Start-stopsysteem – bespaar eenvoudig brandstof en ontzie het milieu

0
206
Car Start and Stop Button
© GettyImages / Olivier Le Moalimage

Een start-stopsysteem bespaart brandstof telkens wanneer de auto stopt voor een rood licht, waardoor u het milieu en uw portemonnee ontziet. In deze blog leggen we uit hoe deze brandstofbesparende technologie werkt en wat de voor- en nadelen ervan zijn.

Wat is een start-stopsysteem?

Eenvoudig gezegd is een start-stopsysteem een elektronisch regelsysteem dat de motor van een voertuig uitschakelt zodra het voertuig tot stilstand komt voor bijvoorbeeld een verkeerslicht of een spoorwegovergang. De elektronica schakelt de motor onmiddellijk weer in wanneer het mogelijk is om verder te rijden. De brandstofbesparingen van een start-stopsysteem zijn aanzienlijk tijdens de levensduur van een auto. Ook de CO2-uitstoot vermindert. Een start-stopsysteem levert dus ten minste een kleine bijdrage aan de bescherming van het klimaat.

In Europa levert de fabrikant nu ongeveer 70% van alle nieuwe auto’s met een start-stopsysteem. Het eerste begin dateert van 1970, toen Toyota de eerste automaat van dit type in een van zijn voertuigen installeerde. De technologie sloeg echter niet aan. Verdere pogingen van VW en andere fabrikanten in de jaren ’80 en ’90 werden evenmin met succes bekroond. Pas sinds het begin van de jaren 2000 is deze brandstofbesparende technologie steeds populairder geworden in het licht van de steeds hogere brandstofkosten.

Hoe werkt een start-stopsysteem?

De elektronica van het start-stopsysteem registreert wanneer het voertuig stopt. Verschillende sensoren activeren, bijvoorbeeld op het rempedaal en op de wielen. Zodra het voertuig tot stilstand komt, schakelt de elektronica de motor uit. In een voertuig met een handgeschakelde versnellingspook moet u gewoonlijk het koppelingspedaal intrappen en moet de versnellingspook in de neutrale stand staan. In een auto met automatische transmissie is het voldoende het rempedaal in te drukken.

Afhankelijk van het gebruikte systeem en het voertuig start de motor opnieuw bij het loslaten van het rempedaal of, in het geval van een auto met een handgeschakelde versnellingsbak, bij het intrappe van het koppelingspedaal. Afhankelijk van het systeem start de motor ook opnieuw wanneer de druk in het remsysteem onder een bepaald niveau daalt of bij het intrappen van het gaspedaal.

Wat zijn de voor- en nadelen van een start-stopsysteem?

Het voordeel en het doel van een start-stopsysteem is brandstof te besparen. In het stadsverkeer bespaart dat tot 15 % brandstof. Bij een gemiddeld verbruik van 6 liter komt dit neer op een besparing van ongeveer 0,8 liter per 100 km. Hoe vaker het voertuig tijdens de rit stopt, hoe groter de besparing. Dit betekent echter ook dat wie veel op autosnelwegen en landwegen rijdt, deze besparing niet zal behalen.

Het nadeel van een start-stopsysteem is de aanzienlijk grotere slijtage van bepaalde voertuigonderdelen. De belasting van de accu is veel zwaarder en, afhankelijk van het systeem, ook de startmotor en het vliegwiel van de motor. Vanwege de hoge belasting ligt de vervanging van de speciale start-stopaccu’s gewoonlijk op iedere 4 à 5 jaar, hoewel zij voor deze systemen zijn ontworpen. Bovendien schrijven sommige fabrikanten voor welke accu de auto-eigenaar installeert, zodat het systeem de accu herkent. U kunt dus niet altijd van de goedkoopste aanbieding profiteren.

Redenen waarom het start-stopsysteem niet werkt

Onder bepaalde omstandigheden werkt het start-stopsysteem niet zoals het hoort. Er zijn verschillende factoren die, afhankelijk van het voertuigmodel en de fabrikant, de werking van het start-stopsysteem belemmeren of zelfs helemaal verhinderen. Een van de meest voorkomende oorzaken is een te lage accuspanning. Ook de buitentemperatuur kan van invloed zijn op de functionaliteit. Bepaalde systemen werken niet als het te koud of te warm is.

Als de motor zijn bedrijfstemperatuur nog niet heeft bereikt, blijven sommige start-stopsystemen gedeactiveerd. Als de auto zich op een helling bevindt of als de parkeerassistent is geactiveerd, blijven sommige systemen inactief. Zelfs als het systeem bijvoorbeeld detecteert dat de auto niet tot stilstand komt wanneer het gordelslot geopend is, werkt het systeem meestal niet. Een aangekoppelde aanhanger kan ook een teken zijn voor de elektronica om het automatische start-stopsysteem niet te activeren. In sommige situaties is een automatisch start-stopsysteem eerder een belemmering dan een gemak. Daarom kunt u het meestal uitzetten.

Kunt u het start-stopsysteem uitschakelen?

Het start-stopsysteem kunt u in vrijwel elk voertuig met een druk op de knop uitschakelen. Bijvoorbeeld, in een file op de snelweg rijdt het voertuig slechts een paar meter per keer, stopt en gaat dan weer verder. Uitschakelen kan ook nuttig zijn bij stop-and-go verkeer in de stad. Veel korte starts achter elkaar belasten de accu zonder hem op te laden.

start-stopsysteem
© GettyImages / Techa Tungateja

De populairste start-stopsystemen die autofabrikanten gebruiken

Niet elk start-stopsysteem werkt hetzelfde. Autofabrikanten over de hele wereld gebruiken verschillende systemen die door henzelf of door toeleveranciers zijn ontwikkeld. De meest voorkomende start-stopsystemen die fabrikanten momenteel installeren, zijn:

Bosch Stop & Start

Bosch Stop & Start is te vinden in de voertuigen van de VW Groep. Elke Audi, Porsche, Seat, Skoda of VW met een automatisch start-stopsysteem maakt gebruik van het Bosch-systeem. BMW, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo en talrijke Amerikaanse autofabrikanten maken eveneens gebruik van dit systeem. Het is al miljoenen keren uitgeprobeerd en getest. Bosch Stop & Start vereist een sterkere startmotor. Het motorbesturingsapparaat bestuurt dit systeem. De elektronica verzamelt voortdurend gegevens van diverse sensoren, bijvoorbeeld bij de accu, het rempedaal, het koppelingspedaal en een speciale sensor die de stand van de krukas registreert.

Zodra een voertuig met een Bosch Stop & Start-systeem stopt, schakelt de motor uit. Wanneer bij een voertuig met een handgeschakelde versnellingsbak het koppelingspedaal wordt ingetrapt, start de motor opnieuw. Bij voertuigen met automatische transmissie moet het rempedaal worden losgelaten om de motor weer te kunnen starten. Nieuwere versies van het automatische start-stopsysteem van Bosch schakelen onder bepaalde omstandigheden de motor uit voordat deze tot stilstand komt terwijl de auto nog in beweging is.

Idle Stop & Go (ISG) van Kia Motors

Kia’s ISG automatisch start-stopsysteem werkt in principe zoals het Bosch Stop & Start-systeem. Het verschil is dat het Kia-systeem ook de alternator aanstuurt. Kia Idle Stop & Go ontkoppelt de alernator tijdens het accelereren. De accu levert dan alle stroom voor het voertuig. Wanneer het voertuig afremt, werkt de alternator weer als generator en laadt de accu op.

Mazda Smart Idle Stop-systeem (SISS)

Met het Mazda SISS start-stopsysteem start de motor niet opnieuw gestart door de startmotor. De motor start door brandstof in te spuiten en het brandstof-luchtmengsel in de cilinders te doen ontbranden. Om dit te laten werken, stoppen de zuigers door de motorbesturingseenheid in een middenpositie wanneer het voertuig remt. Vanuit deze positie kan men de motor gemakkelijk starten door brandstof in te spuiten. In de verdere ontwikkeling van het SISS-systeem, i-STOP genaamd, ondersteunt de startmotor het startproces om een veilige start van de motor te garanderen.

Valeo i-StARS – Integrated Starter Alternator Reversible System

Mercedes-Benz gebruikt het Valeo i-StARS start-stopsysteem, dat ook door Peugeot, Renault en Citroën. Dit systeem heeft zijn eigen besturingseenheid en een alternator. De alternator is een combinatie van een wisselstroom alternator en een starter. Met een speciale aandrijfriem die in beide richtingen stroom kan overbrengen, kan de alternator gebruikt worden als starter om de motor te starten of als generator om de accu op te laden.

Kunt u een start-stopsysteem achteraf inbouwen?

In principe is het mogelijk een start-stopsysteem in elke auto in te bouwen. Retrofit-kits zijn in de handel verkrijgbaar vanaf ongeveer 100 euro. De installatie vereist echter specialistische kennis en moet u in een garage laten uitvoeren. Afhankelijk van het voertuig en het systeem kost de installatie in een gespecialiseerde garage ongeveer 250 tot 400 euro. U moet dus rekening houden met totale kosten van ongeveer 400 tot 500 euro.

Voor het milieu is retrofitting de moeite waard vanaf de eerste rit. Of het de moeite waard is voor uw portemonnee, valt echter te betwijfelen. Met aanpassingskosten van 400 euro, een gemiddelde besparing van 0,8 liter per 100 km en een gemiddelde brandstofprijs van 1,8 euro, zult u ongeveer 28.000 km moeten rijden om de aanpassing te laten renderen. U moet echter rekening houden met een hogere slijtage van de accu en de startmotor en dus met extra kosten.