Auto verlagen: zo werkt het met verlagingsveren en torsiestangophanging

0
576
Auto verlagen

In tunerkringen wordt een verlaagde look beschouwd als het ultieme in sportieve auto’s. Veel hobbyisten doen het verlagen liever zelf, niet in de laatste plaats om de hoge kosten van de werkplaats te besparen. In deze blog leert u hoe u verlagingsveren monteert en welke mogelijkheden een torsiestang u biedt om uw auto te laten zakken.

Wat is verlagen en wat zijn de voordelen?

Men spreekt van verlagen wanneer u de carrosserie van uw auto laat zakken met behulp van speciale chassiscomponenten. Vaak worden hiervoor verlagingsveren of torsieveren gebruikt, maar een vergelijkbaar effect kunt u ook bereiken door een sportonderstel te monteren. De verandering heeft zowel voordelen als nadelen:

voordelennadelen
  • sportieve look
  • dynamischer rijgedrag
  • veilige wegligging in bochten
  • meer veiligheid bij spontane stuurmanoeuvres
  • Installatie- en registratiekosten
  • ongemakkelijk binnenkomen
  • Lagere bodemvrijheid, wat resulteert in het risico van “aanraken”

Tip: In principe zijn er geen wettelijke eisen hoe laag u uw auto mag neerzetten. Wel moet u aan bepaalde eisen voldoen. Zo moet de onderrand van de voorste kentekenplaat minimaal 20 centimeter boven de grond komen. En het verlichtingssysteem moet minimaal 50 centimeter boven de weg hangen.

Verlagingsveren installeren: hoe werkt het

Hoe de montage van de verlagingsveren in detail werkt, hangt af van het type as die is gemonteerd.

Monteer verlagingsveren op torsieas

Het is relatief eenvoudig om verlagingsveren te monteren op een torsieas met gedeelde dempers en veren. Hoe verder te gaan:

  • Demonteer de wielen.
  • Ondersteun de as, bij voorkeur met een transmissiekrik. Noch de fusee, noch de rem mogen worden belast.
  • Draai de schroef los waarmee de schokdemper is bevestigd. Trek de as naar beneden tot u bij de veer komt. Haal ze eruit.
  • Controleer of de bovenste veerzitting al versleten is. Dan zou u van de gelegenheid gebruik kunnen maken en deze tegelijkertijd kunnen vervangen.
  • Vervang de verlagingsveer. Zorg ervoor dat u de opdrukken kunt lezen – dan hebt u ze correct geplaatst.
  • Breng de schokdemper weer aan en monteer de wielen.

Monteer verlagingsveren op assen met individuele veerpoten

De installatie van de zogenaamde McPherson-as is aanzienlijk complexer. U moet de schokdemper verwijderen, waarvoor demontage van tal van andere componenten nodig is, zoals de remleiding, de koppelstang en de schokdemper. Voer deze werkzaamheden alleen zelf uit als u voldoende ervaring heeft. Bij het hanteren van een veercompressor is er een groot risico op letsel voor onervaren leken.

Dalen met de torsieveer

Met een torsieveer kunt u ook uw auto laten zakken. Het is de voorkeursmethode als uw auto al een torsiestangophanging. In dit geval kunt u eenvoudig de bestaande torsiestaaf vervangen door een nieuwe. Dan hoeft u hem alleen nog maar door een professional te laten afstellen. Neem bij het verlagen van uw auto altijd de apk richtlijnen in acht. Zo komt u bij de volgende keuring niet voor verassingen te staan.

Montage verlagingsveren: kostenoverzicht

De kosten voor het installeren van verlagingsveren lopen sterk uiteen. Afhankelijk van het voertuig en de fabrikant is er al een breed scala aan materialen van 200 tot 600 euro voor vier stuks*. Als u de installatie zelf uitvoert, bespaart u uzelf de werkplaatskosten. Deze kosten rond de 250 tot 600 euro*, afhankelijk van de inspanning.

Na installatie moet u ongeveer 50 tot 70 euro* investeren voor wieluitlijning en wielafstelling in een gespecialiseerde werkplaats. Dit voorkomt overmatige bandenslijtage.

Motointegrator biedt u tuningveren van bekende fabrikanten – ontdek ze nu online.

*Marktprijzen per 1.9.2022