Voorgloeien van dieselmotoren – alles wat u moet weten

0
14296
© Mumemories / Shutterstock
© Mumemories / Shutterstock

Herinnert u zich het voorgloeien van diesels? De huidige dieselmotoren hebben ook een opwarmfase nodig, maar die is verborgen zodat de bestuurder het niet merkt. In de auto stappen, de sleutel omdraaien en meteen wegrijden – dat was vroeger met een diesel ondenkbaar. Want bij ijzige buitentemperaturen moet de dieselmotor eerst voorverwarmen. En dat moest zo blijven tot het controlelampje met de gestileerde verwarmingsdraad uitging. Tot groot verdriet van de bibberende inzittenden kon dit gemakkelijk een minuut duren. Vandaag de dag behoort het voorverwarmen van dieselmotoren tot het verleden. Tenminste op het eerste gezicht. Want onder de motorkap wordt de dieselmotor nog steeds voorverwarmd, zij het korter en onopgemerkt door de bestuurder.

Waarom moet een dieselmotor voorgloeien?

De reden hiervoor is het verschillende startproces van benzine- en dieselmotoren. Benzinemotoren hebben bougies die een vonk produceren wanneer de ontsteking wordt geactiveerd. Hierdoor ontbrandt het gemakkelijk brandbare benzine-luchtmengsel in de verbrandingskamers, waardoor de motor start. Daarentegen hebben motoren met compressieontsteking – zoals de naam al aangeeft – geen ontstekingsvonk nodig. In plaats daarvan comprimeert de diesel het brandstof-luchtmengsel zodanig dat het opwarmt als gevolg van de zogenaamde compressiewarmte. Bij een temperatuur van ongeveer 900 °Celsius vindt uiteindelijk ontsteking plaats en slaat de diesel aan.


Bij lage buitentemperaturen duurt het langer voor het mengsel warm wordt en ontbrandt. Om het proces te versnellen, hebben dieselmotoren elektrisch werkende gloeibougies. Ze steken in de cilinder en warmen op door een lage stroomsterkte. Dit zorgt ervoor dat het punt van zelfontbranding sneller wordt bereikt. In het verleden moesten bestuurders het verwarmingsproces – het voorgloeien – nog zelf op gang brengen door de contactsleutel tot een bepaald punt op te draaien en te wachten tot het voorgloeisysteem zijn werk had gedaan. Tegenwoordig is de opwarming minder vaak nodig en vergt zij geen tussenkomst van de bestuurder.

Wat gebeurt er tijdens het voorgloeien?

De elektronisch geactiveerde ontstekingsvonken activeren

Voorgloeien
© sharshonm / Shutterstock

het startproces in de benzinemotor. Dit is niet het geval bij een dieselmotor, daar zetten de gloeibougies de zelfonsteking op gang. Dit zelfontbrandingsproces ziet er als volgt uit: lucht wordt aangezogen en sterk samengeperst. Het proces van aanzuigen en samendrukken verhit de lucht tot 900 graden. De hete lucht wordt dan gecombineerd met de diesel in de verbrandingskamers en het mengsel ontbrandt. In het koude seizoen helpen elektrisch gestuurde gloeibougies dit proces op gang te brengen. Dit bedoelen we als we het hebben over voorgloeien.

Moeten diesels tegenwoordig nog worden voorverwarmd?

In de jaren negentig maakte de uitvinding van common rail-inspuiting met een hogedrukpomp dit voorgloeien bijna overbodig. Het proces is nu alleen nog nodig bij vorst. Een paar seconden stationair draaien is genoeg en dan kan de reis normaal beginnen. Maar de temperatuur van de olie duurt veel langer dan die van het koelwater en dus duurt het tot 20 kilometer voordat de olie zijn bedrijfstemperatuur bereikt.

Gloeibougie Duraspeed BOSCH 0 250 723 005
Bosch logo
Gloeibougie Duraspeed BOSCH 0 250 723 005 Lees meer…
Gloeibougie NGK Y-716RS 4693
NGK LOGO
Gloeibougie NGK Y-716RS 4693 Lees meer…
Gloeibougie DENSO DG-629
logo Denso
Gloeibougie DENSO DG-629 Lees meer…

Ondanks de vooruitgang in de dieseltechnologie moeten motoren met compressieontsteking nog steeds worden voorverwarmd. Bij moderne motoren met directe inspuiting is dit echter betrekkelijk zelden nodig. Wanneer de thermometer bijvoorbeeld daalt tot waarden ver onder het vriespunt, heeft de diesel nog een korte verwarmingsfase nodig. In tegenstelling tot vroeger gaat dit proces echter niet langer gepaard met gedwongen wachttijden en is het dienovereenkomstig comfortabel voor de chauffeurs. In een tijdsvergelijking staan moderne diesels en benzinemotoren zelfs op gelijke voet als het gaat om het ontstekingsproces.

De geavanceerde technologie maakt dit mogelijk. In veel dieselvoertuigen hebben de fabrikanten de voorgloei geplaatst op een moment dat er niemand in de auto zit – wanneer de portieren worden geopend. Wanneer de bestuurder de deurhendel indrukt, wordt de diesel ongemerkt al voorverwarmd. Dit betekent dat wanneer de bestuurder in de auto stapt en de contactsleutel omdraait, er praktisch geen vertraging is voordat de motor start. Moderne diesels blijven vaak gloeien, zelfs tijdens het rijden. In de startfase kan dit de uitlaatemissies verbeteren en problemen bij een koude start verminderen.

De toekomst dieselmotoren: zonder voorgloeien?

Voorgloeien
© Aksenova Natalya / Shutterstock

In de nabije toekomst zal er waarschijnlijk geen verandering komen in het voorgloeien van dieselmotoren. Zelfs bewezen dieselexperts zijn daarvan overtuigd. “De technologie zal in principe niet veranderen. Het einde van het voorgloeien is niet in zicht”, zeggen zij. Zolang voorgloeien geen beperkingen meer met zich meebrengt, zoals nu het geval is, zal vrijwel geen enkele dieselrijder er last van hebben.