Eerste tekenen van een defecte cilinderkoppakking en de vervanging ervan

0
474
cilinderkoppakking
© Shutterstock / J. Lekavicius

De cilinderkoppakking is de belangrijkste verbindingsschakel tussen de cilinderkop en het motorhuis. Een defect aan deze pakking kan ernstige gevolgen hebben, waaronder motorschade, indien u de eerste tekenen van een defect negeert.

De functie van de cilinderkoppakking

De cilinderkoppakking zit tussen het motorblok en de cilinderkop en zorgt ervoor dat de koelvloeistof en motorolie goed kunnen circuleren tussen het motorblok en de cilinderkop. Daartoe heeft hij een aantal openingen, waarvan sommige voor de verbrandingskamers zijn. Rond de openingen moet de pakking van de cilinderkop echter absoluut gasdicht zijn. Tegelijkertijd wordt hij op de plaats van installatie blootgesteld aan uiterst ongunstige “werkomstandigheden”, aangezien hij bestand is tegen zowel koude als hete koelvloeistof, motorolie en hoge druk, en dit gedurende vele jaren en tienduizenden kilometers.

Vervanging?

Regelmatige vervanging van de cilinderkoppakking is in de meeste gevallen niet voorzien, omdat het ook vrijwel onmogelijk is van tevoren een vervangingsinterval vast te stellen. De duurzaamheid van de pakking hangt niet in de laatste plaats af van het ontwerp van de motor in kwestie en de bedrijfsomstandigheden. Preventieve vervanging wordt slechts in zeer zeldzame gevallen uitgevoerd wegens de hoge kosten die daaraan verbonden zijn. Het zijn de typische symptomen van een defect die aanleiding geven tot vervanging van de cilinderkoppakking.

De meest voorkomende tekenen van een defecte cilinderkoppakking

Aangezien de pakking van de cilinderkop verschillende kanalen afdicht waardoor koelwater en motorolie stromen, treden verschillende symptomen op wanneer de pakking defect is. Een gebrek hoeft echter niet per se zichtbaar te zijn aan de buitenkant. Indien de afdichting alleen bij de tussenliggende vliezen van de verbrandingskamers of de afzonderlijke kanalen defect is, lekken bedrijfsvloeistoffen zoals koelvloeistof of motorolie niet noodzakelijkerwijs bij de motor naar buiten. Olie en water kunnen echter mengen. Bovendien kunnen er verliezen van olie en koelwater optreden.

Symptomen

De eerste symptomen bestaan vaak uit een constant verlies van koelvloeistof en/of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot de meest voorkomende symptomen. Dik geworden koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruinig van kleur is of de motorolie troebel, is er vrijwel zeker een defect aan de cilinderkoppakking. Dan moet u dringend actie ondernemen. Als u de eerste tekenen niet herkent, kan dat onaangename gevolgen hebben.

cilinderkop pakking
© Sharomka / Shutterstock

Hoe kunt u het defecte onderdeel vervangen?

Helaas bevindt de cilinderkoppakking zich op een nogal ongunstige plaats, wat de vervanging vrij ingewikkeld maakt. De cilinderkop moet u volledig demonteren om überhaupt bij de pakking te kunnen komen. In moderne voertuigen wordt de hoeveelheid werk gecompliceerd door het aantal eenheden dat in de motorruimte is geïnstalleerd en is daarom zeer tijdrovend. Het is niet ongewoon dat speciaal gereedschap nodig is om bijvoorbeeld bij de hermontage van de cilinderkop de nodige afstellingen aan de distributieriem of de distributieketting uit te voeren.

Ervaring

Er is ook een zekere mate van ervaring nodig om dergelijke gevoelige reparaties met succes te kunnen uitvoeren. Het is ook zeer belangrijk de juiste cilinderkoppakking voor de betrokken motor te kiezen, aangezien deze een bepaalde dikte moet hebben om precies dezelfde afstand tussen het motorblok en de cilinderkop te behouden en dus de juiste compressieverhouding die vóór de vervanging bestond. Onzuiverheden op de afdichtingsvlakken moet u grondig verwijderen zonder de exact vlakke oppervlakken te beschadigen.

Cilinderkoppakking ELRING EL575042
https://www.motointegrator.nl/producten/1527569-cilinderkoppakking-elring-el575042

De cilinderkoppakking heeft een sleutelfunctie in de verbrandingskamer van de motor. Hij bevindt zich tussen de cilinderkop en het motorblok en draagt zo bij tot een vlotte gasuitwisseling. Het beveiligt ook de smeer- en koelcircuits. Als een cilinderkoppakking defect is, kan dit op lange termijn leiden tot motorschade. Daarom bieden wij u de cilinderkoppakking van ELRING aan. Wij bieden u bijvoorbeeld de pakking voor de Renault aan, die 2 inkepingen en een dikte van 1,74 mm heeft. De diameter van deze pakking is 81 mm. Naast dit merk bieden wij natuurlijk nog meer. Met de metalen elastomeer pakking, past de volgende cilinderkoppakking op voertuigen zoals de Bofa, DAF en de Solaris. Met een inbouwdikte van 1,2 mm en een diameter van 141,5 mm kunt u de pakking optimaal installeren. Maar waarom van de fabrikant ELRING? Elring-Klinger is een toonaangevende wereldwijde partner voor de automobielindustrie. Het bedrijf bestaat al 140 jaar.

Bestel de ELRING onderdelen die u nodig heeft en profiteer van de hoogwaardige producten van de fabrikant. We kijken uit naar uw bestelling!