Loodzuuraccu kort uitgelegd

0
88
Loodzuuraccu
© GettyImages / Petrovich9

De loodzuuraccu is een zogenaamde startaccu die verschillende taken vervult in motorvoertuigen. Bijvoorbeeld:

  • het voorzien van relevante assemblages van spanning vóór het startproces
  • het voorzien van de startmotor van energie
  • het leveren van noodverlichting wanneer de motor niet draait
  • het afvlakken van de alternatorspanning en het verminderen van spanningspieken tijdens het gewone rijden
  • het voorzien van het voertuig van energie wanneer het stilstaat.

In het volgende blog leest u wat een loodzuuraccu is, hoe deze is opgebouwd en waar u op moet letten bij het opladen van een loodzuuraccu.

Loodzuuraccu: structuur en functie

Loodzuuraccu’s zijn conventionele loodaccu’s met een vloeibare zuurvulling die verkrijgbaar zijn als standaardaccu of als hoogstroomaccu. Ze worden als bijzonder betrouwbaar, vrijwel onderhoudsvrij en duurzaam beschouwd. Hun taak is om de accu van het voertuig van energie te voorzien. Dit garandeert dat starten mogelijk is.

Loodzuuraccu’s bestaan ​​uit een zuurbestendige behuizing, een elektrode en een elektrolyt, gescheiden door een separator. Terwijl de elektroden van poreus materiaal zijn gemaakt, bestaat de elektrolyt uit vloeibaar, verdund zwavelzuur. Typisch gebruikt men lood en loodoxide als materiaal voor de elektroden. De positieve elektrode bestaat uit lood(IV)oxide (PbO2) en de negatieve elektrode uit lood (Pb) in de vorm van een poreuze loodspons.

Waarom een ​​loodzuuraccu opladen?

Normaal gesproken wordt een in het voertuig geïnstalleerde startaccu opgeladen door de alternator van het voertuig wanneer de motor draait. Het kan echter voorkomen dat deze heffing niet voldoende is, bijvoorbeeld door sleutelontladingen (verbruikers in het voertuig die ook bij uitgeschakelde motor actief zijn), werkzaamheden op korte afstanden, lange stilstandtijden of extra geïnstalleerde verbruikers. In een stilstaand voertuig voedt de accu, wanneer de motor is uitgeschakeld, een groot aantal elektronische verbruikers, waardoor deze wordt ontladen. Hetzelfde gebeurt met korte ritten en lange stilstandtijden. Dit betekent dat starten niet meer mogelijk is. Ook schade aan de dynamo of de aansluitbedrading kan tot een negatief laadsaldo leiden.

Gebruiksduur accu

Hoe lang de accu gebruikt kan worden, hangt af van hoe lang de accu opgeladen is. Sterke of onvolledige overbelasting verkort de levensduur. Voor het opladen van de startaccu’s mogen alleen automatisch geregelde laders met een limiet op de laadspanning van de loodzuuraccu worden gebruikt. Ze beschikken over spannings- en stroombewaking, met behulp waarvan de respectieve doelwaarden voor het beste laadgedrag van de accu worden gespecificeerd.

Tips over laadspanning

Het vinden van de juiste loodzuuraccu voor uw voertuig is niet altijd eenvoudig. Tenslotte moet er rekening gehouden worden met verschillende factoren. Deze omvatten criteria zoals capaciteit, ontwerp en loodzuuraccu-spanning. De laadspanning van de loodzuuraccu is afhankelijk van het ontwerp van de accu en de gebruikte technologie. Voor een 12 volt startaccu dient de laadspanning minimaal 14,8 V te zijn. De laadstroom moet minimaal 1/10 van de nominale capaciteit in ampère bedragen en mag niet hoger zijn dan de helft van de nominale capaciteit in ampère.

Bij het bestellen van een nieuwe loodzuuraccu moet u niet alleen rekening houden met de capaciteit, spanning van de loodzuuraccu en het ontwerp. Ook informatie over de koudestartstroom en de positie van de polen is relevant. In de onlineshop van Motointegrator vindt u de juiste loodzuuraccu’s van topmerken en premiumfabrikanten voor uw voertuig tegen een betaalbare prijs. Informatie over uw accu kunt u vinden aan de hand van de gegevens op uw originele accu.