Piepende V-snaren

0
4853
V-snaren
© Grandpa / Shutterstock

Piepende V-snaren – waarom V-snaren graag piepen, vooral in de winter
Veel chauffeurs hebben het al gemerkt – als de temperaturen dalen, begint de V-snaar te piepen. In het volgende artikel is beschreven waarom dit gebeurt en wat het piepen nog meer kan veroorzaken.

Lage temperaturen veroorzaken dat V-snaren piepen

Vriestemperaturen zorgen er niet alleen voor dat water bevriest of dat vingers blauw worden. Het rubber van V-snaren wordt hard bij lage temperaturen. Hoe lager de temperatuur, hoe harder het rubber wordt en hoe minder wrijving er is tussen de V-snaar en de poelies. De riem slipt en piept. Daarom worden in de motorsport de banden vóór de race opgewarmd. Hogere rubbertemperaturen betekenen betere grip. Het is hetzelfde met V-snaren. Het piepen stopt meestal na een korte tijd. De riem is warm geworden door het slippen in de poelie, de grip neemt toe en de riem kan de poelies ronddraaien. Zodra de poelie even snel draait als de V-snaar beweegt, stopt het piepen weer. Vervanging van de V-snaar wordt niettemin aanbevolen.

Oude en vochtige V-snaren piepen vaak

Hoe ouder een V-riem wordt, hoe minder flexibel hij wordt als gevolg van normale veroudering. Lage temperaturen verergeren dit proces nog. In het algemeen hebben oudere V-snaren de neiging te piepen. Door de veroudering van het rubber is veel van de oorspronkelijke hechting verloren gegaan, zodat oude V-snaren zelfs bij zomerse temperaturen kunnen piepen. De in de handel verkrijgbare V-snaarsprays nemen het hinderlijke piepen meestal slechts korte tijd of zelfs helemaal niet weg. Het piepen komt snel terug. Het is beter om de oude V-snaar zo snel mogelijk door een nieuwe te vervangen.

Ook een hoge vochtigheidsgraad in de herfst en de winter, of nattigheid na een zware regenbui die condenseert op de riem en de poelie, kunnen piepende geluiden veroorzaken. Maar zodra de riem droog is, stopt het piepen.

Onvoldoende spanning als oorzaak van het piepen van de V-riem

Onvoldoende riemspanning is een veel voorkomende oorzaak van het onaangename piepen van de V-riem. De V-riem moet met een betrekkelijk grote druk in de riemschijven worden gedrukt om ze te kunnen draaien zonder te slippen. Als de spanning te laag is, is de wrijvingsverbinding niet voldoende. De V-snaar moet dan opnieuw worden gespannen, als dat nog mogelijk is. Als de riem oud en versleten is, kan alleen een nieuwe riem het piepen permanent voorkomen. De spanning mag echter niet te hoog zijn. De druk van een te strak gespannen riem kan de lagers van de waterpomp of de dynamo beschadigen.

Ingelopen riemschijven als de oorzaak van het piepen

De poelies van de waterpomp of de dynamo verslijten met de jaren. Als de poelies sterk versleten zijn, zijn de oppervlakken van de wigvormige groef ingesleten en niet meer gelijkmatig. Het gehele oppervlak van de V-snaar is dan niet meer in contact. Als gevolg daarvan kan de riem niet de volledige kracht overbrengen en slipt. V-snaar sprays doen het vervelende piepen meestal maar voor korte tijd verdwijnen. In deze gevallen moet u de aangetaste poelie vervangen door een nieuwe.

V-snaren
© tuulijumala / Shutterstock

Wat zijn de gevolgen van een piepende V-snaar?

Een piepende V-snaar kan de waterpomp of de dynamo onvoldoende aandrijven. De motor wordt niet meer goed gekoeld en de accu is onvoldoende opgeladen. Als gevolg daarvan start de auto slecht en kan de motor tijdens het rijden oververhit raken. Als de aircocompressor wordt aangedreven door een piepende V-snaar, wordt de koelleiding merkbaar slapper omdat de koelvloeistof niet meer voldoende wordt samengeperst.