden beantwoord door het wiel uit uw voertuig te halen en de remtrommel te openen.

Ondanks deze twee grote problemen en nadelen zijn trommelremmen nog steeds populair omdat ze goedkoper zijn dan schijfremmen.

De schijfrem heeft een aanzienlijk superieure technologie in vergelijking met trommelremmen en biedt enkele voordelen. Het kan veel sterkere remkrachten opnemen zonder oververhitting. De rem koelt en reinigt zichzelf automatisch. Als de schijfrem verslijt of een defect heeft, herkent u dit direct en hoeft u het wiel niet moeizaam te demonteren. Qua opbouw en constructie zijn de schijfremmen complexer en ook zwaarder dan de trommelremmen. Bovendien zijn de schijfremmen gevoeliger en minder goed beschermd tegen cursieve invloeden zoals water en strooizout.

Het komt erop neer dat een schijfrem aanzienlijk meer geld kost dan een trommelrem. Dit is ook de belangrijkste reden waarom de ombouw van trommelremmen naar moderne schijfremmen slechts stap voor stap is uitgevoerd.

Heeft een verandering naar schijfremmen zin?

Schijfremmen
© Shutterstock / CC7

Bijna 25 jaar lang gebruikten de meeste voertuigen een combinatie van schijfremmen en trommelremmen. Sinds het midden van de jaren negentig zijn steeds meer voertuigen uit het middensegment en enkele kleine auto’s volledig omgebouwd naar schijfremmen. Sportgerichte modellen en merken hielden nog langer vast aan de verouderde trommelremmen. Hoewel de trommelrem ongetwijfeld een achterhaald stukje voertuigtechniek is, heeft het veranderen of ombouwen ervan slechts in enkele gevallen zin. Het remsysteem van elk voertuig is af fabriek optimaal afgestemd op de respectievelijke voertuigkenmerken. Als de beproefde combinatie van trommelremmen achter en schijfremmen voor in uw voertuig wordt gebruikt, is dit vandaag nog steeds voldoende.

De verandering van trommelremmen naar schijfremmen vereist een ingrijpende ingreep in het in de fabriek geleverde remsysteem van het voertuig. De verandering is een grote en arbeidsintensieve investering en het is beter deze niet te snel uit te voeren. Als u alle belangrijke punten hebt opgehelderd en toch een verandering wilt doorvoeren, heeft u altijd optimaal geschikte componenten nodig. Als u een voertuig met een schijf-trommelcombinatie bezit, moet u op zoek gaan naar de achteras van een identiek voertuigtype dat al schijfremmen heeft. In een dergelijk geval kunt u de ombouw uitvoeren met optimaal geschikte componenten.