De juiste timing en spanning van de distributieriem

0
149
Contitech_727x484px_072023_NL
Contitech, onze drijfveer, uw succes

Experts van het merk Continental geven advies over hoe installatiefouten van de distributieriem kunnen worden vermeden, door het gebruik van de juiste timing en spanning, aan de hand van het voorbeeld van de tandriemset CT1168K1/K2/WP1/WP2/K6PRO/WP8PRO (https://www.motointegrator.nl/producten/1596166-distributieriemset-contitech-ct1168k1), gebruikt in VW-, Audi-, Seat- en Skoda-motoren met 1.4-2.0 TDI common rail, EA288.

Probleem

Geluid afkomstig van de aandrijving van de distributieriem. De distributieriem slaat over of is beschadigd. Het tandwiel in de spanpoelie is gebarsten of gebroken.

W98_Conto_Fot 1
Gebarsten tandwiel
Gebroken tandwiel

Spanningsmarkeringen zichtbaar op de achterkant van de riem,

W98_Conto_Fot 3
Spanningsmarkeringen

en op het oppervlak van de spanpoelie. De poelie werkt niet goed of is geblokkeerd.

Oorzaak

De reden voor abnormale werking van de riem kan een ongelijkmatige verdeling van de spanning in de tandriemaandrijving zijn. Dit leidt tot overmatige schommeling/trilling van de spanpoelie en onaanvaardbare spanningsniveaus in de riemaandrijving. Als gevolg daarvan raakt de riemaandrijving oververhit en begint deze lawaai te maken. Frequent herhaaldelijk contact tussen het tandwiel en de buffer zorgt ervoor dat het tandwiel breekt (zie foto 1).

Oplossing: de juiste spanning en timing is belangrijk

Geluiden bij de aandrijving van de distributieriem, het overslaan of uitvallen van de riem kunnen verband houden met een verkeerde spanning en timing. Wilt u daarom uw distributieriem vervangen, dan moet u bij het installeren van de distributieriem de montage-instructies nauwkeurig opvolgen. Het weglaten van zelfs maar één onderdeel kan resulteren in een onjuiste riemspanning, wat ernstige storingen kan veroorzaken.

Het is belangrijk dat de distributie op tijd staat (timing). Wanneer u de riem of ketting demonteert of monteert, is het van belang om de nokkenas, krukas en soms ook de brandstofpomp op het nulpunt te zetten (dit noemen we op tijd zetten, oftewel timing). Dit doet u met merktekens op het motorblok, de tandwielen en de poelies, maar het kan ook gedaan worden door blokkeerpennen te plaatsen. In het laatste geval kunnen ze ook niet onverhoopt gaan draaien.

Bij het spannen van de distributieriem moet u niet alleen de assen met de pennen vastzetten, maar ook eerst de tandwielen van de nokkenas en de hogedrukpomp losmaken.

Assen met pennen vast zetten

 

De tandwielen van de nokkenas en de hogedrukpomp losmaken

 

Bovendien moet het tandwiel van de hogedrukpomp in de juiste positie staan.

Het tandwiel van de hogedrukpomp moet in de juiste positie staan

Volg bij het installeren of onderhouden van de distributieriem altijd de installatie-instructies van de autofabrikant.