Bandenpech op vakantie? Kapotte of lekke band?

0
999
Banden
© Shutterstock / kozirsky

Met deze tips kunt u gemakkelijk omgaan met een lekke band op vakantie

Als een band tijdens uw vakantie klapt, kan goed advies duur zijn. Hoe vervelend bandenpech ook is, u kunt het met een paar tips oplossen.

Vakantie hoort een tijd te zijn om de stress van alledag achter u te laten en te ontspannen. Een klapband of een lekke band past natuurlijk nauwelijks in dit plaatje, en toch moet men zich daarop voorbereiden. Met de juiste kennis kunt u het probleem snel oplossen, zodat niets de voortzetting van uw vakantie in de weg staat.

Bandenpech: verwisselen van de band

Een lekke band is betrekkelijk onproblematisch als de auto een reservewiel aan boord heeft. Zo’n wiel is meestal een volwaardige zomerband, zodat u na het verwisselen weer volledig mobiel bent. Helaas zijn er in veel auto’s geen goede reservewielen meer te vinden. In plaats daarvan wordt steeds vaker gebruik gemaakt van zogenaamde noodwielen. Deze zijn kleiner, lichter en zuiniger dan normale banden, maar mag u alleen gebruiken voor korte overbruggingsafstanden. Met een noodwiel, bijvoorbeeld, is het raadzaam uiterlijk na 80 kilometer een garage te bezoeken. Bovendien is de band ook beperkt wat de snelheid betreft. Met een reservewiel geldt een maximumsnelheid van 80 km/u.

Ongeacht of de auto een reserve- of noodband heeft, moet u het defecte wiel eerst vervangen. Het wisselen van banden kan echter behoorlijk gevaarlijk zijn, vooral op wegen met druk verkeer. De bestuurder moet daarom altijd een goed zichtbaar vest dragen en de gevarendriehoek op 150 tot 200 meter afstand plaatsen. Als u niet zeker bent of weinig ervaring hebt met het verwisselen van wielen, kunt u het beste de pechhulp bellen. Dit is de veilige weg, ook al brengt het extra kosten met zich mee.

Bandenpech: bandenreparatiesets als alternatief

Een steeds populairder alternatief voor het verwisselen van banden bij een lekke band zijn de zogenaamde bandenreparatiesets. Dergelijke kits bestaan meestal uit een bandenafdichtmiddel en een 12-volt compressor. Om de band te repareren, laat u hem eerst volledig leeglopen door het ventielinzetstuk los te draaien. Vervolgens perst u de volledige inhoud van het bandenafdichtmiddel in de band. De spray bevat een soort vloeibaar rubber, dat u aan de binnenkant van de scheur of het gat aanbrengt en uithardt. In de regel kunt u de reparatieset echter alleen gebruiken voor de reparatie van kleine gaatjes in het millimeterbereik.

Nadat de band opnieuw met de compressor is opgepompt, kunt u de reis theoretisch voortzetten. Net als bij de noodband moet u echter zo langzaam mogelijk blijven rijden. Bovendien zijn bandenreparatiesets slechts een oplossing voor de korte termijn. Na de reparatie, moet de reis u direct naar de dichtstbijzijnde garage brengen.

Zomerbanden
https://www.motointegrator.nl/producten/867419-1x-zomerbanden-continental-contiecontact-14580r13-75m

De anti-lek band

Als u zich het werk met reparatiesets of het verwisselen van banden bij een lekke band wilt besparen, zijn runflat-banden misschien interessant voor u. Dit type band heeft binnenin een extra rubber element, dat voorkomt dat de band bezwijkt in geval van lucht- of spanningsverlies. Runflat-banden werken echter alleen als de auto is uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem. Dit laat de bestuurder weten als de bandenspanning onnatuurlijk daalt. Bij een lekke band kan de auto dan nog een bepaalde afstand blijven rijden. Daarom kan zelfs een runflat band een bezoek aan de garage niet besparen. In principe zijn alle reparatieproducten voor lekke banden alleen bedoeld om de rijvaardigheid op korte termijn te herstellen.