Wat te doen als de remmen piepen?

0
18339
Remmen
© Shutterstock / Poul Carlsen

Piepende remmen – oorzaken en probleemoplossing

Een veelvoorkomend probleem waar veel automobilisten steeds weer mee te maken krijgen – piepende remmen. Dit feit is een indicatie dat delen van het remsysteem niet naar behoren werken. Hetzelfde geldt in het geval dat de rem van de auto slipt. Maar wat zijn de exacte redenen voor het slepen of piepen van de remmen van de auto? En wat kunt u eraan doen? U kunt hierover meer te weten komen in de volgende blog.

Waarom piepen de schijf- en trommelremmen?

Piepende remmen kunnen verschillende oorzaken hebben. In veel gevallen is zo’n geluid een indicatie van een probleem met het remsysteem. Het onaangename piepen hoeft niet per se gepaard te gaan met beschadigde remblokken, schijven, schoenen of trommels. Want zelfs in perfecte staat kunnen remmen piepen. Het is niet ongebruikelijk dat de remmen piepen tijdens het rijden wanneer de remvoering bijzonder sportief is – d.w.z. bij sportremvoeringen. Het geluid is geen kwaliteitscriterium en geen productgerelateerd defect.

In principe kan worden gesteld dat remsystemen met schijfremmen gevoeliger zijn voor piepende geluiden in vergelijking met andere systemen. Meestal gaat het geluid gepaard met vuile remblokken. Als het voertuig in de zomer niet wordt gewassen, verzamelt zich remstof, wat ook kan leiden tot piepende remmen. Het is echter niet erg waarschijnlijk dat de remblokken zelf zijn afgesleten. Omdat u het resulterende geluid zou ervaren als knarsen in plaats van piepen. De ANWB stelt bij het controleren van de werking van remmen keer op keer vast dat verroeste remschijven, hangende remzuigers of vage remblokken de meest voorkomende fouten van een remsysteem zijn.

Remmen piepen tijdens het rijden – een overzicht van mogelijke oorzaken:

Remmen
© Shutterstock / anela.k

– Remsysteem was volledig oververhit en is “geglazuurd”

– Zichtbare roest of roestplekken op de remschijven

– Het voertuig is lange tijd niet gebruikt

– De ingebouwde remblokken zijn van slechte kwaliteit

– Remblokken zijn niet compatibel met het remsysteem

– Installatiefout bij het vervangen van de rem

– Remstof en vuil op de remblokken

Remschijven vol met roest

Als u uw voertuig langere tijd stil laat staan, kunnen er zicht op de remschijven een lichte roestfilm vormen. Dit is echter geen permanent probleem, vooral omdat het snel kan worden verholpen. Als roestvlekken het piepen veroorzaken, kan dit verholpen worden door de remmen in te lopen. Tijdens deze procedure reinigen de schijven en remmen zichzelf als het ware, maar zorg er bij het remmen voor dat de remmen voorzichtig worden ingetrokken. De vreemde deeltjes kunnen het beste worden verwijderd door licht te remmen. De remmen moeten dan volledig functioneel zijn en geen piepen meer veroorzaken.

Tip: Piept de schijf- of trommelrem om deze reden? Dan is waarschijnlijk ook het ABS aangetast en brandt het permanent.

Lange stilstandtijden belasten de rem

Zelfs als het voertuig niet wordt gebruikt, kunnen de remmen piepende geluiden veroorzaken als de roest los raakt. In veel gevallen is dit te wijten aan stof en vuil dat zich op de remblokken heeft gevestigd. Hoe langer uw auto ongebruikt blijft, hoe meer van deze vreemde stoffen zich op de oppervlakken zullen verzamelen. U kunt dit meestal waarnemen bij voertuigen die alleen in het seizoen rijden en tijdens de wintermaanden in de garage geparkeerd staan.

Installatie van ongeschikte onderdelen

Het gebeurt keer op keer dat autobezitters veel geld willen besparen bij het vervangen van remblokken. Als dit echter betekent dat remblokken van inferieure kwaliteit worden gebruikt in plaats van de wat duurdere originele reserveonderdelen, is de kans groter dat de remmen piepen. Bovendien is het niet uitgesloten dat de gekochte remblokken niet volledig compatibel zijn met het remsysteem van uw voertuig.

U kunt er niet op vertrouwen dat u dit tijdens de installatie opmerkt. De mate waarin de onderdelen goed op elkaar inwerken, kunt u meestal alleen tijdens het rijden bepalen. De materiaalmix, de dempingsplaten, de laagstructuur van de voeringen en de volledige wrijvingskoppeling moeten op het betreffende voertuig worden afgestemd. Als het piepen optreedt wanneer u de remmen gebruikt en het geluid langer aanhoudt tijdens het rijden, kan dit een indicatie zijn van slechte kwaliteit van de remblokken. Overweeg om vervangende onderdelen van goede kwaliteit aan te schaffen om van het piepen van de remmen af ​​te komen.

De remmen piepen na een wissel

Heeft u onlangs uw voertuig naar de garage gebracht? En sindsdien piepen de remmen tijdens het rijden? Dan kan een installatiefout de oorzaak zijn van alle kwaad. Dit kan gebeuren als u alleen de remblokken en niet de schijven zelf vervangt. Dit is met name het geval wanneer automonteurs de pads op de auto niet slijpen en dit betekent dat ze zich niet zo gemakkelijk aan de ingeslagen schijven kunnen hechten. Het piepen kan ook te wijten zijn aan het weglaten van zinkpasta. Als de remmen piepen en u wilt het repareren, hoeft u alleen maar naar de garage te gaan voor een professionele visuele inspectie en reparatie.

Piepende geluiden na plotseling remmen

Het vervelende geluid treedt vaak op bij krachtig remmen. Omdat vanwege de hoge belasting remschoenen, remblokken of remschijven door oververhitting “verglazen”. De schijf zelf kan zelfs kromtrekken. Als dit gebeurt, liggen de blokken niet meer netjes op de schijf. Als de remmen daardoor piepen, is de enige manier om het geluid te elimineren, de beschadigde onderdelen te vervangen. Een trommelrem piept vaak sneller, vooral omdat deze gevoeliger is voor slijtage, minder grip en bijvoorbeeld minder betrouwbaar is dan een schijfrem. Door de opbouw van warmte is het vaak zo dat de trommelrem piept of zelfs helemaal uitvalt.

Nieuwe remmen inrijden

Remschoenen
© Shutterstock / nilovsergey

Bij voertuigen met nieuwe remmen of nieuwe voertuigen mag u het remsysteem indien mogelijk niet direct te zwaar belasten. Immers, de remschijven kunnen bij een heftige noodstop kromtrekken en daardoor een aanpassing van het wrijvingsoppervlak tussen de remvoeringen en de remschijven aanzienlijk belemmeren. In plaats daarvan is het raadzaam om ondanks de moderne productiemethoden eerst de remmen in te lopen. Gedurende deze tijd kan zich een goed contactpatroon opbouwen. Houd bij standaard ondergronden rekening met een inrijtijd van maximaal 500 km. Bij sportieve ondergronden kunnen nog meer kilometers nodig zijn om ze optimaal te laten werken. Motorsportoppervlakken hebben daarentegen bijna geen inlooptijd.

Autorem sleept

Als de autorem sleept en niet piept, is het meestal niet meer voldoende om de remblokken te vervangen. Dit komt omdat zo’n geluid meestal wordt veroorzaakt doordat de remklauw en remschijf, en dus twee metalen delen tegen elkaar aan schuren. Dit komt doordat de remvoering volledig versleten is. Naast het vervangen van de remblokken is het in dergelijke gevallen raadzaam om de remschijven te vervangen of in ieder geval opnieuw uit te lijnen. De autorem schuurt daarna meestal niet meer. De oorzaak van de knarsende geluiden kan echter ook de vastzittende kabel van een parkeerrem zijn. Maar maakt u zich geen zorgen! Als de remmen van de auto om deze reden slepen, kan een simpel trucje helpen: trek de handrem drie tot vier keer krachtig aan en breng een beetje vet aan op de kabel!

Ga bij twijfel naar de garage

Reparatie van de remmen
© Shutterstock / Mongkolchon Akesin

Bij een slepende autorem kunt u op een parkeerplaats eerst de remvloeistof controleren. Uiteindelijk leidt de wrijving tussen de remschijven en de beugels van de remblokken tot vloeistofverlies. Als u een combinatie van knarsen en klikken hoort, kunt u het piepgeluid van de remmen elimineren door de schroeven op de remklauw vast te draaien. Als de schijf- of trommelrem slepend is en u niet zeker weet wat de precieze oorzaak is, moet u met uw voertuig naar de garage gaan. Het maakt niet uit of de remmen van de auto slepen of piepen. Alleen zo kunnen verkeersongevallen met nadelige gezondheidseffecten en kostbare gevolgschade worden voorkomen.