Langzaam luchtverlies in autobanden – oorzaken en gevolgen

0
3127
Luchtverlies band
© GettyImages / Brostock

Luchtverlies: Elke autoband verliest na verloop van tijd lucht. Deze blog somt mogelijke oorzaken op voor de zogenaamde langzaam leeglopende autoband.

Herken langzaam luchtverlies in autobanden

Wanneer een band langzaam lucht verliest, merkt u dat meestal niet meteen. Tenzij u een nieuwer voertuig bestuurt met een bandenspanningscontrolesysteem. Een waarschuwingslampje in de cockpit geeft dan aan dat de luchtdruk in een band te laag is. Maar ook bij oudere voertuigen merkt u relatief snel een geleidelijk luchtverlies.

Als u elke keer dat u stopt om te tanken de luchtdruk controleert, zult u een geleidelijk drukverlies in een band opmerken. Als de banden intact zijn, hoeft u ze zelden bij te vullen met lucht wanneer u stopt om te tanken. Als u elke keer de luchtdruk in één of meerdere banden moet corrigeren, kan dit verschillende oorzaken hebben. En u moet deze oorzaken tot op de bodem uitzoeken.

Oorzaken van geleidelijk luchtverlies in autobanden

De meest voorkomende oorzaken van langzaam luchtverlies in autobanden zijn:

  • een defect ventiel
  • vreemde voorwerpen in de band
  • roest, barsten of krassen in de velg
  • ouderdom van de banden
  • beschadiging van de band tijdens montage
Autobanden
© GettyImages / ampols

Een defect ventiel als oorzaak van het luchtverlies

Een defect ventiel is een veelvoorkomende oorzaak van het geleidelijke verlies van druk in een autoband. Als het ventiel niet meer dicht zit, kan dit verschillende oorzaken hebben. Als er bijvoorbeeld vuil in het ventiel komt, kunnen er bij een volgende aanpassing van de bandenspanning kleine vuildeeltjes in de ventielzitting worden geblazen, waardoor het ventiel niet meer goed sluit. Zorg er daarom voor dat u het ventieldopje weer terugplaatst nadat u de bandenspanning heeft gecontroleerd, als u die heeft. Lekkages kunnen ook optreden als het ventiel bij het monteren van de band niet correct is gemonteerd of als er in de buurt van de ventielzitting vuil is over het hoofd gezien. Beide oorzaken zijn moeilijk te identificeren. U kunt eventueel een lekdetectiespray gebruiken om te controleren of het ventiel lekt.

Vreemde voorwerpen in de band – spijkers en andere scherpe voorwerpen

Hoewel banden zeer duurzaam zijn, kunnen ze worden beschadigd door spijkers, scherpe stenen of voorwerpen met scherpe randen. Schade door stenen en andere voorwerpen wordt meestal veroorzaakt in de zijwanden van de band. U kunt de zijwanden relatief gemakkelijk zelf controleren. Voor de binnenkant is het wat moeilijker.

In de meeste gevallen komen spijkers vast te zitten in de band en leiden ze tot een langzaam drukverlies. Als u een spijker in het loopvlak van een band ziet, trek deze er dan niet uit. Het is dan het beste om de band ter plaatse te wisselen. Laat de band repareren met de spijker in een gespecialiseerde werkplaats. Dit kan in ieder geval met normale banden. Reparatie is niet toegestaan ​​op hogesnelheidsbanden. Dan moet u een nieuwe band kopen.

Roest, barsten en krassen in de velg

Vrijwel alle stalen velgen zullen door de jaren heen gaan roesten. Als de velgrand roest of de velg roest rondom het ventielgat vertoont, kan dit leiden tot lekkage en kan de band langzaam lucht verliezen. De zogenaamde velgflens zijn de twee randen rechts en links van de velg die de band op de velg houden. Roest rond de klepzitting is van buitenaf nauwelijks te zien. Een lek veroorzaakt door roest op het ventielgat kunt u echter vaak zelf opsporen met een lekdetectiespray.

Scheuren in een velg zijn ook een veelvoorkomende oorzaak van een geleidelijk luchtverlies. De scheur hoeft niet eens groot te zijn. Scheuren ontstaan ​​door over stoepranden te rijden of snel door kuilen te rijden. Vooral lichtmetalen velgen hebben last van deze schade. Krassen aan de binnenkant van een velg, die kunnen zijn ontstaan ​​bij het monteren van de band, kunnen ook leiden tot geleidelijk luchtverlies.

Ouderdom van de banden

Banden verouderen ook. Ze krijgen geen rimpels, maar scheuren. Na verloop van tijd ontsnappen de weekmakers en wordt het rubber broos. Broos rubber heeft de neiging te barsten. Door deze scheuren kan lucht geleidelijk uit de band ontsnappen. U kunt een oude en broze band herkennen aan de vele kleine, onderling verbonden scheurtjes die de zijwanden van de band doorkruisen. Oude gebarsten banden moet u zo snel mogelijk vervangen door nieuwe. Met de nieuwe banden heeft u het luchtverlies waarschijnlijk ook opgelost.

Beschadiging van een band tijdens montage

Het komt zelden voor dat een band tijdens de montage beschadigd raakt, maar het kan gebeuren. Vooral laagprofielbanden zijn gevoelig voor beschadiging wanneer ze op de velg worden gemonteerd. Door de lage flanken zijn deze banden niet erg flexibel. Er moet een overeenkomstige hoeveelheid kracht worden gebruikt om de banden te monteren. Een ruwe behandeling veroorzaakt vaak kleine beschadigingen aan de velgrand of de binnenrand van de band, waardoor na verloop van tijd lucht kan ontsnappen. U kunt deze schade nauwelijks zelf vaststellen. Een controle in de werkplaats wordt aanbevolen.

Wat zijn de gevolgen van luchtverlies in autobanden?

Onvoldoende luchtdruk heeft verschillende gevolgen die snel duidelijk worden. Door de lagere luchtdruk puilen de banden meer naar buiten uit bij het rijden in het gebied waar ze in contact staan ​​met de grond. De banden slijten sneller door de grotere spanning en beweging van de zijwanden van de band. Ze worden ook warmer tijdens het rijden op de snelweg. Een te lage bandenspanning verhoogt de rolweerstand en leidt dus tot een hoger brandstofverbruik. Daarnaast verslechtert het weggedrag, wordt de besturing sponzig en wordt de remweg langer. De luchtdruk moet u daarom regelmatig en idealiter bij elke tankstop controleren en indien nodig corrigeren.

Luchtverlies
© GettyImages /Toukung

Voorkomt een stikstofvulling luchtverlies in autobanden?

Vrijwel elke bandendealer biedt u stikstof in plaats van lucht aan voor het vullen van de banden. De dealers rekenen rond de 10 tot 12 euro om alle vier de banden te vullen met het zogenaamde bandengas. Het bandengas is in feite een laagwaardig stikstofgas dat overblijft bij de productie van zuivere stikstof. Dit glas bevat ongeveer 90% stikstof en 10% lucht. Ter vergelijking: normale ademlucht bevat zonder behandeling ongeveer 78% stikstof.

In principe klopt het dat stikstof door de iets grotere moleculen langzamer uit een band kan ontsnappen. Op commerciële vliegtuigen en Formule 1-racewagens zijn de banden gevuld met stikstof omdat stikstof het risico op brand vermindert. In een normale auto daarentegen is er geen voordeel bij het vullen met stikstof. Tests hebben aangetoond dat het drukverschil tussen banden gevuld met lucht en banden gevuld met stikstof na enkele maanden slechts enkele honderdsten van een bar is. Het verschil is nauwelijks merkbaar. Het is verstandiger om regelmatig de bandenspanning te controleren.