Duitse vs. Franse automerken: een vergelijking

0
1386
© GettyImages / TomasSereda

Iets dat decennia lang in de hoofden van mensen is geworteld, kan niet snel worden gecorrigeerd. Zo is het ook met automerken. Duitse voertuigen zijn stabiel en duurzaam. Franse voertuigen werden lange tijd als onbetrouwbaar beschouwd. Dit is ons eerste cliché als we denken aan Duitse en Franse voertuigen.

Maar zijn deze uitspraken, die misschien tientallen jaren geleden geldig waren, vandaag nog steeds geldig? Of kunnen we deze afdoen als clichés die eindelijk tot het verleden behoren? Vergelijk wat er is veranderd op het gebied van automerken in de Duitse autoproductie en Franse automodellen. Diepgaande inzichten en details kunnen het beeld dat u heeft van Duitse en Franse voertuigen fundamenteel veranderen.

Vergelijking van Franse en Duitse voertuigen

Duitse automerken

In Duitsland houden mensen graag vast aan hun eigen tradities. Dat ziet u ook terug in de automerken. Duitse voertuigen hebben nog steeds een uitstekende reputatie en zijn zowel thuis als over de hele wereld erg in trek. Duitse voertuigen uit het luxesegment hebben al tientallen jaren talloze fans gevonden en worden beschouwd als de meest betrouwbare voertuigen. Het hart van de bestuurder is vooral gehecht aan deze automerken van de luxeklasse:

Mercedes

BMW

Audi

Ook zijn er talloze modellen van middelgrote en kleine auto’s op onze wegen. De merken die bijzonder gewild zijn zijn:

VW

Opel

Audi (kleinere varianten)

Het populairste voertuig van de Duitsers uit het verleden staat nog steeds bovenaan de ranglijst van de beste automerken in Duitsland. En dat is Volkswagen (VW). De Corsa is nog steeds een van de meest populaire stadsrunabouts in Duitsland. Klein, robuust en strak zijn de kernwoorden die kenmerkend zijn voor dit voertuig, dat nu ook als elektrisch voertuig verkrijgbaar is.

Franse automerken

Automerken
© GettyImages / Tuul & Bruno Morandi

Denkt u aan voertuigen uit Frankrijk, dan kunt u niet om de drie bekendste Franse automerken heen. En deze zijn duidelijk:

Peugeot

Citroen

Renault

Last but not least staat Peugeot bovenaan de lijst door te worden erkend als de beste voertuigklasse in Frankrijk. Met een marktaandeel van ongeveer 27,7% is Peugeot nog steeds de leider op de Franse automarkt.

Welke kenmerken zegt men dat de Duitse en Franse automerken hebben

Terwijl nuchterheid, stabiliteit en een lange levensduur bovenaan de lijst van positieve eigenschappen staan ​​van Duitse automerken die Duitse voertuigen wereldwijd een goede reputatie geven, vertrouwt Frankrijk op andere elementen. Franse voertuigen maken indruk met hun stijl en visuele charme, terwijl Duitse voertuigen enigszins hoekig en recht lijken. Frankrijk is altijd beschouwd als een pionier voor veel trends in de auto-industrie. De Fransen hebben de Duitse automerken al lang ingehaald op het gebied van betrouwbaarheid en technologie.

Toen elektronische innovaties de automarkt veroverden, werden ze al op jonge leeftijd standaard in Franse voertuigen aangetroffen. Bij Duitse voertuigen ging dit gepaard met extra kosten en werd het als een luxe beschouwd. Kijkend naar Duitse en Franse automerken in het verleden, is er enige waarheid in het feit dat Franse voertuigen hun chauffeurs vaker in de steek lieten dan hun Duitse tegenhangers. De elektronica viel vaker uit als het nat was, onderdelen waren instabiel en de motor gaf ook vaker op. Maar de Fransen hebben geleerd en kunnen nu gelijke tred houden met de Duitse voertuigmodellen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en stabiliteit. Daarom zijn de 3 Franse automerken Peugeot, Citroën en Renault weer heel vaak te zien op de Duitse wegen.

Een vergelijking van drie Duitse en Franse automerken (e-voertuigen).

Vergelijk
© GettyImages / 3alexd

Midden-/hogere klasse: BMW i3 vs. Renault Zoe Life R110/ZE 40

De automerken van Renault kunnen al lang gemakkelijk concurreren met moderne Duitse middenklassers. Qua prijs verslaat de Renault Zoe het Duitse vlaggenschip BMW i3 in zijn klasse met enkele duizenden euro’s. De catalogusprijs van de BMW met vergelijkbare uitrusting ligt 9.000 euro hoger dan de strakke Renault Zoe. Beide voertuigen zijn ultramoderne elektrische voertuigen met automatische transmissies. Beide voertuigen maken indruk met efficiëntieklasse A+ en zijn standaard uitgerust met ABS en airconditioning.

Terwijl de BMW i3 nogal exotisch en edgy is, maakt de Zoe indruk met een moderne, jonge look.

Aandrijving en prestaties:

Renault levert een voorwielaandrijving, BMW bedient zijn i3 via achterwielaandrijving.

Met 170 pk gaat de BMW i3 van 0 naar 100 (7,3 seconden) sneller dan zijn vergelijkingsmodel Renault Zoe Life R110/ZE 40… met slechts 108 pk. Het duurt ongeveer 11,4 seconden onder dezelfde startomstandigheden. De maximumsnelheid van de BMW i3 is 150 km/u, terwijl de Zoe 135 km/u haalt.

Bereik en stroomverbruik:

Qua actieradius zijn de twee voertuigen nauwelijks verschillend. Volgens de fabrikant kan de BMW i3 een afstand van 307 kilometer afleggen met een batterijcapaciteit van 42,2 kWh. Met een accucapaciteit van circa 41 kWh heeft de Renault Zoe onder de beste omstandigheden een actieradius van 316 kilometer. Qua stroomverbruik presteert de Renault ZOE Life R110/ZE 40 met 17,2 l per 100 kilometer beduidend slechter dan de BMW i3 met 13,1 l per 100 kilometer.

Een grote tekortkoming van de Renault Zoe ten opzichte van zijn Duitse tegenhanger is het opladen. De Zoe heeft noch een snellader, noch een warmtepomp, wat voor de BMW i3 vanzelfsprekend is.

Ruimte:

Beide voertuigen zijn hatchbacks met 5 deuren en bieden plaats aan 2 tot 5 personen.

Lengte en gewicht:

De lengte van de BMW i3 is 401 cm, terwijl zijn Franse concurrent 408 cm is. De breedte achter is nagenoeg identiek. Met 178 cm is de Renault Zoe slechts één centimeter breder dan de BMW. De Renault Zoe weegt 1.502 kg, terwijl het Duitse BMW i3-voertuig slechts 1.270 kg weegt. Maar er is meer ruimte in de kofferbak van de Zoe R110/ZE. Met 338 l biedt hij voldoende ruimte voor grote en kleine bagage, hier biedt de BMW i3 slechts 260 l aan.

Klein/middelgroot: Peugeot e-208 vs. Opel Corsa-e

Aandrijving:

Met de Peugeot ziet u eenvoudig hoe dit automerk in elke behoefte voorziet. Deze Franse auto is verkrijgbaar in 3 aandrijfvarianten. Hij is verkrijgbaar als volledig elektrische Peugeot e-208, als benzine- of gaswagen. De markt voor elektrische voertuigen is momenteel booming. Met zijn accu van 50 kWh en een maximale actieradius van 280 kilometer in optimaal gebruik, loopt de Peugeot e-208 voorop in de huidige elektrische voertuigen. Bij de vergelijkbare Opel Corsa-e met dezelfde accu zou dat zelfs 330 kilometer moeten zijn.

Accu:

Veel testresultaten van de Peugeot e-208 zijn vergelijkbaar met die van de Opel Corsa. Zo delen de innovatieve Peugeot en zijn moderne tegenhanger, de Opel Corsa, het Common Modular Platform (CMP). De accu, die bijna 400 kilogram weegt, maakt het verschil. De Opel Corsa-e biedt 3 rijmodi, waaronder sportmodus en eco-modus. Je hoeft de Corsa-e niet eens in de Sport-stand te rijden om voldoende vermogen te krijgen. De Opel Corsa-e heeft ook een speciale functie bij het remmen. Wanneer u uw voet van het gaspedaal haalt, loopt dit voertuig niet uit zoals u gewend bent van automatische voertuigen. De Corsa-e wint energie terug wanneer u uw voet van het gaspedaal haalt. Daar is een technische term voor, recuperatie. Om het voertuig volledig tot stilstand te brengen, moet u op de rem trappen.

Ruimte:

Qua ruimte verandert er weinig in de Peugeot e-208, aangezien de zware accu onder de voertuigvloer is bevestigd. U zit erg comfortabel voorin, de bestuurdersstoel kan naar achteren geschoven worden en is ook ideaal voor lange mensen tot 2 m. Achterin is de hoofdruimte daarentegen wat beperkt. De kofferbak biedt alleen de standaardmaat van 250 liter. Dit aantal is gebaseerd op verschillende testen. De fabrieksspecificaties zijn ruim 265 liter. Het interieur van de Opel Corsa is erg smal.

In vakkringen wordt de Opel Corsa-e gezien als een succesvolle elektrische auto, de Peugeot als Franse broer die op hetzelfde niveau rijdt als de Opel Corsa-e. Zoals de meeste Franse voertuigen scoort de innovatieve Peugeot 208-e met extravagantie, decoratieve details en een aantrekkelijk uiterlijk. Het veercomfort van de Duitse Corsa-e zou een stuk beter moeten zijn dan dat van de Franse Peugeot 208.

Prijs:

De stelling dat Duitse voertuigen duurder zijn dan de Franse kan hier niet worden bevestigd. De prijs van een nieuwe Corsa-e ligt enkele duizenden euro’s lager dan die van de Peugeot 208-e.

Luxeklasse: Mercedes EQC 400 vs. DS 9 (het luxe merk van Citroen)

Een luxeklasse als de Mercedes-prestatie EQC 400 werd lang tevergeefs gezocht onder Franse voertuigen. Eentje die nu mee kan doen is de DS 9, het luxe merk van Citroën. De DS 9 heeft indrukwekkende afmetingen van 4,93 meter lang, 1,85 meter breed en wielen met een diameter van 690 millimeter.

Aandrijving en prestaties:

De DS9 is een hybride voertuig als plug-in hybride met een vermogen van 225 pk. U rijdt comfortabel met benzine- en elektrische aandrijving, afhankelijk van uw behoefte. Met 11,9 kWh biedt de accu een elektrisch rijbereik van 40 tot 50 kilometer. In elektrische modus is de topsnelheid 135 km/u. Verdere uitrustingen met een tweewielaandrijving van 250 pk of 360 pk zijn in overleg of zijn al in kleine aantallen beschikbaar. Met een verbazingwekkend groot bereik van tussen de 429 – 464 kilometer (puur elektrisch) onder optimale omstandigheden, overtreft de Mercedes EQC niet alleen de DS9, maar ook vele andere voertuigen. Bij snellaadstations is de wachttijd slechts 40 minuten. Het stroomverbruik van de EQC is 21,5 tot 20,1 kWh per 100 km. De acceleratie bedraagt 5,1 seconden van 0 tot 100 met een krachtige 408 kW.

Interieur:

Het interieur van de DS9 is geen bijzaak. Het speelt de tweede hoofdrol. Het met nappa-leder beklede dashboard, de decoratie van kristalglas of de stoelen met airconditioning en massagefunctie zijn in dit voertuig nauwelijks te overtreffen voorzieningen. De uitrusting van de EQC is qua inrichting net zo comfortabel als de bediening. Alle functies en de aanraakgevoelige touchscreen-oppervlakken zijn ingebed in het hoogwaardige frame. De hoogtepunten van de EQC zijn ook een led-lichtstrip aan de voor- en achterkant van het voertuig en een radiatorrooster met zwarte panelen.

Techniek op het hoogste niveau:

Met de EQC heeft u een innovatieve display-ervaring en ervaart u bedieningscomfort op het hoogste niveau. Stembediening en functies die zelfaanpassend en zelflerend zijn, bereiden u voor op een wenselijke toekomst van slim rijden. Het voertuig straalt rust, innovatie en netheid uit, wat ook staat voor netheid in onze omgeving. Met een rijhulppakket aan boord, parkeerhulp met een 360°-camera waar u volledig op kunt vertrouwen, rijdt u veilig, ontspannen en zorgeloos.

Talrijke assistentiesystemen maken van uw autorit ook een ontspannende rit bij de Franse partner op de weg. U bepaalt zelf of u autonoom of semi-autonoom wilt rijden, waarbij het systeem automatisch in de rijstrook blijft en een snelheid tot 180 km/u haalt.

Prijs:

Afgemeten aan luxe sedans van een vergelijkbaar type en de aangeboden voorzieningen, ligt de prijs voor de DS9 ruim onder de 50.000 euro binnen een acceptabel bereik. In feite is de prijs voor de EQC 400, die momenteel begint bij 71.000 euro, veel hoger dan de kosten van de DS9. Ter vergelijking: deze hogere prijs kan worden gerechtvaardigd door de iets betere kwaliteit ‘Made in Germany’.

Gevolgtrekking

Ter vergelijking: de Franse automerken doen nauwelijks onder voor de elektrische voertuigen uit Duitsland, zowel in de luxeklassen als in kleine voertuigen. Als u echter belangrijke componenten samenbrengt, zoals de afwerking van de apparatuur, zijn de Duitse automerken zelfs in het tijdperk van elektrische voertuigen iets voor op de Fransen. De Franse voertuigen daarentegen fascineren vooral de jongere generatie met hun charme en een aantal onverslaanbare technische ideeën. Hierdoor zorgen zowel de Duitse als de Franse automerken voor veel rijplezier in het tijdperk van elektrische voertuigen.

 

bronnen:

https://www.drivek.de/vergleiche/bmw-i3/renault-zoe/

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/elektromobilitaet/stromsumption-elektroautos-adac-test/