De remschijven vervangen in de VW Passat B7

0
745

Afhankelijk van de rijstijl moeten de remschijven van een VW Passat B7 vroeg of laat regelmatig vervangen worden. In deze stapsgewijze handleiding laten we u zien hoe u eenvoudig zelf de remschijven van uw VW Passat B7 kunt vervangen.

Lijst met gereedschappen voor het vervangen van remschijven in de VW Passat B7

Bij het vervangen van de remschijven van uw VW Passat B7 dient u altijd beide zijden tegelijk te vervangen. Ook is het raadzaam om bij het vervangen van de remschijven nieuwe remblokken te monteren. Om de remschijven van een VW Passat B7 te vervangen heeft u de volgende gereedschappen en hulpmiddelen nodig:

VW Passat remblokken gereedschap

  • Pneumatische schroevendraaier of wielsleutel (wielspin) of ratel met verlengstuk
  • Dopsleutel (dop) 17 mm voor wielbouten en evt. velgslotadapter
  • 2 ringsleutels 13 mm
  • Torx-schroevendraaier maat: 30
  • Middelgrote platte schroevendraaier
  • Staalborstel
  • Remzuiger oprolmechanisme:
  • Momentsleutel, kort – voor de remklauw
  • Momentsleutel, lang – voor de wielbouten
  • 13 mm dopsleutel voor de remklauwbouten
  • 21 mm dopsleutel voor de remjukbouten

Omdat u de voorremklauwen moet verwijderen om de remschijven te vervangen, heeft u ook een touw, sterk binddraad of een grove schakelketting nodig om de remklauw aan de schokdemper te hangen. In de Motointegrator online winkel kunt u nieuwe remschijven en remblokken tegen lage prijzen en snel thuisbezorgd krijgen. Neem ongeveer 15 minuten per kant de tijd om de remblokken van uw VW Passat B7 te vervangen.

Controleer het remvloeistofpeil voordat u de remschijven vervangt

Voordat u de remschijven van de VW Passat B7 vervangt, moet u het remvloeistofpeil in het reservoir in de motorruimte controleren. Het reservoir voor de remvloeistof vindt u bij de VW Passat B7 achter in het midden voor het schutbord. Ongeveer 1,5 tot 2 cm bovenruimte in de container moet voldoende zijn, zodat er geen vloeistof kan worden gemorst tijdens het werken.

Remschijven vervangen: Breng het voertuig omhoog

Voor het vervangen van de remschijven op de VW Passat B7 is het aan te raden om met een hefplateau te werken. Met een hefplateau kunt u het voertuig op een voor u optimale werkhoogte brengen en zo in een zeer rugvriendelijke houding werken. Het voertuig met een krik omhoog brengen en op 2 kriksteunen vastzetten kan ook, maar is niet echt aan te raden. Aan beide kanten heffen is absoluut noodzakelijk zodat u tijdens het werken aan het stuur kunt draaien.

Demonteer de wielen en verwijder de remschijfschroef

Nadat u de VW Passat B7 op een comfortabele werkhoogte heeft gebracht, kunt u de wielen aan beide zijden verwijderen. Voor demontage de wielbouten losdraaien met een wielspin of een persluchtschroevendraaier en een 17 mm dopsleutel. Draai de wielbouten volledig los en verwijder de wielen.

Remblokklem verwijderen

Bij de VW Passat B7 worden de remblokken op hun plaats gehouden door een speciale klem. Verwijder deze clip van de remklauw. Gebruik hiervoor eventueel de platte schroevendraaier.

VW Passat remblokken

Geleiderkappen verwijderen

De openingen voor de remklauwgeleiders aan de achterkant van de remklauw zijn afgedicht met plastic doppen om ze te beschermen tegen vuil. Verwijder deze doppen zodat u de remklauwgeleiders kunt verwijderen.

Schroef de remklauwgeleiders los (bit 7 mm)

Om de remklauwgeleider te demonteren heeft u een 7 mm 6-punts bit en een kleine ratel nodig. Draai het stuur zodat de remklauw naar buiten wijst. U kunt de remklauwgeleider alleen van achteren bereiken en losschroeven. Trek de geleiders volledig uit de remklauw.

Verwijder de remklauw en hang hem stevig op

Nadat u de remklauwgeleiders heeft verwijderd, kunt u de remklauw van de remschijf trekken. Rijg het touw, binddraad of ketting door het grote gat aan de bovenkant van de remklauw om deze aan de schokdemper te hangen. Zorg ervoor dat de bovenkant van de remklauw naar voren is gericht voor verder werk en tijdens het remmen niet zullen worden geknikt. Maak de connector van de remblokslijtagesensor los en zet de draad vast.

Oude remblokken verwijderen

Nadat de remklauw is verwijderd, zijn de remblokken toegankelijk en kunnen ze worden verwijderd. Verwijder beide remblokken. Het remklauwjuk wordt dan verwijderd.

Verwijder het remklauwjuk

Het remklauwjuk wordt op zijn plaats gehouden door schroeven aan de achterzijde. U kunt een ringsleutel van 21 mm of een dopsleutel van 21 mm gebruiken om deze schroeven los te draaien. Draai de bevestigingsschroeven volledig los. En verwijder het remklauwjuk. Na het verwijderen van het juk kunt u de remschijf verwijderen.

Remschijven verwijderen

Na het verwijderen van de wielen ziet u op elke remschijf een kleine schroef met Torx aandrijving tussen twee schroefgaten voor de wielbouten. Deze schroef houdt de remschijf op de naaf vast wanneer de wielen worden verwijderd. Draai deze schroef los. Als de remschijf lange tijd op de naaf heeft gezeten, kan het nodig zijn om de schijf los te maken met een lichte hamerslag. Gebruik hiervoor een plastic of rubberen hamer. Sla een paar keer met de hamer op de schijf totdat het loskomt en kan worden verwijderd.

Schone wielnaaf

Voordat u een nieuwe remschijf monteert, moet u de contactvlakken van de remschijf op de wielnaaf reinigen. Dit kunt u doen met een koperen draadborstel of een zogenaamd wielnaafslijphulpstuk voor de accu- of pneumatische schroevendraaier. Na het reinigen dient u het slijpstof uit de schroefgaten voor de wielbouten te blazen.

Nieuwe remschijven monteren

Na het slijpen en verwijderen van het slijpstof kan de nieuwe remschijf gemonteerd worden. Plaats de nieuwe remschijf op de naaf en draai eerst de remschijfschroef met de hand vast. Neem vervolgens een momentsleutel en draai tot slot de remschijfbout vast met een aanhaalmoment van 4 Nm.

Plaats het remklauwjuk terug

Na montage van de nieuwe remschijf kan het remklauwjuk weer worden gemonteerd. Voor installatie moet het worden schoongemaakt. De contactvlakken van de remblokken kunnen worden gereinigd met een staalborstel om roest te verwijderen. De bevestigingsschroeven voor het remklauwjuk worden aangedraaid met een koppel van 200 Newtonmeter.

Installeer nieuwe remblokken

Plaats de pad aan de buitenkant van het juk van de remklauw. Plaats het remblok aan de binnenkant in de remklauw. Duw hiervoor de remzuiger zo ver mogelijk naar achteren met het oprolmechanisme van de remzuiger. Controleer de remklauwgeleiders voordat u het remblok plaatst. Het is optimaal als u nieuwe hulplijnen gebruikt. Als het remblok in de remklauw zit, kunt u de remklauw terug over de remschijf schuiven en de remklauwgeleiders vastschroeven. De remklauwgeleiders worden vastgedraaid met een koppel van 30 Nm. Plaats vervolgens de geleidekap terug.

VW Passat remblokken

Installeer nieuwe remblokklem

Als u de remschijven en remblokken van de VW Passat B7 vervangt, moet u een nieuwe remblokklem gebruiken om de remblokken vast te zetten.

Schone remschijven

Nieuwe remschijven worden af ​​fabriek beschermd met een dunne laklaag. In plaats van remmenreiniger te gebruiken, veegt u de schijven gewoon af met een schone papieren handdoek voordat u de wielen terugplaatst.

Monteer de wielen

Na het afvegen van de remschijven worden de wielen weer gemonteerd. Draai eerst de wielbouten met de hand vast en daarna handvast met een lange sleutel. Laat vervolgens de VW Passat B7 zakken en draai de wielbouten vast met een momentsleutel en een koppel van 120 Newtonmeter.

Trap het rempedaal in

Ga na het voltooien van de werkzaamheden in uw VW Passat B7 zitten en trap een paar keer op het rempedaal. Na twee tot drie indrukken, zou het niet meer mogelijk moeten zijn om door te duwen tot de vloer. Ongeveer halverwege zou u wat weerstand moeten voelen.

Controleer het remvloeistofpeil

Controleer tot slot het remvloeistofpeil in het reservoir. Het vloeistofpeil zou nu iets hoger moeten zijn door de dikkere nieuwe remblokken en schijven.

Na het vervangen van remschijven en remblokken dient u een proefrit te maken. Rem eerst heel voorzichtig. Vermijd een noodstop. Accelereer een paar keer naar een snelheid van rond de 30 tot 50 km/u en rem vanaf deze snelheid rustig af tot de VW Passat B7 tot stilstand is gekomen. Herhaal dit remmen een paar keer. Het duurt even voordat de nieuwe remblokken zich aan de remschijven hebben aangepast en de beschermfolie door de remwrijving is verwijderd.

De oude onderdelen die gebruikt zijn bij het vervangen van de remschijven van de VW Passat B7 horen thuis bij het schroot. Remblokken, remschijven en veiligheidsclips kunt u gratis inleveren bij elk kringloopcentrum.