Wiellagers op tijd vervangen – nuttige informatie en advies

0
3903
Wiellager
© Shutterstock / NONGASIMO
Kwaliteitslagers van OEM-kwaliteit kunnen tot 200.000 km kilometers weerstaan ​​in normaal gebruikte auto’s. De lagers die altijd het meest worden gebruikt op de vooras of de wiellagers van een sportieve auto moet u veel eerder vervangen. Om een ​​wiellager op tijd te vervangen, mag het echter niet defect zijn. Mis dit tijdstip niet en wacht niet te lang met het vervangen van een defect wiellager. Dit leiden tot aanzienlijke gevolgschade. De kosten van het vervangen van wiellagers kunnen dan aanzienlijk duurder zijn. In het ergste geval kan een defect wiellager ervoor zorgen dat de wielen blokkeren. U kunt kosten besparen bij het vervangen van wiellagers als u de onderdelen voor wiellagers of wiellagersets op internet bestelt. Ongeacht of u alleen de wiellagers aan de achterzijde vervangt of de lagers op de vooras vervangt.

Wiellagers spelen een sleutelrol in auto’s

Elke auto heeft minimaal vier wiellagers, één in elk van de twee wielnaven op de voor- en achteras. De wiellagers, die centraal in de wielnaven zijn geplaatst noemt men ook wel asdoornen of astappen. Zij zijn direct op het respectieve uiteinde van de assen geplaatst. Ze zorgen ervoor dat de wielen ook onder belasting gemakkelijker draaien door de wrijvingsweerstand te verminderen. Dit is over het algemeen het doel van rollagers.

Deze bestaan ​​uit een binnenring en een buitenring en de rollende elementen daartussen, d.w.z. rollen of kogels. Als het wiel om de as draait, rollen de rolelementen op hun contactvlakken. Dez zijn klein in verhouding tot het totale oppervlak. Dit vermindert de rolwrijving tussen wiel en as aanzienlijk. De stalen oppervlakken waarop de rolelementen rollen zijn speciaal gehard. Voor de meeste moderne voertuigen heb je conische rollagers nodig om over te schakelen naar wiellagers op de auto.

Controleer voor het vervangen van de wiellagerset de staat van de wiellagers

Om de wiellagers op het juiste moment te kunnen vervangen, dient u regelmatig hun staat te controleren. Om kosten te besparen bij het vervangen van wiellagers, moet u niet alleen bijvoorbeeld de achterwiellagers vervangen, maar ook alle wiellagers van de auto vervangen. Zelfs als technisch leek kunt u erop vertrouwen dat u de staat van de lagers vaststelt als u de typische symptomen van wiellagerproblemen kent. In de eerste fase worden tekenen van slijtage aan wiellagers merkbaar door een verstoorde soepelheid en veranderd rijgedrag.

Bovendien neemt de rolweerstand toe, wat ook het brandstofverbruik verhoogt. Als uw auto rollagers heeft, kunt u eventueel problemen met het weggedrag verhelpen door de lagers aan te passen. De wiellagers moeten uiterlijk worden vervangen wanneer de kegelrollen of kogels van het wiellager zo versleten zijn dat ze niet meer kunnen worden afgesteld. In vergevorderde staat beginnen defecte lagers geluiden te maken. Zo kan een defect lager tijdens het rijden zang of een lichte tik veroorzaken, waarbij het rijgeluid in de loop van de tijd toeneemt. Uiterlijk wanneer u krakende of kloppende geluiden uit de richting van de wielen of wielnaven hoort, zijn dit betrouwbare tekenen dat een wiellager defect is.

Test voor het vervangen van het wiellager en bespaar kosten

Wiellager
© Shutterstock / NONGASIMO

Voordat u wiellagers vervangt en kosten maakt, kunt u relatief eenvoudig zelf de staat van de lagers controleren. U kunt bijvoorbeeld eenvoudig de staat van de lagers testen door met uw auto snel over een bochtige route te rijden. Het eerste teken van een defect wiellager kan een verandering in het bochtgedrag zijn. Een audiofragment op het opgekrikte voertuig zonder de wiellagers van de auto te hoeven vervangen, is bijzonder zinvol.

U kunt de staat van een wiellager controleren door een ongeremd wiel heen en weer over de auto te bewegen. Als echter blijkt dat het wiel speling heeft, is het wiellager ofwel verkeerd afgesteld of is het uiteindelijk al versleten. Als je dan aan het vrijloopwiel draait en het een hoorbaar geluid maakt of het wiel blokkeert in bepaalde standen bij het draaien, dan is het zeker defect.

Wiellagerset vervangen – enkele instructies

Bij het vervangen van wiellagers moet u elk risico vermijden. Bij het vervangen van het wiellager moet u eerst een aantal veiligheidsrelevante onderdelen verwijderen. Deze moet u later weer correct monteren, inclusief het inpersen van de wiellagers. Als u een wiellager of wiellagerset vervangt, moet u daarom ofwel de vakkennis hebben om dit zelf te doen of u laten bijstaan ​​door een autospecialist.

Vervang de rem bij het vervangen van het wiellager – bespaar kosten

Als u kosten en tijd wilt besparen bij het vervangen van het wiellager, kunt u tegelijkertijd de remschijf of remblokken vervangen, omdat u de rem op het wiel moet blootleggen of verwijderen om het wiellager toch te vervangen.

Wiellagers vervangen – de kosten van garage en onderdelen

In de garage moet u rekening houden met ongeveer één tot twee werkplaatsuren voor het vervangen van een wiellager. Daarnaast zijn er de kosten voor het vervangen van wiellagers, die u in dezelfde kwaliteit kunt kopen als bij de originele leverancier op internet, vaak veel goedkoper. Ongeacht of een wiellager alleen aan de achterkant of alleen aan de voorkant vervangen moet worden, u moet altijd twee lagers op een as vervangen, ook als het vervangen van het wiellager wat meer kosten met zich meebrengt

Als u zelf een wiellager vervangt, zorg er dan voor dat de technische opbouw van het wiellager, afhankelijk van het automodel, remtype etc., kan afwijken van onderstaande instructies voor het verwijderen van wiellagers.

Wiellager vervangen – kies het juiste gereedschap

Daarnaast kunt u bij het vervangen van het wiellager kosten en moeite besparen als u voor het vervangen van het wiellager gereedschap gebruikt dat het werk vergemakkelijken. Als gereedschap voor het wisselen van wiellagers aan de auto, het inpersen van wiellagers of het wisselen van wiellagersets dient u minimaal standaard sleutelsets of moersleutels, inbussleutels, schroevendraaiers, pijptangen, punttang en een hamer bij de hand te hebben. Voor het aandrukken of lostrekken en ook voor het monteren van nieuwe lagers kunt u het beste uittrekgereedschap zoals een hamer met trekijzer, driearmige trekker of bandenlichter gebruiken.

Bij het vervangen van het wiellager kan dit gereedschap ook helpen bij het persen. Zwaar versleten of versleten wiellagers kunnen vaak alleen worden verwijderd met dit speciale gereedschap, dat u ook op internet kunt krijgen. Denk er ook aan dat u veilige hefmiddelen en stabiele schragen, oprijplaten ed. nodig heeft om het voertuig op te tillen en op te krikken. Om een ​​aslager dat stevig op de asdoorn zit beter los te kunnen maken, helpt inspuiten met roestoplosser.

Wiellagers verwijderen – een handleiding

Om een ​​wiellager van de auto te vervangen, moet u de auto opkrikken om het wiel aan de aangedane zijde van een as te kunnen verwijderen. Als u het wiel heeft verwijderd, ziet u bij een auto met schijfrem de remschijf inclusief remklauw en remslang voor de wielnaaf. Bij een trommelrem, zoals deze vaak op achterwielen wordt gemonteerd, omgeeft de remtrommel de wielnaaf als een huls zodat de naaf tussen de remtrommel en het wiellager ligt. Om toegang te krijgen tot het wiellager, moet u bij een voertuig met schijfrem eerst de remklauwdrager verwijderen. U dient ervoor te zorgen dat de remslang onbeschadigd blijft. Als u de remklauw hebt verwijderd, zit deze los, maar blijft via de remslang verbonden met het voertuig.

U moet ervoor zorgen dat de remslang nooit in dezelfde mate wordt geknikt of vervormd. Begin vervolgens met het verwijderen van het wiellager volgens de instructies door de remschijf te verwijderen door de sensorconnector los te koppelen. Verwijder vervolgens de remschijf na het losdraaien van de borgschroeven. Na het verwijderen van de remschijf komt de wielnaaf voor het wiellager vrij.

U kunt de vetdop verwijderen met bijvoorbeeld een waterpomptang. Achter de vetdop vindt u er een met een moer die vastgezet kan worden met een splitpen. Als er een splitpen is, kunt u deze eenvoudig verwijderen met behulp van een punttang. U kunt nu de nu niet vastgezette moer losmaken en verwijderen. Verwijder vervolgens de drukring erachter. Het lager is nu zichtbaar en kan samen met de naaf van de astap worden verwijderd. Vervolgens moet u de naaf in een bankschroef klemmen om het oude wiellager te verwijderen na het uittillen en verwijderen van de afdichtringen.

Vervang het wiellager van de auto – installeer het nieuwe wiellager

Wiellager vervangen
© Shutterstock / Ployprapai Mongkolsamai

Reinig de astap en de naaf zorgvuldig met een geschikt reinigingsmiddel voordat u het nieuwe wiellager monteert. Onderzoek de astap op tekenen van slijtage, zoals die veroorzaakt door een defect wiellager. Daarna het nieuwe lager licht invetten, goed invetten, in de naaf plaatsen en met een nieuwe afdichtring afsluiten.

De nieuwe afdichtings- of zittingringen moeten zonder kantelen worden ingedrukt, waarvoor u hetzelfde gereedschap kunt gebruiken als voor het lostrekken. Nu kunt u de naaf samen met het lager op de as van de fusee schuiven. Daarna volgt de montage van de borgring en het in- en vastdraaien van de borgmoer, die eventueel weer met een splitpen vastgezet kan worden. Monteer nu de vetdop. Als u een schijfrem heeft, plaatst u de remschijf en remklauw terug en kunt u het wiel weer monteren.

Afstellen is onderdeel van het vervangen van het wiellager op de auto

Nadat u het wiellager heeft vervangen en opnieuw heeft gemonteerd, inclusief de naaf, moet u de lagerspeling nog controleren en afstellen. Net als bij het wisselen van wiellagers heeft u alleen gereedschap nodig. Bij groefkogellagers hoeft de lagerspeling niet afgesteld te worden. Om de lagerspeling te controleren, controleert u eerst de concentriciteit van de wielbevestiging door aan de naaf te draaien. Als de naaf rondloopt, monteert u het wiel, als u aan het wiel draait, moet het gemakkelijk kunnen bewegen.

FAG wiellagers

Wiellager FAG 33212
https://www.motointegrator.nl/producten/926434-wiellager-fag-33212

Wiellagers maken deel uit van het chassis. Hier begrijpt men dat het de lagers zijn waaraan de wielen van het voertuig zijn bevestigd. De taak van de wiellagers is om de wielen te geleiden. Als een lager defect is, kan dit ernstige gevolgen hebben voor u en uw voertuig. Daarom bieden wij wiellagers van FAG aan. De lagers, in dit geval voor de Mercedes-Benz ontworpen hebben een binnendiameter van 75 mm en een buitendiameter van 130 mm, resulterend in een breedte van 43,3 mm. We bieden ook de lagers aan met een binnendiameter van 67 mm, een buitendiameter van 110 mm en een breedte van 22 mm. Deze wiellagers zijn ook los verkrijgbaar. Deze lagers zijn geschikt voor voertuigen zoals de DAF.

Maar waarom van de fabrikant FAG? Al meer dan 120 jaar is het merk FAG één van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van precisie-wentellagers. FAG maakt producten voor de automobiel- en machinebouwindustrie. Het bedrijf heeft ook ervaring in de lucht- en ruimtevaartindustrie. FAG behoort tot de Schaeffler Group. Het bedrijf kan bogen op ervaring van meer dan 120 jaar. En biedt dan ook haar goederen op een kwalitatieve en klantgerichte manier aan. Bestel de FAG-onderdelen die u wilt en profiteer van de kwaliteitsproducten van de fabrikant. We kijken uit naar uw bestelling!