Het DOT-nummer – De juiste leeftijd van motorbanden bepalen

0
11059
DOT nummer
© Shutterstock / structuresxx

Als u nieuwe banden voor uw motorfiets online of bij een gespecialiseerde dealer koopt, wilt u natuurlijk nieuwe banden voor uw geld. Hoe oud de nieuwe banden eigenlijk zijn, blijkt uit het zogenaamde DOT-nummer op elke band.

Als u weet hoe u de cijfers op het DOT-nummer op banden correct leest, hoeft u niet langer af te gaan op de informatie van de dealer over de leeftijd van de banden. Het nummer, dat tijdens de productie van de banden wordt gegraveerd, onthult de productiedatum van de banden tot op één week nauwkeurig.


Wat betekent DOT? Hoe leest u het DOT nummer? Hoe lang wordt een motorband als nieuw beschouwd? Is er een verschil tussen nieuw en gloednieuw? En, op welke leeftijd moet u stoppen met het rijden op een motorband? Antwoorden op deze vragen en meer informatie over de leeftijd van motorbanden vindt u in het volgende artikel.

Wat betekenen de drie letters DOT?

DOT is de afkorting van “Department of Transportation”. Het Department of Transportation is het Amerikaanse ministerie van Verkeer dat eind jaren zeventig het DOT-nummer in het leven riep. Sinds 1980 kon het DOT-nummer worden gevonden op alle in de VS geproduceerde banden. Intussen is het DOT-nummer de wereldwijde norm geworden voor het aanduiden van de leeftijd van banden voor motorvoertuigen en wordt het internationaal gebruikt. Tot eind 1999 bestond het DOT-nummer uit 3 cijfers. Sinds 2000 wordt een 4-cijferig DOT-nummer gebruikt. Het DOT-nummer wordt altijd maar op één kant van een band aangebracht.

Hoe moet u het DOT-nummer lezen?

De decodering van het DOT-nummer is eenvoudig. De laatste twee cijfers staan voor het productiejaar en de eerste twee cijfers voor de productie- of kalenderweek waarin de band is geproduceerd. Een DOT-nummer met de cijfers 0915 betekent bijvoorbeeld dat de band in de 9e week van het jaar is geproduceerd. De eerste week van het jaar (01) is altijd, vanwege de Amerikaanse oorsprong van het DOT-nummer, de week waarin 1 januari valt.

Hoe lang wordt een motorband als nieuw beschouwd?

Motorband
https://www.motointegrator.nl/producten/1070705-1x-motorbanden-pirelli-diablo-strada-12060zr17-tl-55w

De definitie van de leeftijd tot welke een motorband als nieuw wordt beschouwd is als volgt: banden tot een leeftijd van 3 jaar als gloednieuw en tot een leeftijd van 5 jaar als nieuw beschouwd. Dit veronderstelt een correcte en professionele opslag. In feite wordt dus, althans per definitie, een onderscheid gemaakt tussen nieuwe en gloednieuwe banden. De reden voor de lange periode is het lossingsmiddel dat tijdens de produktie van de band in de matrijs wordt gebracht en het verwijderen van de band uit de matrijs vergemakkelijkt. Het middel conserveert de band tot op zekere hoogte en vertraagt het verouderingsproces. Bijgevolg begint volgens BRV de veroudering pas wanneer de banden in gebruik zijn.

Wanneer is een motorband te oud om te gebruiken?

In het algemeen worden banden tot een leeftijd van 5 jaar als veilig beschouwd. Oudere banden moet u niet kopen en monteren. Als de banden van uw motorfiets meer dan 5 tot 6 jaar oud zijn, moet u ze vervangen door nieuwe, zelfs als het loopvlak nog niet versleten is. Motorbanden zijn onderhevig aan een progressief verouderingsproces als gevolg van UV-licht, temperatuurschommelingen, weersinvloeden en mechanische spanning. In de loop der jaren wordt de rubbersamenstelling van de banden broos. Het geleidingsvermogen neemt af en de banden worden uiteindelijk een veiligheidsrisico voor de rijder en andere weggebruikers.

Scooterbanden PIRELLI ANGEL SCOOTER 100/90-12 TL 66L
Pirelli logo
Scooterbanden PIRELLI ANGEL SCOOTER 100/90-12 TL 66L Lees meer…
ATV banden DURO DI2005 BLACK HAWK 18x9.50-8 TL 15F
Duro logo
ATV banden DURO DI2005 BLACK HAWK 18x9.50-8 TL 15F Lees meer…
Motorbanden DUNLOP D404 G 120/90-17 TT 64S
logo Dunlop
Motorbanden DUNLOP D404 G 120/90-17 TT 64S
Lees meer…