De ophangingsveren vormen een geheel met de schokdempers en zijn van groot belang voor het rijcomfort en de veiligheid van een auto. De ophangingsveer compenseert hobbels en kuilen tijdens het rijden en zorgt ervoor dat de wielen te allen tijde contact houden met de weg. Normaal gesproken is een ophangingsveer zo gebouwd dat hij zijn beoogde taak gedurende de hele levensduur van het voertuig op betrouwbare wijze vervult. Door zware belasting, corrosie of materiaaldefecten kan de veer echter breken. Als een defect optreedt, wordt dat merkbaar door hobbelig rijden, de auto één kant op trekt, lager op de weg ligt, moeilijker te besturen is) en rammelende geluiden uit de richting van de betreffende wielkast. U kunt hier nagaan of u in dit geval onmiddellijk moet stoppen of verder kunt rijden naar de garage.
Ophangingsveer: hogere belasting kan leiden tot veerbreuk
Een moderne ophangingsveer is een robuust onderdeel van verenstaal waarvoor een kilometrage van enkele honderdduizenden kilometers normaal gesproken geen probleem vormt. De slijtage neemt echter toe als u lange tijd met uw auto op slechte wegen rijdt. Veelvuldig rijden over hoge stoepranden eist ook zijn tol van de veren. Dit laatste is de voornaamste reden waarom rechtervoorveren vaker breken dan andere. Dit komt omdat chauffeurs graag de stoeprand gebruiken, vooral wanneer ze in krappe parkeerruimtes parkeren. Als er door de aanhoudende hoge belasting een scheur in de veer ontstaat, kan deze als doorgeefluik voor roest dienen. Uiteindelijk zal het staal verzwakken tot het punt waarop de veer breekt terwijl de auto rijdt. Dit gaat vaak gepaard met een hoorbaar krakend geluid of een schok in het stuurwiel. Soms blijft de breuk onopgemerkt.
Hobbelig rijden en onduidelijke geluiden wijzen op een breuk
Als bestuurder zult u een gebroken veer waarschijnlijk opmerken aan hobbelig rijden en zwaar sturen en rammelende geluiden waarvoor geen andere verklaring bestaat. Wanneer u één van deze symptomen opmerkt, rijdt dan naar de kant van de weg en kijkt u in de wielkasten om de staat van de veren te controleren. Als een veer gebroken is, levert dat geen direct gevaar op. U kunt uzelf dus de sleepwagen besparen en met de auto blijven rijden. Maar de volgende bestemming moet een garage zijn. Dit komt doordat het falen van de veer de belasting op de schokdemper sterk verhoogt. Om extra kosten voor een versleten schokdemper te besparen, is het raadzaam de defecte veer snel te laten vervangen.
Het is belangrijk dat de werkplaats beide veren (voor of achter) tegelijkertijd vervangt. Een eenzijdige verandering kan namelijk resulteren in een verschil in hardheid tussen de nieuwe en de oude veer en dus in ongelijkmatig rijden. Bovendien moeten de nieuwe veren overeenkomen met de schokdempers die momenteel worden gebruikt. Gewoonlijk zijn er op de onderdelenmarkt diverse modellen van verschillende prijsklassen om uit te kiezen. Het vervangen van de veren is een snelle klus. Een gespecialiseerde werkplaats heeft gemiddeld een uur nodig om zowel de voor- als de achterveren door nieuwe te vervangen.
Zo houdt u de belasting van uw ophangingsveren laag
U kunt een gebroken veer door de ophanging van uw auto zo min mogelijk belasten. Dit is niet altijd mogelijk, maar probeer waar u kunt kuilen en hobbels te vermijden. Vermijd ook het rijden over hoge stoepranden bij het parkeren. Als u in het voor- en najaar zelf de wielen van uw auto verwisselt, moet u de veren eens goed onder de loep nemen. De beste manier om dit te doen is de auto op een hefplatform te plaatsen. Als u beschadigingen of scheuren vaststelt, is het raadzaam de veren direct te vervangen en dit is geen probleem voor ervaren hobbymonteurs met een veercompressor. Zo loopt u niet het risico dat een gebroken veer het rijgedrag van uw auto beïnvloedt of tot gevolg heeft dat er kosten ontstaan.