Kapotte koppeling? Regelmatig de koppeling testen, zorgt voor veiligheid

0
22679
Koppeling
© Shutterstock / wellphoto

Wat kan er kapot gaan aan een koppeling?

De hele autokoppeling hoeft niet altijd te worden vervangen. Heel vaak zijn het afzonderlijke onderdelen die problemen veroorzaken. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer het ontkoppelingslager geluiden maakt. Het ontkoppelingslager is namelijk een belangrijk onderdeel ervan, die de krachtoverbrenging tussen de motor en de versnellingsbak actief stopt. Als het ontkoppelingslager geluiden maakt, wijst dit op initiële slijtage.


Als u vroeg genoeg reageert wanneer het ontkoppelingslager geluiden maakt, kunt u meestal zeer dure en uitgebreide reparaties vermijden. Immers, slechts een klein deel ervan is defect en daarom vaak gemakkelijker te vervangen. Feit is dat veel waarschuwingssignalen al op voorhand op slijtage van de onderdelen wijzen. Hoe sneller u hier actie onderneemt, hoe groter de kans dat u echt dure reparaties of zelfs de noodzaak om het hele element in de auto te vervangen, kunt voorkomen. Als de autokoppeling kapot is, moet u een complete koppelingsset laten vervangen. Als alleen delen ervan defect zijn, kunnen vaak alleen selectieve reparaties worden uitgevoerd.

Hoe werkt de koppeling?

De koppeling is praktisch het centrale element in een aandrijving. Hij scheidt de motor van de transmissie en maakt zo het schakelen in verschillende versnellingen mogelijk. In voertuigen met handgeschakelde versnellingsbak wordt hij geactiveerd door het koppelingspedaal in te duwen. Terwijl in automatische voertuigen de koppeling wordt bediend door de automatische transmissie van de auto. Als er problemen mee zijn, kan dit ertoe leiden dat u bijvoorbeeld niet meer van versnelling kan wisselen. Bovendien is de autokoppeling van een auto een echt slijtage-onderdeel, dat in de loop van het leven van de auto kapot kan gaan, omdat hij zeer vaak in gebruik is.

De basisfunctie van de autokoppeling is het verbreken van de wrijvingsverbinding tussen de motor en de transmissie, zodat u van versnelling kan wisselen. Bovendien compenseert hij de snelheidsverschillen tussen de motor en de transmissie. De koppeling bestaat uit een frictievoering, de zogenaamde koppelingsschijf, een drukplaat en een vliegwiel. Een membraanveer zorgt voor de nodige contactdruk. In principe is er nauwelijks slijtage aan de autokoppeling tijdens het rijden. Hoewel de koppelingsvoering een beetje tegen de koppelingsplaat schuurt wanneer hij wordt ingeschakeld, is de slijtage normaal minimaal.

Hoe herkent u een versleten koppeling?

Een koppeling is een slijtageonderdeel dat meestal niet van de ene dag op de andere ophoudt met werken. Er zijn altijd tekenen van schade en slijtage aan de koppeling, die als waarschuwingssignalen kunnen worden opgevat. Daarom moet u op sommige signalen bijzonder goed letten en in deze gevallen zo nodig uw koppeling door een specialist of een gespecialiseerde garage laten nakijken. In totaal zijn er drie belangrijke symptomen die kunnen wijzen op slijtage of zelfs een defect aan de koppeling:

Soepel schakelen is niet mogelijk

Als u normaal start, wordt het eerste defect aan de koppeling vaak zichtbaar bij het “op laten komen” van de koppeling. In plaats van een vlotte start, komt de koppeling plotseling op gang, wat resulteert in een schokkerige en ruwe start.

Slippende koppeling

Er is altijd sprake van een slippende koppeling wanneer de motor niet versnelt wanneer u de koppeling los laat. Het motortoerental neemt hoorbaar toe, maar het voertuig kan het vermogen niet overbrengen. In dat geval is de koppeling zeker defect en moet u hem vervangen.

Moeite met schakelen

Een ander teken van een defect aan de autokoppeling kunt u altijd vinden wanneer u de versnellingen slechts met moeite of helemaal niet kan schakelen. In dit geval is niet altijd de hele autokoppeling defect, vaak is er ook directe schade aan het ontkoppelingslager.

Hoofdcilinder, koppeling SACHS 6284 605 003
Sachs logo
Hoofdcilinder, koppeling SACHS 6284 605 003 Lees meer…
Hoofdcilinder, koppeling LUK 511 0686 10
luk LOGO
Hoofdcilinder, koppeling LUK 511 0686 10 Lees meer…
Slave cilinder, koppeling VALEO 804794
logo Valeo
Slave cilinder, koppeling VALEO 804794 Lees meer…

Hoe kunt u testen of de koppeling nog goed is?

In principe is er geen volledig veilige manier voor leken om de koppeling te testen. Wij zullen u laten zien hoe u een functietest op de autokoppeling uitvoert, maar wij wijzen er uitdrukkelijk op dat een intacte koppeling door deze test in het ergste geval kan worden beschadigd. U voert deze test derhalve op eigen risico uit. De eenvoudigste en vooral veiligste manier is altijd om naar een gespecialiseerde garage te gaan waar de tests en controles in veilige omstandigheden kunnen worden uitgevoerd. Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden. Als de autokoppeling echter in orde en onbeschadigd is, moet de motor onmiddellijk stoppen na het opkomen van de koppeling.

Waardoor beschadigt de koppeling?

Koppeling reinigen
© Shutterstock / Fusionstudio

Er zijn een paar verschillende oorzaken die ertoe kunnen leiden dat de koppeling op een bepaald moment moet worden vervangen:

  • Bij sommige voertuigen is de koppeling gewoon te zwak gedimensioneerd, hetgeen tot voortijdige defecten leidt
  • Rijden met een aanhangwagen, met een zware lading of in stadsverkeer zal slijtege bevorderen.
  • Verkeerd rijgedrag van de bestuurder, met name het langdurig laten slepen van de koppeling bij grote snelheidsverschillen, leidt tot snelle slijtage.

Hoe merkt u dat het ontkoppelingslager defect is?

De hele koppeling hoeft niet altijd te worden vervangen. Heel vaak zijn het afzonderlijke onderdelen van de autokoppeling die problemen veroorzaken. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer het ontkoppelingslager geluiden maakt. Het ontkoppelingslager is namelijk een belangrijk onderdeel van de autokoppeling, die de krachtoverbrenging tussen de motor en de versnellingsbak actief stopt. Als het ontkoppelingslager geluiden maakt, wijst dit op initiële slijtage. Als u vroeg genoeg reageert wanneer het ontkoppelingslager geluiden maakt, kunt u meestal zeer dure en uitgebreide reparaties vermijden.

Koppeling vervangen
©Shutterstock / Visionsi

Wat kost het vervangen van een koppeling?

Als een vervanging noodzakelijk wordt – afhankelijk van het voertuig en de bestuurder kan dit het geval zijn na 50.000 km, maar net zo goed pas na 200.000 km – ontstaan meestal hoge kosten. De kosten zijn moeilijk in algemene termen te kwantificeren wanneer de autokoppeling kapot is. De kosten hangen namelijk niet alleen af van de omvang van de schade, maar ook van de algemene constructie van het voertuig. Bij sommige voertuigmodellen en fabrikanten is de autokoppeling voor monteurs gemakkelijk te bereiken, maar bij andere voertuigen kan dat heel anders zijn.

De zuivere onderdelenkosten spelen daarom vaak slechts een ondergeschikte rol in het geval van een defecte koppeling of zelfs beschadigde afzonderlijke onderdelen van de koppeling. In het geval van dergelijke schade moet tot 80 procent van de totale prijs in aanmerking worden genomen voor de werkzaamheden aan het voertuig zelf. Het kost een garage vaak drie tot vijf uur om een koppeling of bijvoorbeeld het ontkoppelingslager te vervangen. Het is dus vaak eigenlijk een betere keuze om de hele autokoppeling direct te vervangen en zo het risico op verdere reparaties te vermijden. Afhankelijk van het voertuig en de garage liggen de kosten gewoonlijk tussen 250 en 1.500 euro voor de volledige vervanging.

Koppelingspedaal
©Shutterstock / JimAK_Photo