Het “luchtgekoelde” aardbeienmandje

0
212
Aardbeienmandje
De eerste generatie komt eenvoudig en consistent over.

De Golf Cabriolet kende in 1979 een moeizame opvolging: tot dan toe was de luchtgekoelde Kever de populairste cabriolet ter wereld, de klanten eerden het icoon en stonden niet erg open voor iets nieuws. Zelfs niet naar boven, vooral omdat deze komische beugel vastzat. Volkswagen trok door, de Golf ofwel aardbeienmandje, groeide al snel uit tot een trendsetter en is nu een betrouwbare klassieker met alledaagse kwaliteiten. Laten we het eens vanuit een praktisch oogpunt bekijken.

 

Golf cabrio
Vooral de gekleurde softtop benadrukt de slanke lijn van de Golf Cabriolet

Vervanging van een icoon

“Henkelmale”, “Elephant roller skate” en vooral in rood geschilderd “aarbeienmandje” – de onheilsvoorspellingen van de Luftboxer-fans waren luid toen Karmann in Osnabrück 43 jaar geleden de opvolger van de Beetle Cabriolet op de markt bracht. De Kever met de motor achterin was allang uit de tijd op het gebied van zuinigheid, ontwerp, prestaties en veiligheid. Maar hij was populair bij hele generaties en daarom bouwden ze hem liever nog een jaar parallel aan zijn opvolger. Het zag er op zijn beurt modern uit, bood ruimte voor vier personen en goedkope, zuinige grootschalige technologie.

Golf cabrio
Kleine achterlichten tot aan het einde – zo zag de originele Golf er uit 1976 uit.

Met watergekoelde 70 pk of zelfs 110 GTI pk was de voorwielaangedreven auto goed gemotoriseerd en zijn talloze uitrustings- en lakcombinaties waren geschikt voor zelfs de meest speelse geest. Volkswagen schreef vergevingsgezind: “Luchtgekoeld rijden gaat gewoon door in de Golf Cabriolet!” En terwijl de puristen nog steeds kritiek hadden op de veiligheidsbeugel en de niet volledig neerklapbare achterruiten, volgden andere fabrikanten. Ook de cabrio’s van de Ford Escort, de Opel Kadett en de Peugeot 205 kregen in de jaren ’80 rolbeugels.

Golf cabrio
Tegenwoordig stoort de beugel niemand meer.

Om het bot te zeggen: als een koets

Het gevoel in een open koets te zitten en getrokken te worden door 70 paarden bestaat niet meer bij de nieuwste cabrio’s. Hun bovenkanten verdwijnen meestal volledig in de kofferbak, rolbeugels springen ofwel snel omhoog bij een aanrijding of worden overbodig gemaakt door een stabiele A-stijl. Bij de eerste generatie Golf moet u nog steeds de omvangrijke softtop aan de achterkant opvouwen en onder een dekzeil stoppen. Achteraanzicht: nee. Maar als de wind in uw gezicht waait, voelt het puur en goed.

Tijdgeest in massaproductie

Het gevolg van “voortbouwen” was destijds een traditie bij Volkswagen en toen in de zomer van 1983 de Golf III werd gepresenteerd, ging de cabriolet onveranderd verder. En waarom niet, het verkocht als warme broodjes, alleen al in de eerste 10 jaar vonden meer dan 250.000 eenheden een koper. Vanaf 1987 kwam het tweedeursmodel met een allround spoilerset, bredere bumpers en allerlei soorten plastic spek, en vandaag vertegenwoordigt het de hedendaagse smaak net zo stijlvol als een wit jasje met een smalle leren stropdas.

Golf cabrio
Klein klepje, best veel (ruimte) erachter.

Ongeacht de uitrusting of bouwjaar, een Golf Cabriolet biedt vier personen een redelijke hoeveelheid ruimte en is niet alleen leuk, maar kan ook worden gebruikt als toerwagen op de snelweg. De vijflaagse softtop sluit netjes en gestroomlijnd als hij niet gescheurd is. Alleen de kofferbak is wat… kleiner. Maar er past toch meer in dan in de grappige complete dakschuifmobiel.

cabriolet
Kom binnen. Er is veel ruimte voorin en matig achterin.

Zeg gewoon: we gaan golfen

Alles aan een oude Golf is Golf. Dat klinkt afgezaagd, maar iedereen die er een heeft gereden weet wat er wordt bedoeld. De boekhoudkundige duidelijkheid van het toenmalige VW-gamma van Golf, Passat of Scirrocco was eenvoudig, maar waardevol en functioneel. Tegenwoordig, in het tijdperk van betuttelende assistentiesystemen en kleurrijke displays, heeft zo’n opgeruimd dashboard een ronduit vertragend effect.

cabriolet
De antireflectielenzen zijn een beetje … meegaand.

De vroege instrumenten diep in hun pijlkoker, in de volksmond bekend als “tit tacho” vanwege de vorm van de dekglaasjes, stralen bijna Italiaanse sportiviteit uit. Een Golf Cabriolet was in die tijd geen auto om met het hele gezin naar Spanje te rijden. En daarom koopt u het vandaag niet. Het is het kartplezier van bochten met open dak dat andere tijdgenoten pas later konden. Dat gaat in 2022 nog heel goed!

VW
Vier mensen passen in de Golf als ze willen.

Kwetsbaarheden

Zoals alle auto’s uit de jaren ’70 hebben de vroege Golf Cabriolets lang geleden onder het gebrek aan roestpreventie, wat niet verwonderlijk is na vier decennia op de weg. Vanaf 1986 werd het beduidend beter, maar de klassieke VW en Audi banen zijn er altijd. Wielkasten, rockerpanelen, assteunen en de raamkozijnen verdienen een kijkje. Koepels, staande platen en de lange tankleiding hebben ook de neiging om te roesten. Als de bovenkant nog steeds de eerste is, zal deze broos en enigszins verbogen zijn. Vervangingen zijn te vinden in vele kleuren en vormen.

VW
Stoere, ruwe kerel. 70 pk is ruim voldoende voor deze auto.

Technisch zijn er geen, echt geen uitschieters behalve de gebruikelijke gebruikssporen. De motoren zijn zuinig en robuust, met een hoge kilometerstand hebben ze de neiging om net als de versnellingen een beetje te oliën. Asbeschermerswiellagerskogelgewrichten en trekstangen zijn klassiekers van alle oude auto’s. Afhankelijk van de motor en het bouwjaar kunt u bij de Golf Cabriolet nog beslissen of u te maken hebt met een bitchy K-Jetronic of een diva- achtige Pierburg carburateur. Maar zonder zou maar  saai zijn, nietwaar?

VW
Simpel is tegenwoordig op de een of andere manier mooi.

Locatie van reserveonderdelen

Dit toont het enorme voordeel van het miljoen-model en de VW-set aan. Vrijwel alle slijtdelen zijn in meerdere varianten verkrijgbaar in de accessoires, of het nu gaat om remmen, asdelen, uitlaatsystemen of koelsysteemcomponenten. Aangezien het een Golf is en blijft. VW Classic Parts kan ook helpen met zeer speciale vragen, waarbij tops worden gereviseerd door gespecialiseerde bedrijven. De heldere techniek kan met een beetje schroevendraaiergeest worden onderhouden en gerepareerd, u kunt overal komen en alle componenten zijn verstandig geïnstalleerd en toegankelijk. Het was de bloeitijd van de conservatieve maar onderhoudsvriendelijke Duitse techniek.

Conclusie:

Een Golf Cabriolet kan natuurlijk niet gezien worden als de erfenis van de Beetle Cabriolet. Maar het hoeft niet zo te zijn. Elk tijdperk heeft zijn auto’s, en die van de Kever eindigde in 1980 met een aflossingsvrije periode van één jaar. De eerste Golf-generatie heeft allang de H-kentekenleeftijd bereikt. Niemand lacht meer om de kleine man, zelfs de in de fabriek verwende facelift cabrio’s hebben hun trouwe fans. De nieuwe openheid kan zelfs economisch en betrouwbaar door het dagelijks leven worden verplaatst.

cabriolet
Tegenwoordig lacht niemand om de door Karmann gebouwde cabrio.

Onder de €5.000* krijgt u alleen ambachtelijke karrtetjes of verlaten “projecten”, boven de €15.000* krijgt u alleen unieke items, uit de eerste hand op chequeboekjes onderhouden schoonheden met weinig kilometers of onrealistische dromers. Er tussen vindt u veel open plezier met veel potentie. Er zal geen waardeverlies meer zijn, integendeel. Laten we weer open zijn. De volgende zomer komt er zeker aan!

zandman

Volkswagen Golf 1 Cabrio Specificaties:

Bouwjaar: 1979 – 1993
Opbouw: Cabriolet
Motor: 1,5 liter viercilinder-in-lijn
Vermogen (pk): 70 bij 5.600 1/s

Transmissie: Handgeschakeld, 4 versnellingen Topsnelheid
: 153 km/u
Leeggewicht: 910 kg
Aantal: 389.000
Prijzen 2022: €5.000 – €20.000