Een nieuwe auto inrijden: is dat vandaag de dag nog nuttig?

0
3565
Auto inrijden
© GettyImages / Bernhard Lang

Een nieuwe auto inrijden: In het verleden was het gebruikelijk om nieuwe auto’s goed in te rijden. Ondanks de technische vooruitgang is voorzichtig rijden tijdens de eerste kilometers vandaag de dag nog steeds verstandig.

Waarom moet u een nieuwe auto inrijden?

Het is zinvol in nieuwe auto’s te rijden omdat verschillende mechanische onderdelen na de productie nog niet op elkaar zijn ingereden. Een van de doelen van de zuigerveren is bijvoorbeeld de afvalwarmte van de zuiger naar de cilinder af te voeren. Voorwaarde hiervoor is een zo groot mogelijk contactoppervlak – wat vereist dat zuigerveer en cilinderboring perfect op elkaar zijn afgestemd. Zelfs de veel nauwkeurigere fabricageprocessen die men in de nieuwe auto’s van vandaag toepast, kunnen niet voorkomen dat de zuigerveren en de cilinderboring niet optimaal op elkaar aansluiten.

Fabricagetoleranties

Hoewel de fabricagetoleranties de laatste decennia veel kleiner zijn geworden, bestaat er nog steeds niet zoiets als een perfecte match af fabriek. Als u uw nieuwe auto tijdens de eerste kilometers minder zwaar belast en het motortoerental slechts geleidelijk opvoert, zal de auto u voor uw voorzichtige handelwijze bedanken met betere prestaties, een lager brandstofverbruik en een maximale levensduur. In tegenstelling tot vroeger is de inrijperiode echter aanzienlijk verkort.

Hoe moet u een nieuwe auto inrijden?

Zoals reeds gezegd, zijn het vooral de motor en de transmissie die u moet inrijden. Daarom moet u de eerste 2000 km niet met volle belasting rijden. Het motortoerental mag niet hoger zijn dan 4500 toeren per minuut voor benzineauto’s en 3500 toeren per minuut voor dieselauto’s totdat u deze afstand hebt afgelegd. Bij automatische voertuigen moet u dus afzien van de kick-down.

Geleidelijk opvoeren maximum toerental

Daarna kunt u de snelheid en het maximumtoerental geleidelijk opvoeren. Overigens is deze geleidelijke verhoging van de belasting net zo verstandig en noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de auto zijn volledige prestatievermogen bereikt. Als u altijd matig rijdt met uw auto, wordt u ook gestraft door een lager maximaal vermogen. De reden hiervoor is ook het inlopen van zuigers en cilinders. In het bovenste dode punt, d.w.z. de hoogste stand van de zuiger, kunnen zich afzettingen vormen die ervoor zorgen dat hogere maximumtoerentallen slechts ongewild worden bereikt.

Dashboard
© GettyImages / Peter Dazeley

Te lage toerentallen zijn ook schadelijk bij het rijden in een nieuwe auto

Te lage toerentallen en zware belastingen moeten echter ook worden vermeden. In het ideale geval laat u de motor draaien in een toerentalbereik waarin hij zich comfortabel voelt en bereid is gas te geven. Daarom kan het heel verstandig zijn om af en toe de schakeladviezen te negeren. Welk snelheidsbereik hiervoor optimaal is, verschilt van voertuig tot voertuig – het beste is om op uw gevoel af te gaan. In het bijzonder geldt ook voor een jonge motor dat u hoge belastingen na een koude start moet vermijden. Ook al schrijft niet elke autofabrikant dit voor, toch is het zinvol om de eerste olieverversing te vervroegen. De reden: de slijtage van de mechanische onderdelen is bijzonder groot tijdens de inrijperiode. Deze fijne deeltjes veroorzaken op hun beurt een grotere slijtage van het smeersysteem, die u kan voorkomen door de olie te verversen.

Hoe moet u de remmen inrijden?

Bij nieuwe remmen zijn de remblokken nog niet volledig op de remschijven afgesleten. Dit is niet alleen het geval bij een nieuwe auto, maar ook na elke vervanging van de remmen. Daarom is de remwerking aanvankelijk minder, wat u altijd moet compenseren door met vooruitziende blik te rijden. Natuurlijk kunt u een noodstop niet volledig vermijden. Niettemin moet u slechts matig vertragen indien mogelijk. Als namelijk slechts een deel van het remblok in contact is met de schijf, werkt de volledige kracht op een zeer klein oppervlak dat onevenredig warm wordt. Dit kan leiden tot zogenaamde verglazing van de remblokken – met als gevolg dat de aangetaste zones gladder worden en de remwerking verder afneemt. De remschijf zelf kan bij een nieuwe auto ook nog niet volledig gehard zijn. In dat geval kunnen de remschijven door overmatige verhitting kromtrekken, wat u kunt merken aan een pulserend rempedaal.

Wat moet u overwegen met betrekking tot het chassis?

Vooral nieuwe schokdempers worden in de fabriek meestal vrij strak gemonteerd en zijn nog stijf. Bovendien werken de veren niet perfect samen met de nieuwe schokdempers. In principe is het moeilijk om dit tegen te gaan door een bepaalde rijstijl. Indien mogelijk moet u echter tijdens de eerste 1000 km buitensporige belasting en rijden op slechte wegen vermijden. In dit verband moet u er ook rekening mee houden dat het rijcomfort pas optimaal zal zijn wanneer de nieuwe auto is ingereden.

Hoe moet u nieuwe banden inrijden?

Automobilisten moeten weten dat nieuwe banden moeten worden ingereden. Na het zogenaamde “bakken” in de bandenfabriek moeten de banden uit de gietvorm kunnen worden bevrijd. Dit wordt – net als bij het bakken thuis – bereikt door een losmiddel dat een olieachtige laag op de nieuwe band achterlaat. Tijdens de eerste 200-300 km moet deze laag afslijten, zodat de band ook een zo groot mogelijke grip heeft. Vooral op nat wegdek moet u daarom rekening houden met een langere remweg, zodat u niet in gevaarlijke situaties terechtkomt. In deze periode moet u ook de snelheid in de bochten verlagen.

Nieuwe auto inrijden
© GettyImages / borchee

Conclusie: U moet de eerste kilometers voorzichtig rijden

Uiteindelijk blijkt dus duidelijk: een nieuwe auto inrijden heeft zelfs in deze tijd nog zin. De toleranties, vooral in de motor en de versnellingsbak, zijn wellicht veel kleiner dan enkele tientallen jaren geleden. Dit verkort de inrijperiode aanzienlijk en is het risico op motorschade, zoals het vastlopen van de zuiger, ook veel kleiner dan in het verleden. Niettemin gaat het hier om mechanische onderdelen die op elkaar moeten inwerken en het best functioneren bij matige belasting.

Dus als u van plan bent lang met uw nieuwe auto te rijden en wilt profiteren van optimale prestaties en een laag brandstofverbruik, moet u ook een huidige nieuwe auto inrijden. Voorzichtigheid is overigens ook geboden met remmen en banden, omdat op beide punten nog niet onmiddellijk het volle vermogen wordt bereikt – met navenant kritieke gevolgen voor de verkeersveiligheid. Na ongeveer 3000 km is het inrijden van een nieuwe auto echter voltooid en kunt u het potentieel van uw voertuig volledig benutten.