De remblokken vervangen in de VW Passat B7

0
335

Het vervangen van de remblokken op de vooras van de VW Passat B7 is afhankelijk van de rijstijl elke 30.000 tot 60.000 km nodig. U kunt de vervanging zelf uitvoeren met weinig gereedschap en een beetje handmatige vaardigheid. In deze handleiding laten we u stap voor stap zien hoe u de remblokken van de VW Passat eenvoudig zelf kunt vervangen.

Gereedschapslijst voor het vervangen van de remblokken op de VW Passat B7

Gereedschap remblokken vw passat

  • Velgslotadapter (indien velgsloten aanwezig zijn)
  • Pneumatische schroevendraaier met 17 mm dopsleutel of
  • Ratel met verlengstuk en 17 mm dopsleutel of
  • Wielsleutel (wielspin)
  • Momentsleutel, kort
  • Momentsleutel, lang
  • Remzuigerreset
  • SSchroevendraaier, plat, middelgroot
  • Ratel
  • 7 mm zeskantbit

U heeft ook een eenvoudig touw of ketting nodig om de remklauw vast te zetten tijdens het verwisselen van de remblokken. Ketting of touw moet minstens 1,2 tot 1,5 m lang zijn. U kunt nieuwe remblokken voor de VW Passat B7 tegen lage prijzen krijgen en snel geleverd in de Motointegrator online shop. Indien mogelijk dient u het voertuig op te heffen met een hefplatform om de remblokken te vervangen. De verandering is ook mogelijk met behulp van de krik. Wacht ongeveer 10 tot 15 minuten om de remblokken van de VW Passat B7 te vervangen.

Controleer het remvloeistofpeil in het reservoir

Voordat u begint met het vervangen van de remblokken van de VW Passat B7, moet u de motorkap openen en het remvloeistofpeil in het reservoir controleren. Het niveau van de remvloeistof mag niet te hoog zijn, aangezien de remzuigers bij het vervangen van de remblokken in de remklauw moeten worden gedrukt. Hierdoor stijgt het remvloeistofpeil in het reservoir en kan de vloeistof overlopen.

Remblokken vervangen: Draai de voorwielen los met een wielsleutel

Breng het voertuig omhoog nadat u het remvloeistofpeil hebt gecontroleerd. Draai vervolgens de wielbouten los met een pneumatische schroevendraaier, de wielspin of een ratel met een 17 mm dopsleutel. Indien nodig moet u eerst een velgslot losmaken met een passende adapter. Draai de wielbouten helemaal los, zodat u het wiel kunt verwijderen.

Remblokken vervangen: Verwijder de remblokklem

U heeft een platte schroevendraaier nodig om de remblokklem te verwijderen. Schuif eerst het blad van de schroevendraaier tussen de remblokklem en de remklauw. Vervolgens kunt u de schuine poot van de clip uit het gat in de remklauw tillen. U kunt dan met twee vingers en een beetje kracht het onderbeen uit de remklauw trekken en de klem volledig verwijderen.

Remklauwklem vw passat

Verwijder de geleidedoppen

Na het verwijderen van de remblokclip moet u de geleidedoppen over de remklauwgeleiders aan de achterkant van de remklauw verwijderen. De platte kunststof doppen op de VW Passat B7 beschermen de remklauwgeleiders tegen vuil. Verwijder de plastic doppen met een platte schroevendraaier en leg ze opzij.

Schroef de remklauwgeleiders los

Als de geleidedoppen zijn verwijderd, kunt u een 7 mm-bit en de ratel gebruiken om de remklauwgeleiders los te schroeven. Draai de geleiders ver genoeg los zodat u de remklauw gemakkelijk kunt optillen.

Verwijder de remklauw en hang hem op

Let er bij de volgende werkstap op dat u de remleiding niet beschadigt. Leid de ketting of kabel tussen de spoelen van de schokdemperveer zodat u de remklauw er stevig aan kunt bevestigen. Met het touw of de ketting vastgezet, kunt u de remklauw optillen en eraan hangen. Zorg ervoor dat u de remleiding niet knikt of overrekt.

Koppel de connector van de remblokslijtagesensor los

Nadat u de remklauw heeft verwijderd en aan de kabel of ketting heeft bevestigd, trekt u de remblokslijtagesensor los. Koppel de sensor los door aan de connector te trekken, niet aan de kabel. Mogelijk moet u beide connectordelen vasthouden en iets naar elkaar toe bewegen, zodat u ze uit elkaar kunt trekken.

Verwijder de oude remblokken

Voordat u de oude remblokken verwijdert, moet u met het oprolmechanisme van de remzuiger de remzuiger in de remklauw terugdrukken. U kunt de remklauw niet opnieuw installeren met een uitstekende remzuiger en nieuwe remblokken. Bij het verwijderen van de remklauw zult u zien dat het achterste blok in de remklauw blijft terwijl de voorkant in het juk wordt gehouden. U moet het achterremblok met een beetje kracht uit de remzuiger duwen. Het wordt op zijn plaats gehouden door twee veren of clips in de remzuiger. U kunt het voorremblok eenvoudig van het juk verwijderen.

Installeer nieuwe remblokken

Voordat u de nieuwe remblokken installeert, moet u een staalborstel gebruiken om het juk en de remklauw in het gebied van de geleiders voor de remblokken en indien nodig van  roest te reinigen. Pak vervolgens het remblok met de twee klemmen en plaats deze op de remzuiger in de remklauw. Druk op het remblok totdat u de veren in de remzuiger hoort vastklikken. Plaats eenvoudig het voorremblok in het juk, met het remblok naar de remschijf gericht.

Installeer de remklauw

Met de remblokken op hun plaats schuift u de remklauw terug over de schijf en het voorblok. Het kan zijn dat u bij het monteren van de remklauw het remblok met uw andere hand op zijn plaats moet houden, zodat het er niet af valt. Zodra de remklauw goed is geplaatst, draait u eerst de twee remklauwgeleiders alleen met de hand vast met behulp van de 7 mm zeskantige bit en ratel.

Draai de remklauwgeleiders vast met 30 Nm

Als alles op zijn plaats zit, draait u de remklauwgeleiders vast tot 30 Nm met behulp van de momentsleutel en 7 mm zeskantbit. Monteer direct daarna de geleidekappen zodat de remklauwgeleiders weer beschermd zijn tegen vuil.

Installeer een nieuwe remblokklem

Nadat u de remklauwgeleiders hebt vastgedraaid, plaatst u de remblokklem weer op de remklauw. U kunt het beste een nieuwe remblokklem gebruiken. Steek de klem met de twee schuine poten in de gaten in de remklauw. Duw vervolgens de gebogen, buitenste uiteinden in de richting van de remklauw totdat ze vastgeklemd zijn.

remblokken

Remblokken vervangen: monteer het wiel

Als de nieuwe remblokken, de remklauw, de geleiders en de remblokklem correct zijn geïnstalleerd, kunt u het wiel opnieuw monteren. Draai eerst de wielbouten er met de hand in en draai ze daarna licht aan met de ratel.

Draai de wielbouten vast met een momentsleutel tot 120 Nm

Laat het voertuig zakken nadat u de wielen hebt gemonteerd. Draai de wielbouten vast met een momentsleutel en een aanhaalmoment van 120 Nm. Maar controleer eerst het remvloeistofpeil.

Controleer het remvloeistofpeil in het remvloeistofreservoir

Om het vervangen van de remblokken van de VW Passat B7 te voltooien, moet u het remvloeistofpeil in het remvloeistofreservoir controleren. Het vloeistofpeil in het remvloeistofreservoir kan iets hoger zijn dan voor de verversing. Dit komt doordat de remzuiger minder is uitgeschoven door de dikke nieuwe remblokken. Als het remvloeistofpeil in orde is, kunt u eindelijk de wielbouten vastdraaien.

Trap het rempedaal in

Als het remvloeistofpeil correct is, moet u nog steeds het rempedaal intrappen. Waarschijnlijk kunt u het pedaal bij de eerste keer indrukken helemaal tot aan de grond indrukken. Bij de eerste bediening wordt de remzuiger weer uitgeschoven. Uiterlijk moet u voor de tweede of derde keer ongeveer halverwege de pedalen weerstand voelen. De remzuiger drukt dan het remblok tegen de remschijf. Vanaf dit punt mag het pedaal niet verder gedraaid kunnen worden. Controleer daarna nogmaals het remvloeistofpeil in het reservoir.

Als u voor de eerste keer met de nieuwe remblokken rijdt, moet u voorzichtig remmen en zo mogelijk een noodstop vermijden. Het duurt enkele kilometers en meerdere remhandelingen voordat de nieuwe remblokken zich hebben aangepast aan de oude remschijven en hun volledige remwerking kunnen bereiken. U kunt de verwijderde remblokken gratis inleveren bij elk recyclingcentrum of schroothandelaar. Ze horen niet bij het restafval.