Spatbord lakken – zelf doen of laten lakken?

0
1048
Spatbord lakken
© GettyImages / shaunl

De spatborden van een auto behoren tot de meest beschadigde carrosserie-onderdelen. De reden hiervoor is hun kwetsbare positie op de hoeken van het voertuig. En een nieuwe lakbeurt in een gespecialiseerde garage is duur. In deze blog leert u alles over de kosten van een spatbordspuitbeurt en hoe u met een beetje handigheid zelf een spatbord kunt overspuiten.

Wat is een spatbord?

Bij motorvoertuigen en aanhangwagens worden de carrosseriedelen die de wielen bedekken spatborden genoemd. Ze zijn bedoeld om te voorkomen dat vuil, stenen en water andere weggebruikers en voetgangers in gevaar brengen doordat de wielen tijdens het rijden draaien. Het  Verkeersreglement bepaalt dat de wielen van een motorrijtuig moeten zijn voorzien van een voldoende doeltreffende bekleding. Dit betekent ook dat aan de buitenzijde van het voertuig geen enkel naar buiten gericht puntig, scherp of uitstekend deel bevindt met een zodanige vorm, afmeting, richting of hardheid dat het risico op of de ernst voor lichamelijk letsel van een persoon die bij een ongeval tegen het voertuig stoot of daardoor wordt geraakt, kan vergroten. Dit wordt vastgesteld door middel van visuele controle.

Geschiedenis van het spatbord

De naam spatbord stamt uit een tijd toen koetsen nog het straatbeeld bepaalden. Om de passagiers te beschermen tegen uitwerpselen, d.w.z. in het algemeen tegen vuil van de weg, werden deksels over de wielen gemonteerd.

Hoeveel lak is er nodig voor een spatbord?

De hoeveelheid lak die nodig is om een spatbord te lakken hangt af van de grootte van het carrosseriedeel. Voor een kleine auto moet u rekenen op ten minste 0,4 liter. Voor een grote SUV of voor de achterspatbord van een stationcar moet u rekenen op een lakverbruik van ongeveer 0,7 tot 0,8 liter. Voeg hieraan een passende hoeveelheid primer en dezelfde hoeveelheid blanke lak toe.

Hoeveel kost het om een spatbord te lakken?

De prijs voor het schilderen van een spatbord hangt af van drie belangrijke factoren. De ernst van de schade speelt een rol, evenals de grootte van het spatbord en de gebruikte verf.

Kleine beschadigingen

Bij kleine beschadigingen, zoals lichte krassen en niet al te diepe deuken, zijn de noodzakelijke herstelwerkzaamheden beperkt. De kosten zijn dienovereenkomstig laag. Ernstiger beschadigingen, bijvoorbeeld aan de hoeken van de spatborden, vergen meer werk en dus meer arbeidstijd, hetgeen relatief duur is.

De grootte van het spatbord

De grootte van het spatbord bepaalt de hoeveelheid primer die nodig is voor het lakken, evenals de hoeveelheid kleur en blanke lak. Hoe groter het spatbord, hoe meer materiaal u nodig hebt, natuurlijk. Last but not least speelt ook het soort verf een rol in de prijs van een spatbordspuitbeurt. Standaardverven zijn relatief goedkoop. Effectlakken kosten aanzienlijk meer.

Kosten

De zuivere materiaalkosten voor het schilderen van een spatbord bedragen ongeveer 40 tot 60 euro. Daarbij komen nog arbeidskosten van ongeveer 200 tot 300 euro, afhankelijk van de hoeveelheid werk. De totale prijs voor het verven van een spatbord met een standaardverf bedraagt ongeveer 240 tot 360 euro. Met een effectlak moet u rekening houden met ongeveer 30 tot 50 euro extra kosten voor het verven van het spatbord.

Indien u een nieuw spatbord gebruikt, moet u het ook aanpassen, volledig in de grondverf zetten en met kleurlak en blanke lak aflakken. In het geval van een nieuw spatbord is er ook het feit dat u het oude, met inbegrip van de koplamp of het achterlicht, moet verwijderen en het nieuwe spatbord moet monteren. Daarom stijgen de arbeidskosten voor een nieuw spatbord opnieuw aanzienlijk. Afhankelijk van het voertuig kost het monteren en spuiten van een nieuw spatbord ongeveer 350 tot 450 euro plus de kosten van het nieuwe spatbord.

Spatbord
© GettyImages / klikk

Kunt u geld besparen bij het lakken van een spatbord?

U kunt wat geld besparen bij het schilderen van een spatbord als u het meeste voorbereidende werk zelf doet. Bijvoorbeeld het verwijderen van deuken en het vullen van de beschadigde plek. Afhankelijk van de ernst van de schade, zal een vakman ongeveer 1 tot 1,5 uur nodig hebben voor dit werk. U kunt dus ongeveer 60 tot 100 euro besparen als u het spatbord zelf schilderklaar maakt.

Spot Repair – het goedkope alternatief voor spatbordlak?

De kosten voor een complete verfbeurt van een spatbord zijn zeer hoog. Kleine deuken en niet al te diepe krassen kunt u echter veel goedkoper repareren. Deze procedure wordt spot repair genoemd en is een van de procedures die SMART repair worden genoemd. Bij deze procedure worden de deuken met speciaal gereedschap uit het carrosseriepaneel gemasseerd. Dit wordt van binnenuit gedaan. De deuk is meestal niet meer zichtbaar na de reparatie.

Ondiepe krassen kunnen door deskundigen worden opgevuld met een beetje lak en, indien nodig, primer vooraf. Nadat de verf is uitgehard, wordt het gebied gepolijst, zodat er niets meer van te zien is. De slimme reparatie van kleine beschadigingen kost 80 tot 150 euro, afhankelijk van de grootte van de schade. Een andere manier om te besparen is het spatbord zelf te verven. Bijvoorbeeld, met spuitverf.

Hoe schildert u goed met spuitverf?

De meeste standaard autolakken zijn verkrijgbaar in spuitbussen. Voor het spuiten van een spatbord hebt u ongeveer twee spuitbussen spuitverf van 400 ml en een bus blanke lak nodig. Om een goed resultaat te bereiken bij het spuiten van een spatbord met spuitbussen, moet het spuiten gebeuren in een omgeving die zo stofvrij mogelijk is en niet in direct zonlicht. Het spatbord mag niet te koud zijn. Een oppervlaktetemperatuur van 20 tot 28° is ideaal. Het kan ook nodig zijn de verfspray op te warmen tot ongeveer 25°.

Wanneer u schildert, moet u een veiligheidsbril, handschoenen, een ademhalingsmasker en bij voorkeur een wegwerpoverall dragen. Nadat u de beschadigde plek hebt bijgewerkt, moet u de oude verf licht opschuren met nat schuurpapier met een korrel 400 of 600, zodat de nieuwe verf beter hecht. Na het voorbereidende werk moet u de te schilderen oppervlakken grondig reinigen en ze afnemen met siliconenverwijderaar. Als u het spatbord niet kunt verwijderen of demonteren om het te verven, moet u alle omringende voertuigonderdelen royaal afdekken.

Spuitbus
© GettyImages / GregorBister

Breng verfspray altijd in dunne lagen aan bij het verven van spatborden.

Voordat u de eerste laag verf aanbrengt, moet u de verfbus goed schudden. De meeste fabrikanten schrijven ongeveer 2 -3 minuten voor. Schud het blik totdat u de mengbollen binnenin duidelijk kunt horen. Spuit eerst omringende plooien en randen, zoals de wielkast, met een nevel verf. Breng de verf in een kriskras patroon aan op het oppervlak, eerst van links naar rechts en dan van boven naar beneden. Bedien de sproeikop altijd naast het spatbord en beëindig het sproeien ook naast het spatbord. Breng altijd slechts dunne lagen aan. Na elke verflaag laat u de verf ongeveer 15 minuten uitdampen. De eerste laag is niet dekkend aangebracht. De tweede en derde laag zijn aangebracht met een iets grotere dekking.

Blanke lak

Om de lak te beschermen tegen zonlicht en krassen, moet u ten slotte een of twee lagen 1K of 2K blanke lak aanbrengen. Ook hier moet u de verf na elke laag ongeveer 15 minuten laten uitdampen.

Juiste temperatuur van de lak

Het is belangrijk dat de spuitverf op de juiste temperatuur is. Koude lak loopt niet goed. Verf die te warm is, loopt te snel uit. Tussen elke laag draait u de spuitbus even om en spuit u het ventiel leeg tot er geen verf meer uitkomt. Als de lak volledig is uitgehard, kunt u hem polijsten en zo nodig verzegelen.

 

Bron: https://www.rdw.nl/-/media/rdw/rdw/pdf/sitecollectiondocuments/individuele-goedkeuring-tcl-iks-tst-28productiebeoordeling-29/wijze-van-keuren-tot-1-juli-2014.pdf