Motorfietsolie getest – van minerale olie tot biogene motorolie

0
3228

Elke motorrijder weet tegenwoordig dat niet alle olie hetzelfde is. Maar wat zijn de verschillen tussen minerale olie en volledig synthetische motorolie en is er misschien een milieuvriendelijk alternatief? De motorolie vervult een aantal belangrijke functies in elke verbrandingsmotor, of het nu in een auto of motorfiets is. De olie beschermt de bewegende delen tegen slijtage, beschermt motoronderdelen tegen corrosie, moet krachten in hydraulische klepstoters kunnen overbrengen, dicht de verbrandingskamer af, maakt afzettingen los en koelt de motor. Met zoveel overeenkomsten blijven motorrijders zich afvragen of het mogelijk is ome motorolie voor auto’s ook als motorfietsolie voor motorfietsen te gebruiken.

Kan motorolie voor auto’s ook voor een motorfiets worden gebruikt ?

Het antwoord op deze vraag is een volmondig nee. De bedrijfsomstandigheden in de motor van een motorfiets zijn anders dan die in de motor van een auto. De snelheden en dus de zuigersnelheden zijn veel hoger. De motortemperatuur is ook hoger. Motorolie in het oliecarter van een motorfiets kan temperaturen bereiken tot 160 graden. Op sommige motorfietsen smeert de motorolie ook de transmissie en koppeling. Motorolie bevat daarom andere hoogwaardige additieven en heeft een lager asgehalte. Het asgehalte van motoroliën van auto’s is deels verantwoordelijk voor afzettingen op de uitlaatkleppen en kan leiden tot brandwonden aan de zuigerveren of scheuren in de zuiger in een motorfietsmotor.

Wat is het verschil tussen minerale olie en gedeeltelijk of volledig synthetische motoroliën?

Motoroliën op minerale basis verkrijgt men uit petroleum en zijn de eenvoudigste motoroliën. Door verschillende additieven toe te voegen, kan men de eigenschappen van de minerale oliën aanpassen aan de eisen van een motorfietsmotor. Dit betekent dat goedkope minerale oliën zoals de MOTUL 3000 4T 10W40 hun werk zeer goed doen en worden aanbevolen voor oudere motorfietsen. Moderne hoogwaardige motorfietsolie kan de afdichtingen van oudere motoren aantasten.

Deels synthetische en volledig synthetische motorfietsolie

Halfsynthetische motoroliën zijn een combinatie van minerale en volledig synthetische oliën. De basis is een minerale olie waaraan afhankelijk van het beoogde gebruik een bepaald aandeel volledig synthetische oliën wordt toegevoegd. De toevoeging kan de smerende eigenschappen, de afschuifsterkte en de temperatuurbestendigheid van de basisolie verbeteren. Het voordeel van semi-synthetische oliën zoals de CASTROL POWER1 10W40 4T is de lagere prijs in vergelijking met volledig synthetische motoroliën.

Motorfietsolie Volledig synthetisch motorolie wordt niet gemaakt op basis van minerale olie, maar door middel van chemische processen. Dit betekent dat de eigenschappen van de volledig synthetische oliën nauwkeurig kunnen worden aangepast. De smerende eigenschappen, de thermische belastbaarheid en andere belangrijke eigenschappen zijn veel beter dan bij semi-synthetische oliën of minerale oliën. Voor moderne motorfietsmotoren wordt het gebruik van een volledig synthetische motorfietsolie zoals 4T MOTUL Snowpower 0W40 motorolie aanbevolen. Hoewel deze oliën iets duurder zijn dan semi-synthetische of minerale oliën, zijn de prestaties van deze oliën onder alle omstandigheden onovertroffen.

Biogene motorfietsolie als milieuvriendelijk alternatief?

Niet alleen alternatieve aandrijvingen op aardgas of elektriciteit uit het stopcontact zijn in opkomst. Ook voor conventionele motoroliën op basis van minerale olie is een milieuvriendelijk alternatief in opkomst. Als de ontwikkelaars hun zin krijgen, zouden motoroliën op basis van plantaardige olie, met name soja-, raapzaad- en zonnebloemolie, in de niet al te verre toekomst conventionele oliën moeten vervangen. Een voordeel van de biogene olie is, door het ontbreken van enkele additieven, een langere levensduur van de katalysator en een fundamenteel snellere olieverdeling na het opstarten moeten zijn. De plantaardige oliën moeten echter ook chemisch worden behandeld en verwerkt voor gebruik in een verbrandingsmotor. Nadelen zijn ook de hoge prijs en de gebrekkige eigenschappen bij lage en hoge temperaturen.