Additieven: functie, soorten en voordelen

0
2938
Additieven
© Shutterstock / Mark_KA

Zijn additieven in benzine zinvol?

Alle brandstofproducenten zijn het daarmee eens. Wie zijn hoogwaardige en dure brandstoffen bijtankt, heeft geen brandstofadditieven nodig. De brandstoffen zelf bevatten al additieven die de motor schoon moeten houden en beschermen. Deze verklaring geldt ook voor brandstoffen van hoge kwaliteit en nieuwe motoren. Maar de kwaliteit van benzine- en dieselbrandstof is niet overal hetzelfde. Zelfs niet in Nederland. En bij oudere motoren met tienduizenden kilometers op de snelheidsmeter hopen zich altijd residuen op. Juist voor deze motoren zijn brandstofadditieven echt nuttig.

Afhankelijk van de samenstelling kan een additief een te laag dieselcetaangetal verhogen, bijvoorbeeld na het tanken van lage kwaliteit diesel op vakantie, en daardoor de ontvlambaarheid ervan verbeteren. Zwavelarme diesel wordt verdacht van toenemende pompslijtage. Een geschikt antislijtageadditief zorgt voor een betere smering en vermindert slijtage aan de pomp. Andere additieven kunnen verbrandingsresten in de verbrandingskamer, op inspuitmonden en kleppen afbreken en nieuwe afzettingen voorkomen. Dit maakt de verbranding schoner en verlaagt het brandstofverbruik.

Dosering is belangrijk bij gebruik van een brandstofadditief. Houd u bij het doseren strikt aan de instructies van de fabrikant. Want als het om additieven gaat, helpt veel niet veel. Een te hoge dosering kan de motor beschadigen.

Wat zit er in de olie?

Om op één ding te anticiperen: olietoevoegingen kunnen een ernstig versleten motor niet repareren. Additieven voor de  motorolie  kunnen echter slijtage verminderen, de motor reinigen en schadelijke afzettingen verwijderen. Afzettingen worden over de hele motor opgebouwd, vooral tijdens frequente korte ritten wanneer de motor niet goed opwarmt. Speciale reinigingsadditieven kunnen deze aanslag verwijderen. De olietoevoegingen kunt u kort voor een olieverversing aan de motorolie toevoegen en, nadat de motor een tijdje met het additief in de olie heeft gereden, samen met de motorolie weer afgetapt.

Volgens de meeste experts leveren olietoevoegingen met Teflon geen meetbare verbetering op en zijn goedkope producten met gechloreerde paraffines soms zelfs schadelijk voor de motor. Gebruik daarom alleen merkproducten met olietoevoegingen waarvan de fabrikanten, zoals Liqui Moly, garantie geven voor schade veroorzaakt door hun additieven.

 

Wat doen additieven?

U zult onmiddellijk voordelen opmerken. Door middel van een lager verbruik of soepeler draaien van de motor. Op (middel) lange en termijn profiteert u van de reinigende en verzorgende eigenschappen van de additieven, die de levensduur van de auto aanzienlijk kunnen verlengen. Dankzij de additieven in de motor en het brandstofsysteem blijven deze schoon en geconserveerd. Bestaande afzettingen of vervuiling op en in de motor kunt u ook met additieven reinigen. Dit is een voordeel omdat na verloop van tijd vuil zich ongemerkt kan ophopen op het injectiesysteem van de auto. Op deze manier is er in dit geval een geleidelijk en sluipend prestatieverlies. Tegelijkertijd is er een merkbare toename van het brandstofverbruik. Dit kan op den duur tot storingen leiden, wat kostbare werkplaatsbezoeken met zich meebrengt. Additieven verhogen de bedrijfsveiligheid, vooral bij oudere voertuigen. Bij zeer lage temperaturen kunnen additieven ervoor zorgen dat bijvoorbeeld dieselbrandstof vloeibaar blijft.

Additieven
© Shutterstock / apidach

 

Er moet echter rekening mee worden gehouden dat bepaalde informatie van de fabrikant over additieven onrealistische ideeën oproept. Additieven werken, maar het effect heeft zijn grenzen en zal niet in elk voertuig op dezelfde manier verschijnen. Additieven kunnen handig zijn voor oudere voertuigen. Auto’s die niet regelmatig worden gebruikt, kunnen ook profiteren van de reinigende werking. Gezien de prijzen van hoogwaardige additieven, dient u af te wegen of het nog de moeite waard is om te gebruiken, bijvoorbeeld in een oude auto met een lage marktwaarde.