Het ontstekingssysteem in de winter: Hier stapelen de ontstekingsproblemen zich op

0
408
Ontstekingsproblemen
©Wstockstudio/Shutterstock

Veel mensen zijn bekend met ontstekingsproblemen van auto’s, vooral in de winter. Sommige problemen met het ontstekingssysteem kunt u snel en eenvoudig verhelpen. Maar niet elke fout is gemakkelijk te vinden. Wij bekijken samen het ontstekingssysteem van het voertuig in zijn details en laten u zien welke ontstekingsproblemen vooral in de winter vaak voorkomen.

Waarom ontstekingsproblemen vaker voorkomen in de winter

Autoproblemen stapelen zich vaak op in de winter. Veel te vaak zie je mensen voor open motorkappen staan, wanhopig op zoek naar de oorzaak van motorproblemen. Maar wat is de oorzaak? Voornamelijk vanwege de temperaturen en de aanzienlijk hogere luchtvochtigheid. Veel problemen die ook in de zomer bestaan, worden door deze factoren veel merkbaarder. Andere factoren kunnen echter ook een rol spelen. Marters, bijvoorbeeld, zijn een probleem vooral in het koude seizoen, wanneer zij zich thuis voelen onder de motorkap van een warme auto.

De bougiekabels controleren – de eenvoudigste oplossing

De kabels verbinden de bobine en de verdeler en zijn dus bijzonder belangrijk voor de ontsteking. Helaas zijn de kabels ook moeilijk te controleren. Vooral bij oudere voertuigen kan het gebeuren dat de kabels in de loop der jaren langzaam losraken van de verdeler, waardoor de ontsteking helemaal niet meer kan plaatsvinden. In zo’n geval kunt u de kabel gewoon weer op zijn plaats leggen, zodat de motor weer soepel loopt. Schade aan de bougiekabels is ook een veel voorkomend probleem. U kunt dit vaak alleen herkennen als de kabel vonkt tijdens het ontstekingsproces. Dergelijke schade kunt u gemakkelijk herstellen met isolatietape. Dit kan echter ook een teken zijn van een marterbeet. Controleer in dat geval de hele motorruimte op verdere schade.

De bobines: Veel voorkomende oorzaak van ontstekingsproblemen in de winter

Ontstekingsproblemen
©Parilov/Shutterstock

Bobines zijn aan slijtage onderhevige onderdelen van de auto, die na verloop van tijd steeds slechter kunnen gaan werken. Het is voor een leek echter praktisch onmogelijk om de bobine zelf te meten en vooral te vervangen. Dat komt omdat hij moeilijk te bereiken is. In dat geval verdient een bezoek aan een gespecialiseerde garage de voorkeur. De meeste moderne voertuigen slaan echter bobine-fouten op in het foutengeheugen van de auto. Als u dit kunt uitlezen, helpt dat vaak om het probleem te verkleinen. Als een bobine-fout is vastgesteld, moet u niet te lang wachten met de reparatie. Omdat de problemen met defecte bobines meestal groter worden in plaats van kleiner.

Controle en vervanging van bougies

Defecten en problemen met de bougies zijn niet alleen merkbaar door problemen met het starten, maar ook door haperende ontstekingen tijdens het rijden. In ieder geval moet u de bougies grondig laten nakijken als deze problemen zich voordoen. Om dit te doen, moet u de afzonderlijke bougies altijd grondig controleren op beschadigingen. Deze worden vaak vuil en kunnen zeer vervuild raken, vooral als de motor slecht is afgesteld. Vaak volstaat het de bougies te reinigen, zodat het voertuig weer schoon en zonder problemen start. Als u defecte bougies moet vervangen, let dan op het type bougie. Afhankelijk van het type en ontwerp van de motor kunnen de stekkers verschillende kenmerken hebben. Deze omvatten, onder andere:
– Het schroefdraad
– De lengte van de bougie
– Het aantal elektroden
– Het materiaal van de elektroden
– De warmtewaarde

Daarom moet u altijd geschikte stekkers voor uw voertuig kiezen

De gloeibougies – ontstekingsproblemen voor dieselrijders

Ontstekingsproblemen
©sima/Shutterstock

Terwijl de term bougie algemeen bekend is, spelen gloeibougies slechts een ondergeschikte rol in de algemene kennis van de meeste mensen. De gloeibougie wordt gebruikt in dieselmotoren en daar alleen bij koude temperaturen. Dit komt omdat een dieselmotor als zelfontbrander geen bougie nodig heeft. Lucht en diesel ontbranden echter veel slechter als een mengsel bij koude temperaturen. Gloeibougies worden daarom gebruikt om de verbrandingskamer voor te verwarmen en zo de ontsteking te verbeteren. Bovendien werken moderne gloeibougies gewoonlijk totdat de motor de optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt.  Als de gloeibougie echter defect is, kan het voertuig startproblemen krijgen.

Vervangen gloeibougie

Het vervangen van de gloeibougie is vaak ingewikkeld. Wij adviseren u in dit geval altijd een gespecialiseerde garage te bezoeken, omdat ondeskundige behandeling snel tot problemen kan leiden. Dit komt omdat een gloeibougie gemakkelijk vast kan komen te zitten in de fitting. Als het met te veel kracht wordt bewogen, kan het breekbare element afbreken. In dat geval moet u het schroefdraad met speciaal gereedschap uitgeboren en moet u nieuwe schroefdraad aanbrengen. Als u de vervanging toch zelf wilt uitvoeren, raden wij u aan penetrerende olie te gebruiken om de schroefdraad optimaal en volledig voor te bereiden.

Andere redenen voor startproblemen in de winter

In principe zijn er verschillende andere oorzaken die vaker voorkomen in de winter. Vaak veroorzaakt de accu ontstekingsproblemen. Een te zwakke en te oude autoaccu kan vaak niet meer voldoende stroom leveren voor het startproces, zodat ernstige motorproblemen kunnen ontstaan tijdens het starten. In de regel is het enige wat hier kan helpen de accu te vervangen door een nieuw en geschikt krachtig model.

Ontstekingsproblemen
©a_v_d/Shutterstock

Aarding

Een ander en vaak opgemerkt punt is de aarding. Dat komt omdat zowel de alternator als de accu met een eigen kabel met de carrosserie van het voertuig zijn verbonden. Vooral bij oudere auto’s kan het gebeuren dat deze aarding begint te roesten. Dit is vaak te merken aan problemen met het starten van de motor. Maar ook hier is de reparatie eenvoudig en zelf uit te voeren.

  • Slijp de contacten van de kabel uitvoerig en grondig
  • Smeer de gebieden in met terminal vet
  • Schroef de kabel weer op zijn aansluiting

Als het probleem in de aarding zat, zou het voertuig weer zonder problemen moeten starten.
Er zijn zeker andere oorzaken van problemen met het starten van het voertuig. Deze blijven echter niet langer beperkt tot de winter, maar doen zich vaak het hele jaar door voor. Beschadiging van de starter zelf is ook mogelijk. Hier is echter alleen directe vervanging een gebruikelijke oplossing.