Autonoom rijden – hebben autonoom rijdende auto’s de toekomst?

0
1368
Autonoom rijden
©Shutterstock / metamorworks

Autonoom rijden – wat is de huidige stand van zaken?

Voertuigen die zich zelfstandig door het verkeer verplaatsen, zijn voor veel voertuigbedrijven een essentieel onderdeel van actueel onderzoek. Niemand wil immers de sprong missen als de technologie ooit over de hele linie kan worden gebruikt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat grote bedrijven zoals BMW of Mercedes hun focus steeds meer op ontwikkeling richten. De weg naar autonoom rijden is echter ingewikkeld.

Vijf niveaus die leiden tot autonoom rijden

Niveau 1 en 2

Experts spreken dan ook van vijf niveaus die uiteindelijk moeten leiden tot autonoom rijden. Geassisteerd en gedeeltelijk geautomatiseerd rijden zijn in de praktijk getest en worden al in sommige voertuigmodellen gebruikt. Beide niveaus vereisen dat de bestuurder te allen tijde de controle over het voertuig behoudt. Wel wordt hij ondersteund door technische hulpmiddelen zoals de inhaalassistent.

Niveau 3

In het derde niveau wordt het ingewikkelder. Bij sterk geautomatiseerd rijden moet de bestuurder gedurende een bepaalde tijd de controle aan het voertuig kunnen overdragen. Tegelijkertijd moet hij echter altijd direct de besturing kunnen overnemen op verzoek van het systeem. Ook in dit opzicht werken de ontwikkelde systemen inmiddels betrouwbaar.

Niveau 4

Op het vierde niveau beginnen de grootste moeilijkheden voor de ontwikkelingsteams van de autofabrikanten. Het systeem moet immers alle voor het wegverkeer gebruikelijke en noodzakelijke manoeuvres zelfstandig kunnen uitvoeren. Het aankunnen van deze taken is de basis voor autonoom rijden. Daardoor zal het volgens de huidige stand van zaken nog enkele jaren duren voordat de introductie van autonoom rijden op de openbare weg zelfs maar denkbaar is.

Niveau 5

Uiteindelijk moet het systeem aan het einde van de ontwikkeling volwassen zijn. Dan zal het voertuig volledig zonder inzittenden en vooral foutloos rijden als dat nodig is. Het systeem moet immers alle voor het wegverkeer gebruikelijke en noodzakelijke manoeuvres zelfstandig kunnen uitvoeren. Het aankunnen van deze taken is de basis voor autonoom rijden. Daardoor zal het volgens de huidige stand van zaken nog enkele jaren duren voordat de introductie van autonoom rijden op de openbare weg zelfs maar denkbaar is.

Voordelen van autonoom rijden

De verzelfstandiging van het wegverkeer kan in de toekomst veel voordelen opleveren. Dit komt vooral tot uiting op het gebied van veiligheid, comfort en efficiëntie. Voor passagiers in zelfrijdende voertuigen wordt het comfort uiteindelijk vergroot doordat de focus niet meer op het wegverkeer hoeft te liggen. In plaats daarvan kan de reistijd voor andere doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld om te werken of te lezen. Daarnaast zouden in de toekomst veel ritten zonder chauffeur kunnen plaatsvinden. Vooral op het gebied van logistiek. Op deze manier zouden bedrijven de personeelskosten aanzienlijk kunnen verlagen. Terwijl particulieren in de toekomst vooral profiteren van meer comfort tijdens de reis. Bovendien kunnen expediteurs en transportbedrijven op een heel andere manier profiteren van de nieuwe technologie.

Efficiëntie

Autonoom rijden kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verhogen van de efficiëntie van bedrijven. Zogenaamd platooning is al lang getest in het echte verkeer. Dit is een kolom van meerdere vrachtwagens. Dankzij datatransmissie via WLAN reageren alle voertuigen die in het konvooi volgen, volledig onafhankelijk op de snelheid en richting van het leidende voertuig. Het doel is om het brandstofverbruik tot tien procent te verminderen door gecontroleerd in de slipstream te rijden. Om veiligheidsredenen zijn alle vrachtwagens in een kolom bemand door een chauffeur.

Autonoom rijden
© Shutterstock / metamorworks

Autonoom rijden: risico’s en nadelen

Hoe verder de technische ontwikkeling op dit gebied vordert, hoe complexer het systeem wordt. Als gevolg hiervan zijn er potentiële risico’s als delen van het systeem of zelfs het systeem als geheel falen. Daarnaast zien experts de digitale infrastructuur als een mogelijk zwak punt. Overal waar WLAN-verbindingen worden gebruikt voor communicatie tussen het voertuig en de infrastructuur, kunnen derden misbruik maken van hiaten in het systeem en toegang krijgen tot het voertuigcontrolesysteem.

Groeiende interesse in autonoom rijden in Nederland

Volgens een onderzoek kunen al heel wat mensen zich voorstellen een autonoom voertuig te besturen. De overgrote meerderheid van de jongeren (87% van de 18- tot 24-jarigen) zegt klaar te zijn voor de zelfrijdende auto. In ieder geval wordt de technologie die in auto’s is geïntegreerd al zeer gewaardeerd en wordt nu zelfs door veel automobilisten als vanzelfsprekend beschouwd. Uit het bovengenoemde onderzoek bleek ook dat een smartphone-verbinding veel belangrijker is dan het vermogen van het voertuig (49 versus 47 procent).

Wanneer komen de zelfrijdende auto’s er?

Volgens de fabrikant moeten voertuigen zoals de door Daimler gepresenteerde F015 in 2030 in het verkeer zijn. Tot die tijd zijn er echter nog enkele obstakels te overwinnen. Vooral verkeersrechtelijke kwesties belemmeren de implementatie van autonome voertuigen. Aangezien fouten in autosystemen ernstige gevolgen kunnen hebben, is het verduidelijken van de aansprakelijkheidskwestie heel belangrijk. Een andere uitdaging is om autotechniek en elektronica op lange termijn op elkaar af te stemmen. Want terwijl de levensduur van een auto ongeveer 15 jaar is, ontwikkelt de consumentenelektronica zich razendsnel. Elk jaar zijn er nieuwe veranderingen en trends. Last but not least roept het onderwerp gegevensbescherming ook vragen op. Wie moet toegang hebben tot de voertuiggegevens; autofabrikant of technologiebedrijf? Ook het zorgen van voldoende beveiliging is erg belangrijk. De eerste hackeraanvallen op intelligente voertuigsystemen hebben al plaatsgevonden.

Bronnen: