Werkplaatstip voor slippende koppelingen

0
299
Sachs
Sachs

Algemene opmerking: 
Deze nuttige tips geven slechts een overzicht. De inbouw- en bedieningsvoorschriften van de voertuigfabrikant en de daarin opgenomen waarschuwings- en veiligheidsvoorschriften moeten in acht worden genomen! Alle werkzaamheden moeten door een vakman worden uitgevoerd. Zeker als het gaat om een slippende koppelingen! De gebruikte afbeeldingen en de in de tips beschreven procedure zijn voorbeelden en kunnen per voertuigfabrikant en asuitvoering verschillen.

Oorzaken van slippende koppelingen

Het probleem van slippende koppelingen is zeer divers. De koppeling van een voertuig slipt bijvoorbeeld alleen bij hoge snelheden. Bestuurders klagen dat hun koppeling slipt als de motor koud is, tijdens het starten, bij het wegrijden of in de eerste versnelling. Een ander merkt dat de koppeling slipt tijdens een groot deel van de acceleratieperiode en weer een ander zegt dat zijn koppeling slipt na chiptuning. De symptomen en oorzaken van slippende koppelingen zijn net zo gevarieerd als de symptomen. Zelfs een gloednieuwe koppeling kan om verschillende redenen slippen. Naast de drukplaat en de koppelingsplaat zijn slippende koppelingen vaak te wijten aan het ontkoppelingssysteem. Andere oorzaken zijn een verkeerd omgebouwd vliegwiel of de installatie van een verkeerde koppeling.

Controleer bij slippende koppelingen:

  1. Slijtage ontkoppelingssysteem, bewegingsvrijheid, afstelling
  2. Juiste onderdelen voor het voertuig
  3. Vliegwiel correct nabewerkt
  4. Vervuiling van de wrijvingsoppervlakken met smeermiddel
  5. Vervorming en kromtrekking van de wrijvingsoppervlakken op het vliegwiel en de drukplaat

Bekledingen afgesleten tot klinknagelkoppen

Bekledingen afgesleten tot klinknagelkoppen

Oorzaak:

  1. Normale slijtage voor de specifieke gebruiksomstandigheden
  2. Veelvuldig opstarten / verkeerde rijstijl
  3. Stijf koppelingsmechanisme
  4. Bedieningssysteem niet correct ingesteld of gereset

 

Gevolg:

Geen volledige neerwaartse kracht beschikbaar voor koppelingsdrukplaat

 

Bekledingen sterk vervuild met olie of vet

Bekledingen sterk vervuild met olie of vet

Oorzaak:

  1. Beschadigde afdichting van transmissie of motor
  2. Te veel vet op de transmissie-ingangsas of het stuurlager
  3. Lekkage in hydraulisch bedieningssysteem
  4. Verontreiniging van de wrijvingsoppervlakken door onjuiste behandeling

 

Gevolg:

Slippen van de koppeling door lagere wrijvingswaarden van de bekledingen

 

Koppelingsplaat verbrand of uit elkaar gevallen

Koppelingsplaat verbrand of uit elkaar gevallen
Koppelingsplaat verbrand of uit elkaar gevallen

Oorzaak:

  1. Koppeling slipt voortdurend
  2. Voertuig gestart in te hoge versnelling
  3. Onvoldoende neerwaartse kracht
  4. Problemen in het ontkoppelingssysteem – geen speling op de koppeling en bijgevolg stijfheid
  5. Vervuiling met olie of vet
  6. Te dik vliegwiel

Gevolg:

Hechtmiddel op bekleding sterk aangetast door oververhitting

 

Bekleding raakt niet het hele oppervlak

Bekleding raakt niet het hele oppervlak
Bekleding raakt niet het hele oppervlak

Oorzaak:

  1. Wrijvingsvlak is ernstig beschadigd (vliegwiel is niet opnieuw geslepen)
  2. Wrijvingsoppervlak van vliegwiel of drukplaat vervormd door oververhitting

 

 

Gevolg:

  1. Lagere wrijvingswaarden
  2. Gewijzigde wrijvingsstraal (effectieve kracht hefboom)

Opmerking:
Bij nieuwe koppelingsplaten begint de bekleding met alleen perifeer contact (grotere wrijvingsstraal door minimaal schotelcontact met het wrijvingsoppervlak van de drukplaat). Hierdoor kunnen nieuwe onderdelen het volle vermogen overbrengen nog voordat ze volledig zijn ingereden.
Kwaliteitskenmerk! Geen fout!

 

Koppelingsdrukplaat is oververhit

Koppelingsdrukplaat is oververhit
Koppelingsdrukplaat is oververhit

Oorzaak:

  1. Koppeling slipt voortdurend
  2. Vervuiling met olie of vet
  3. Problemen in het ontkoppelingssysteem – geen speling op de koppeling en daardoor stijfheid
  4. Te dik vliegwiel (niet correct nabewerkt)

 

Gevolg:
De koppeling slipt omdat de downforce te laag is. In alle gevallen zal de constante slip van de koppeling meer warmte genereren dan kan worden geabsorbeerd. Dit leidt tot oververhitting.

 

Slijtage aan het actuatiesysteem

 

Slijtage aan het actuatiesysteem
Slijtage aan het actuatiesysteem

Oorzaak:

  1. Aandrijfsysteem versleten
  2. Versleten geleidebuis

 

Gevolg:
Het effect van de neerwaartse kracht wordt negatief beïnvloed door de vastzittende ontkoppelaar.

 

Membraanveer gebroken

Membraanveer gebroken
Membraanveer gebroken

Oorzaak:

Te hoge druk / veerweg sterk overschreden

Gevolg:

De neerwaartse kracht van de membraanveer is niet langer in overeenstemming met de ontwerpwaarden van de toepassing.

 

Opmerking:
Veroorzaakt ook luchtweerstand door onvoldoende lift op drukplaat

 

Door slijtage veroorzaakte ribbels op geleidingsnokken

Door slijtage veroorzaakte ribbels op geleidingsnokken
Door slijtage veroorzaakte ribbels op geleidingsnokken

Oorzaak:

Continu of excentrisch contact van de ontkoppelaar op de ontkoppelingsring of ontkoppelingshendels

Gevolg:
Geen effectieve klemkracht meer omdat de ontgrendelingshendels geblokkeerd worden door de geleidingsnokken als de koppeling is ingeschakeld