Krukasaandrijving – functie, werking en onderhoud

0
1682
Krukasaandrijving
© Shutterstock / Sashkin

De krukasaandrijving is verantwoordelijk voor het omzetten van een beweging in andere noodzakelijke onderdelen van een motor. De krukassen in zuigermotoren zoals automotoren worden in beweging gebracht en zorgen er met behulp van verschillende drijfstangen voor dat er een draaiende beweging ontstaat, waarbij energie vrijkomt en het voertuig in beweging kan komen.

Functie van de krukasaandrijving

De functie van de krukasaandrijving is om de lineair oscillerende beweging van de zuigers in de motor zodanig om te zetten dat hier een draaibeweging optreedt. Deze draaibeweging wordt vervolgens doorgegeven aan de andere noodzakelijke onderdelen in de motorruimte. Aan het einde van deze rij bevinden zich de wielen, die door deze rotatie uiteindelijk in rotatie worden gebracht. De auto begint te rollen of te rijden.

Dit proces begint op het moment dat de bestuurder de contactsleutel in het contactslot draait. Met deze kleine handbeweging wordt het gas-luchtmengsel in een cilinder in de motor ontstoken. De explosie van dit mengsel zorgt ervoor dat de in de cilinder aanwezige lucht extreem snel uitzet en zo de zuigers in de cilinder in beweging zet. De cilinder is een gesloten systeem. De lucht kan nergens ontsnappen en dus alleen de zuiger opzij duwen of hier in de overeenkomstige richting bewegen. De drijfstangen zijn te vinden in een speciaal soort opstelling. Door dit ontwerp dienen ze voornamelijk als zogenaamde stoterstangen die de zuiger in tegengestelde richting laten bewegen, dus terug duwen naar het explosiepunt. De drijfstangen zijn ook gebaseerd op een roterende beweging die zich rond de rotatie-as van de krukas bevindt. De energie die vrijkomt bij de explosie van het gas-luchtmengsel wordt op deze manier omgezet in koppel.

Opgemerkt moet worden dat de krukasaandrijving van enorm belang is voor de werking van een voertuig.

Samenstellingen / onderdelen

Zoals reeds vermeld, bevindt het krukmechanisme zich in de motorruimte. De krukassen bieden ook de mogelijkheid om op verschillende hoogtes te worden opgeslagen. Dit genereert variabele compressie, en dat bespaart in sommige gevallen aanzienlijk op het verbruik. Dit principe kan ook gemakkelijk begrijpelijk worden gemaakt op elke fiets met schakelingen door simpelweg alle versnellingen te schakelen. Het resultaat is dat, afhankelijk van de houding, men meer of minder kracht gebruikt om voort te bewegen.

Onderhoud

Krukasaandrijving
© Shutterstock / dreamnikon

De krukas en zuigers zijn tijdens bedrijf constant in beweging. Deze beweging zorgt voor wrijving en leidt tot slijtage van de cilinder zelf. Deze mechanische onderdelen moeten goed gesmeerd zijn om dit te voorkomen en om ervoor te zorgen dat de motor optimaal blijft presteren. De krukas is hol zodat de olie bij alle belangrijke onderdelen kan komen. De olie kan dan via de krukas uit het reservoir glijden en vervolgens via geprefabriceerde boringen de cilinders, de hijs- en astappen binnendringen. De hoofd- en drijfstanglagers vallen daarentegen niet onder de hier geldende term glijlagers. Deze behoren tot de groep wentellagers.

Voorkom schade en defecten

De krukasaandrijving moet veel doen en is onmisbaar voor de auto. Bij deze uitvoering werken sterke krachten op de gehele montage. Als u kleine fouten of grote gebruikssporen opmerkt, moet u zeker een bezoek aan de garage overwegen. Negeer deze zaken niet, want dan is vaak nog grotere schade het gevolg. In het ergste geval kan dit zelfs de motor vernielen.

Vermijdt of voorkom dit gevaar. Als er tekenen zijn die wijzen op schade aan de krukasaandrijving, is snelle actie vereist. Gewoon regelmatig het oliepeil controleren en indien nodig olie bijvullen kan al helpen. Het is echter nog belangrijker om het door de fabrikant voorgeschreven onderhoud met regelmatige tussenpozen uit te voeren of te laten uitvoeren. Als het om onderhoud gaat, dan klopt dat. Geen halve maatregelen is hier het devies. Als een olieverversing nodig is, moet u tegelijkertijd het oliefilter vervangen. Want u mag er vanuit gaan dat dit bij verder gebruik niet beter wordt en terwijl u toch al bezig bent…..! In dit geval bespaart het ook extra kosten.

Tekenen van problemen met de krukasaandrijving

Krukasaandrijving
© Shutterstock / Hanna Kuprevich

Ook als u altijd voorzichtig bent en het voorgeschreven onderhoud laat uitvoeren, is dat nog geen garantie dat er toch geen schade ontstaat. Om ook hier goed voorbereid te zijn en dreigende defecten te kunnen herkennen, moet men letten op enkele kenmerken die op een defect kunnen wijzen.

– Voertuig start niet goed en veroorzaakt problemen

– Olieverlies in het gebied van de motor ook binnen de motorruimte (spatolie)

– Kloppende geluiden in de motor, indicatie van ontbrekende/onvoldoende smering

– sterke trillingen van de motor.

Zelfs als de prestaties van de motor afnemen, is voorzichtigheid geboden en verwaarloos de garage dan niet. Het is alleen belangrijk dat u weet dat u dit niet zelf gaat doen, tenzij u een specialist bent. Deze zaken hebben immers ook invloed op de verkeersveiligheid van een voertuig. Bekijk deze daarom met bijzondere zorg. Want veiligheid staat voorop.