De intercooler – werkingsprincipe en mogelijke storingen

0
293
Intercooler
Intercooler

Wat is een intercooler?

Een intercooler is een apparaat dat wordt gebruikt om de lucht te koelen die afkomstig is
van het superchargersysteem (meestal van de turbolader, de zogenaamde “Supercharger” in Amerikaanse auto’s of “Kompressor” in Mercedes-Benz).

Wat is zijn functie

De functie van de intercooler is het koelen van de gecomprimeerde lucht van de turbo. De lucht moet gekoeld worden om thermodynamische redenen. Volgens de thermodynamica, heeft een gas wanneer het wordt samengeperst de neiging energie af te staan aan het medium (d.w.z. het warmt op). Als het opwarmt, neemt de dichtheid af, wat betekent dat er minder lucht in de motor komt, met als gevolg verlies van prestaties.
Door een intercooler in het inlaatsysteem te plaatsen (d.w.z. tussen de turbocompressor en het inlaatspruitstuk) kan een aanzienlijke daling van temperatuur, volume en dus een verhoging van de dichtheid bereikt worden. Er komt meer lucht in de motor!

Soorten intercoolers

Er zijn momenteel twee soorten intercoolers, luchtgekoelde en koelvloeistofgekoelde.

    • Luchtgekoeld: Deze bevinden zich aan de voorkant van het voertuig, omdat hun constructie vereist dat de lucht er rechtstreeks overheen stroomt. De buitenlucht stroomt door de vinnen van de intercooler, waardoor de temperatuur van de perslucht daalt. Dit type is sterk afhankelijk van de buitenluchttemperatuur en de snelheid van het voertuig.

      NRF
      https://www.motointegrator.nl/producten/1513329-intercooler-nrf-30980
    • Vloeistofgekoeld: deze zijn kleiner, hoeven niet noodzakelijkerwijs aan de voorkant van het voertuig worden geplaatst en zijn minder afhankelijk van de buitentemperatuur dan luchtgekoelde intercoolers. Ze gebruiken een circuit waardoor koelvloeistof circuleert, die de overtollige warmte van de laadlucht absorbeert. Ze worden veel gebruikt in vrachtwagens, prestatievoertuigen en racewagens.
NRF vloeistofgekoelde intercooler
Universele vloeistofgekoelde intercooler (NRF foto)

Oorzaken van een defecte in een intercooler

  1. Externe stoffen: Een luchtgekoelde intercooler is een element in direct contact met de buitenwereld. Hij is gemonteerd aan de voorkant van het voertuig voor de koeling en is gevoelig voor beschadiging door stoten, spatten en corrosie door zout of andere verontreinigingen in de omgeving.
  2. Gebrek aan onderhoud: Een zeer vaak voorkomend verzuim bij de controle van het voertuig, is om de staat van de turbolader niet te controleren. De as die de twee turbines verbindt heeft een smeerleiding. Als deze niet perfect is, lekt een deel van de smeerolie die door de as loopt in de turbines. Daardoor komt het in de intercooler terecht. Doordat de leidingen met olie verstopt raken, wordt de intercooler gedwongen te werken met overdruk, wat uiteindelijk leidt tot beschadiging van de kanalen zelf, waardoor lekken, breuken of knikken ontstaan. Als de oude intercooler wordt gedemonteerd en oliesporen worden gevonden, moet de turbolader onmiddellijk worden gecontroleerd en gerepareerd.
NRF intercooler
Olie in de intercooler door lekken in de turbolader (NRF foto)

Aanbevelingen

  1. Voer regelmatig onderhoud uit:
    De turbolader turbinespeling moet regelmatig worden gecontroleerd (vooral bij voertuigen die veel kilometers maken). Daarnaast wordt het gebruik van een kwalitatieve motorolie die door de fabrikant wordt aanbevolen te gebruiken.
  2. Controleer de algemene staat van de intercooler:
    De staat van de intercooler moet worden gecontroleerd: Zijn er geen lekken, schade aan de vinnen en leidingen en wat het verzadigingsniveau van de vinnen is. De vinnen zijn een element dat in direct contact staat met de buitenkant. Daarom kunnen ze verzadigd raken met vuil zoals zoals stof, insecten, stenen of organisch materiaal.