Remklauw – functie en juiste procedure in geval van defecten

0
2118
Remklauw
© Shutterstock / CC7

Als onderdeel van het schijfremsysteem is de remklauw onmisbaar en, dankzij zijn robuuste constructie, bijna slijtagevrij. Als er toch een defect optreedt, rijst de vraag: vervangen of repareren?

De meeste motorvoertuigen gebruiken tegenwoordig een schijfremsysteem voor het afremmen. Een elementair onderdeel van dit systeem is de remklauw. Het meest voorkomende type is de zwevende remklauw. In zeldzamere gevallen wordt een slingerklauw of vaste klauw gebruikt. Hij is gemaakt van gietijzer, of soms van aluminium in sportwagens, en draagt de remblokken en plaatst ze over de remschijf. Wanneer u op de rem trapt, brengt een hydraulisch (of mechanisch) systeem de remdruk over op de remcilinders. Deze drukken op hun beurt tegen de remblokken, die uiteindelijk druk uitoefenen op de remschijf – de auto remt. Normaal gesproken zijn remklauwen slijtagevrij. Zelfs dit onderdeel kan echter beschadigd raken door intensief gebruik of invloeden van buitenaf. U kunt hier zien in welke gevallen een reparatie mogelijk is en wanneer het tijd is om de remklauw te vervangen.

Ongelukken en slechte wegen veroorzaken kapotte remklauwen

Dankzij hun stevige constructie gaan remklauwen meestal langer mee dan de auto die ze moeten afremmen. Als zich toch een defect voordoet, is een ongeval vaak de oorzaak. Grote externe krachten kunnen echter het materiaal van de remklauw vervormen. Het gevolg: de rem heeft niet langer zijn volle werking of valt volledig uit. In dit geval is vervanging van de remklauw onvermijdelijk. Evenzo kan een harde klap, bijvoorbeeld wanneer per ongeluk over een stoeprand wordt gereden, leiden tot fijne scheurtjes in het gegoten metalen lichaam. Vocht kan erin doordringen – de ideale voedingsbodem voor roest. Permanente trillingen veroorzaakt door slechte wegen, een sportieve rijstijl of materiaaldefecten kunnen ook hun tol eisen van een remklauw. In het ergste geval, kan hij barsten tijdens het rijden.

Remklauw: defecten ontstaan meestal geleidelijk

Gelukkig manifesteert een defect zich zelden op zo’n drastische manier. Veel vaker worden problemen merkbaar door bijvoorbeeld ongelijk remgedrag, schrapende en knarsende geluiden of de auto die naar één kant trekt. Remblokken die aan één kant slijten, kunnen ook wijzen op een defect in de remklauw. In al deze gevallen wordt een grondige controle door een gespecialiseerde garage aanbevolen. Defecten in het onderdeel kunnen van buitenaf niet op betrouwbare wijze worden beoordeeld. Bovendien zijn de remmen veiligheidsrelevante onderdelen van de auto. Pogingen om deze zelf te repareren zijn dus bij voorbaat kansloos. Indien de garage een gebroken remklauw vaststelt, moet u deze vervangen door een nieuw origineel of identiek onderdeel. In de regel omvat de vervanging de vervanging van de relevante afdichtingen en vloeistoffen. De garage kalibreert vervolgens de rem opnieuw en controleert de werking ervan.

Vervanging of reparatie? De hele remklauw hoeft er niet altijd uit

Remklauw
© Shutterstock / NONGASIMO

Externe krachten zijn niet altijd verantwoordelijk voor defecte remklauwen. Vaker ligt de oorzaak in gebrek aan onderhoud, versleten remblokken, geen of het verkeerde smeermiddel of poreuze afdichtingen. Lucht en vreemde voorwerpen in het remsysteem kunnen er ook voor zorgen dat de remklauwen niet naar behoren werken.
In veel gevallen kunt u de resulterende symptomen verhelpen zonder het volledige onderdeel te vervangen. Het kan dan voldoende zijn de beschadigde of versleten afdichtingen, geleidebussen, veren of zuigers uit de remklauw te verwijderen en deze door nieuwe onderdelen te vervangen. Bij voertuigen die lange tijd hebben stilgestaan en waarbij de remklauw strak staat, is het vaak voldoende een geschikt smeermiddel aan te brengen om de rem weer op gang te helpen. In elk geval moet u bij onduidelijke problemen met de rem naar een garage gaan om de oorzaak te laten ophelderen.