De auto in de winter: controleer de vloeistoffen en oliën regelmatig

0
1283
Winter
© Shutterstock / he Motion Arts

Hoe langer en kouder de winter, hoe sneller er problemen ontstaan ​​met de auto. We laten u zien welke vloeistoffen en oliën u altijd regelmatig moet controleren.

De winter is de vijand van de chauffeur

Kortom, het is belangrijk om regelmatig de verschillende vloeistoffen en oliën in de auto te controleren om ervoor te zorgen dat het voertuig soepel loopt. In de wintermaanden zijn de problemen veroorzaakt door fouten echter veel sneller merkbaar. Omdat hier bijzonder snel problemen kunnen ontstaan ​​door een gebrek aan controle of onvoldoende vulhoeveelheden. In het ergste geval kan de motor van het voertuig door een dergelijke houding zelfs blijvend beschadigd raken. Daarom is het belangrijk om zowel voor de winter als tijdens de winter de verschillende oliën en vloeistoffen in de motorruimte te controleren en indien nodig bij te vullen.

De motorolie – regelmatige controles zijn noodzakelijk

Kortom, het moet gezegd worden dat nieuwe voertuigen slechts in zeer geringe mate olie verliezen en daarom zeer goed over de winter kunnen worden gebracht. Maar olieverlies kan op de lange termijn een probleem worden, vooral bij oudere voertuigen. Maak er in de winter een gewoonte van om het oliepeil minstens één keer per maand te controleren. Dit kunt u het beste doen als de motor koud is. Tenminste bij de meeste modellen. De gemakkelijkste manier om het oliepeil te controleren is ’s ochtends voor de eerste rit. Indien dit niet mogelijk is, dient het voertuig met uitgeschakelde motor minimaal tien minuten stil te staan ​​alvorens het oliepeil te controleren.

Als u olieverlies in de motorolie constateert, compenseert u dit dan. Maak daarbij gebruik van de informatie van de fabrikant. Deze zijn te vinden in de gebruikershandleiding van het voertuig.

Belangrijk: Veel helpt veel is geen principe dat je op motorolie moet toepassen. Dit komt omdat het laten draaien van een motor die met te veel olie is gevuld, al snel tot dure schade aan de motorafdichting kan leiden. Zorg er daarom voor dat u de motor strikt volgens de voorschriften vult.

De versnellingsbakolie in de winter: dat is belangrijk

Niet alleen de motor, maar ook de versnellingsbak moet geolied worden om soepel te kunnen lopen. Bij een voertuig met handgeschakelde versnellingsbak is het echter niet nodig om de olie te controleren of bij te vullen. Het wordt meestal pas vervangen nadat de versnellingsbak is gerepareerd.

Voertuigen met automatische transmissie hebben daarentegen hun eigen peilstok voor de transmissieolie. In de meeste gevallen is deze meetlat gemarkeerd met de kleur rood. De exacte positie van de peilstok is gemakkelijk te vinden in de gebruiksaanwijzing. In principe geldt echter het volgende:

– Als uw auto achterwielaangedreven is, moet de peilstok zich in de meeste gevallen aan de passagierszijde van de motorruimte bevinden. Het is vaak dicht bij de achterkant van de motor.

– Als uw voertuig voorwielaandrijving heeft, bevindt de peilstok zich vaak aan de bestuurderszijde direct op de transmissie.

Als uw voertuig, zoals sommige andere voertuigen, geen eigen peilstok heeft, moet u de transmissieolie in een gespecialiseerde garage laten controleren.

Controleer het transmissieoliepeil minstens één keer voor de winter. Als er niet genoeg olie is, kunt u deze eenvoudig bijvullen. Gebruik alleen de olie die door de fabrikant voor uw tandwielkast is voorgeschreven. Bovendien dient u de versnellingsbakolie slechts in kleine hoeveelheden bij te vullen en het oliepeil steeds opnieuw te controleren. Het bijvullen van de olie is heel eenvoudig, en een overtollige olie uit de versnellingsbak krijgen is uiterst moeilijk.

Belangrijk: Als de olie donker van kleur is of verbrand of verkoold ruikt, heeft u een probleem met de transmissie. In dit geval moet u onmiddellijk een gespecialiseerde garage bezoeken en het voertuig niet meer gebruiken.

Smeermiddelen correct bewaren in de winter

Idealiter houdt u zowel motorolie als versnellingsbakolie op voorraad, zodat u deze smeermiddelen kan bijvullen indien nodig. In principe geen probleem, maar u moet bij het opslaan rekening houden met een aantal factoren. Om ervoor te zorgen dat deze smeermiddelen hun volledige prestatie op lange termijn behouden, moeten ze vorstvrij en indien mogelijk bij constante temperaturen worden opgeslagen. Uw eigen kelder is vaak veel geschikter dan uw eigen garage. Daar is ook een goede reden voor: Bij sterke temperatuurschommelingen in combinatie met een hoge luchtvochtigheid, die in de winter vaak heerst, wordt vloeistof via het inademen van de verpakking naar de smeermiddelen overgebracht. Hoewel de flessen zelf niet door vloeistoffen kunnen worden doorboord, kunnen gassen die vloeistoffen bevatten dit membraan overwinnen. Om deze reden moet u de oliën altijd in een omgeving met constante temperatuur bewaren.

Koelvloeistof controleren in de winter

In elke auto speelt het koelwater een belangrijke rol. Veel autobezitters vinden echter niet dat het koelwater ook in de winter beschermd moet worden. Enerzijds moet u zeker voor het begin van de winter de hoeveelheid koelvloeistof controleren. Een gebrek aan koelvloeistof is echter niet normaal in een gesloten systeem. U moet zeker controleren of hebben gecontroleerd waar uw koelsysteem een ​​lek zou kunnen hebben.

Maar veel belangrijker bij de koelvloeistoffen is de radiator-antivries. Zo voorkomt u dat uw koelwater in de bijzonder koude maanden bevriest en in het ergste geval de leidingen en delen van de koeler barsten. Het middel bestaat uit Glysantin, dat gemakkelijk kan worden bijgevuld. Maar daarvoor moet u wel bepalen tot welke temperatuur uw koelwater überhaupt wordt beschermd.

Een radiator antivries tester is verkrijgbaar voor een paar euro, maar is ook te leen bij de meeste tankstations.

Het voertuig moet koud zijn.

Trek een beetje van het koelwater in het apparaat.

U kunt aflezen op de schaal tot welke temperatuur het voertuig is beschermd.

In ieder geval is het aan te raden om voldoende antivries bij te vullen om de koelvloeistof te beschermen tot temperaturen van -30 graden Celsius. Dit is ook de standaard in de meeste garage.

Belangrijk: Zorg er na controle en eventueel bijvullen voor dat u het deksel van de koelwatertank weer goed sluit. Als deze niet goed gesloten is, kan dit snel leiden tot verlies van koelwater en dus tot problemen met de motor.

Meer vloeistoffen in de auto

Naast de koelvloeistoffen is er nog een vloeistof in de motorruimte die ook beschermd moet worden. Want ook het water in de ruitensproeierinstallatie moet voldoende vorstbescherming hebben zodat het in de winter niet bevriest. Gebruik hiervoor niet de radiator antivries, maar een aparte antivries juist voor deze toepassing.

U kunt het product als concentraat kopen of al volledig en klaar voor gebruik gemengd. Het concentraat is meestal goedkoper. Ook kunt u de wintervoorruit-antivries het beste niet mengen met reinigingsmiddelen voor zomergebruik. Gewoon voor de winter de tank een keer met de ruitensproeiervloeistof legen en volgens de instructies van de fabrikant vullen met de nieuwe antivries. Zo komt u veilig de winter door met schone ramen.