Met goede “begeleiding” heeft de koppeling weinig onderhoud nodig

0
1181
Koppeling
© Shutterstock / Maksim Vivtsaruk

Zo gaat de koppeling langer mee

Hoge eisen en foutief weggedrag zorgen ervoor dat de koppeling in een vroeg stadium moet worden gewisseld. Ze hebben echter een grote invloed op de levensduur van de koppeling en kunnen met enkele gedragsregels voor minder stress zorgen. In sommige gevallen kunnen moderne koppelingsschijven meer dan 200.000 kilometer overleven voordat vervanging nodig is. Bij zware belastingen, die vaak aan de bestuurder te wijten zijn, gaat de koppeling vaak maar een paar 10.000 kilometer mee. De verandering is één van de duurdere reparaties, daarom is het de moeite waard de onderstaande tips op te volgen.

Kort in plaats van lang de koppeling intrappen

Koppeling
https://www.motointegrator.nl/producten/35377-koppelingsset-luk-repset-luk-620-0624-00

Er zijn chauffeurs die een echte loden voet hebben als het om de koppeling gaat. Niet alleen beginnende automobilisten maken deze fout. Iedereen die het koppelingspedaal langdurig intrapt, zodat de juiste versnelling wordt gekozen of gewoon een van de langdurige venters, moet hiermee stoppen. Dit mag u alleen doen als het echt nodig is om het koppelingspedaal in te trappen. Bij het koppelen ontstaat een sterke wrijving, die verantwoordelijk is voor hoge slijtage en een korte levensduur.

 

Schakel stationair in en trek de handrem aan

Het stoplicht staat op rood, de eerste versnelling is ingeschakeld en uw voet staat op het koppelingspedaal? Als dat u bekend voorkomt: stop! Het is beter om hem in neutraal te zetten en uw voet van het koppelingspedaal te halen. Vertrouw op uw eigen rijvaardigheid en zorg ervoor dat u snel genoeg wegkomt bij groen. De oranje fase geeft u voldoende tijd om in een versnelling te schakelen. Om ervoor te zorgen dat het voertuig niet wegrolt, kunt u de handrem aantrekken. De koppeling wordt ook belast als de motor niet draait. Bij het parkeren schakelen veel chauffeurs in de eerste versnelling, waardoor de koppeling onnodig wordt belast. Het is beter en zachter voor de koppeling om de handrem weer te gebruiken. Dit ontlast ook uw voet, omdat deze zelfs beschadigd kan raken als deze te vaak en te lang op het koppelingspedaal staat.

Schakel met vooruitziende blik

Koppeling
https://www.motointegrator.nl/producten/250754-koppelingsset-sachs-3000-181-001

Onnodig schakelen moet worden vermeden, ook als het geluid ertegen spreekt. Het is niet altijd de moeite waard om naar een hogere versnelling te schakelen. U doet er goed aan als u nadenkt over de onderdelen van uw auto en als u plezier heeft tijdens het rijden. Het heeft natuurlijk geen zin om te blijven nadenken over vastklemmen en harder remmen. Schakel bij het bergafwaarts rijden idealiter naar een lagere versnelling, waarbij u profiteert van het remvermogen van de motor. Het is belangrijk dat u een goede balans vindt en vooruitziend rijdt.

 

Met gevoel de koppeling gebruiken

Als u de koppeling niet te lang laat slippen bij het schakelen en de koppeling zo voorzichtig mogelijk gebruikt, spaart u uw portemonnee. Uw voet moet u van het koppelingspedaal halen, en daarmee bespaard u dus het druklager. Bij het schakelen is het ook de moeite waard om uw voet van het gas te halen en bij het terugschakelen moet u indien mogelijk geen versnellingen overslaan. Dit is een moeilijke maar efficiënte stap voor chauffeurs met dubbele ontkoppeling om onnodige en voortijdige koppelingswisselingen te voorkomen. Met gevoel op en neer schakelen is mogelijk en beschermt ook andere componenten van uw voertuig. Koppel zacht en gevoelig, laat het langzaam opkomen en haal uw voet van het pedaal zodra het voertuig in beweging komt.

Deze rijstijl is een perfecte manier om slijtage aan het druklager te minimaliseren en onnodige kosten en gedoe te vermijden. Naast uw eigen rijgedrag speelt ook de belasting van het voertuig een rol. Overbelast uw auto niet, aangezien dit de koppeling extra belast.