Centrale vergrendeling achteraf inbouwen – mogelijkheden, inspanningen en kosten

0
5863
© GettyImages / dimarik

Indien uw auto niet over een centraal vergrendelingssysteem beschikt, kunt u er zelf een installeren of laten installeren. In het volgende artikel komt u alles te weten over de werking van centrale vergrendeling, mogelijke oorzaken van storingen en de kosten van het achteraf inbouwen van een centraal vergrendelingssysteem.

Hoe werkt een centraal vergrendelingssysteem?

In een modern centraal vergrendelingssysteem wordt via een radiozender in de autosleutel een signaal gestuurd naar een elektronische regeleenheid in het voertuig. Bij de zogenaamde sleutelloze systemen wordt het signaal naar de besturingseenheid gezonden door een transponder, een RFID-chip, die in de sleutel is ingebouwd. De signalen zijn gecodeerd, zodat zij niet kunnen worden gelezen en misbruikt voor het ongeoorloofd openen van het voertuig. Wanneer de regeleenheid het signaal ontvangt, activeert het de elektromotoren of solenoïden van de sloten in elke deur, in het achterklep-/ kofferdeksel en in de tankvulklep. De auto is ofwel ontgrendeld of vergrendeld. Een schakelaar in de auto kunt u ook gebruiken om het centrale vergrendelingssysteem te activeren.

Automatische vergrendeling tijdens het rijden

De meeste centrale vergrendelingssystemen vergrendelen de auto automatisch zodra u met een bepaalde snelheid rijdt. Dit voorkomt dat bijvoorbeeld een portier van buitenaf opent geopend wanneer de auto stilstaat voor een verkeerslicht. Daardoor kunnen voorwerpen niet op zo’n moment uit de auto worden gestolen. Zodra het voertuig stopt en u de contactsleutel uit het slot trekt, ontgrendelen de deuren automatisch. Bij de meeste voertuigen vindt de automatische vergrendeling plaats wanneer de snelheid meer dan 8 km/h bedraagt.

Automatische ontgrendeling bij botsing

Een andere functie van het centrale vergrendelingssysteem is de automatische ontgrendeling wanneer botsingssensoren een ongeval registreren. Dit is om ervoor te zorgen dat reddingstroepen vrije toegang hebben tot het interieur. Wanneer het stilstaande voertuig wordt vergrendeld, wordt tegenwoordig meestal ook de elektronische startonderbreker geactiveerd. Het voertuig kunt u dan niet starten. Zodra u de auto met de afstandsbediening opent, deactiveert u ook de elektronische startonderbreker.

Hoe weet ik of mijn auto centrale vergrendeling heeft?

Als uw auto een sleutel heeft die er niet uitziet als een radiosleutel, d.w.z. dat hij relatief klein en slank is, betekent dit niet dat uw auto niet over centrale vergrendeling beschikt. Centrale vergrendelingssystemen met radiosleutels worden pas sinds de jaren negentig in steeds meer auto’s ingebouwd. Hoewel de eerste afstandsbediening die met een radiosleutel kon worden geactiveerd in 1982 door Renault werd geïntroduceerd, waren centrale vergrendelingssystemen die werden geactiveerd door het bestuurdersportier met de sleutel te ontgrendelen en te vergrendelen tot in de jaren negentig gebruikelijk. De centrale vergrendelingssystemen van luxe automodellen uit de late jaren 1970 en 1980 van Mercedes-Benz of BMW konden ook alleen worden geactiveerd via het slot op het bestuurdersportier.

De manier

Er is een manieren om erachter te komen of uw auto centrale vergrendeling heeft. Ontgrendel alle deuren en vergrendel vervolgens het bestuurdersportier met de sleutel. Als alle andere deuren dan ook vergrendeld zijn, dan heeft uw auto centrale vergrendeling. Als dit echter niet werkt, hebt u nog steeds geen honderd procent zekerheid of uw voertuig het al dan niet heeft. De centrale vergrendeling kan ook defect zijn.

Bedieningselement centrale vergrendeling FEBI BILSTEIN 47865
Febi
Bedieningselement centrale vergrendeling FEBI BILSTEIN 47865 Lees meer…
Regelklep, centrale vergrendeling BLIC 6010-10-015444P
Blic
Regelklep, centrale vergrendeling BLIC 6010-10-015444P Lees meer…
Centrale vergrendeling DT 7.78221
DT
Centrale vergrendeling DT 7.78221
Lees meer…

Wat te doen als het niet werkt?

Als de centrale vergrendeling niet werkt zoals het hoort, kunt u in veel gevallen in ieder geval de oorzaak van de storing isoleren. Als de centrale vergrendeling niet meer reageert, is een lege accu in de radiosleutel de meest voorkomende oorzaak. U kunt de kleine knoopcellen gemakkelijk zelf vervangen. Als de centrale vergrendeling na het vervangen van de accu nog steeds niet reageert, ligt het probleem waarschijnlijk bij de centrale regeleenheid. Het enige wat hier kan helpen is een bezoek aan een garage om de schade te laten herstellen.

Accu

Als de accu van de auto leeg is, werkt de centrale vergrendeling ook niet meer. De centrale vergrendeling heeft stroom nodig, en krijgt die van de accu. Bij beide storingen kunt u nog steeds de bestuurdersdeur met de sleutel openen. Als de accu echter leeg is, hebt u hulp nodig bij het starten om uw auto naar een garage te rijden. Gespecialiseerde garages of Bosch-services kunnen met diagnoseapparatuur het storingsgeheugen van uw auto uitlezen en zo relatief snel de oorzaak van het defect aan de centrale vergrendeling vinden. In de meeste gevallen is de regeleenheid defect. Soms is het gewoon een doorgebrande zekering die de centrale vergrendeling uitschakelt. Gebroken kabels tussen de sloten en de besturingseenheid kunnen ook een oorzaak zijn. De actuatoren van de deursloten zijn zeer zelden de oorzaak van een slecht functionerend centraal vergrendelingssysteem.

Kunt u zelf achteraf een centraal vergrendelingssysteem inbouwen?

Centrale vergrendeling
© GettyImages / simazoran

Op de meeste voertuigen kunt u achteraf een centraal vergrendelingssysteem ïnstalleren. Als u dit werk zelf wilt doen, moet u handvaardig zijn en een zeker begrip hebben van elektrische schakelschema’s. U kunt retrofitkits kopen op het internet en in gespecialiseerde winkels vanaf ongeveer 40 euro voor 4 deuren. De zeer goedkope centrale vergrendelingssystemen voor inbouw achteraf zijn echter niet aan te bevelen. Als u de achterklep of het kofferdeksel in het centrale vergrendelingssysteem integreert, moet u rekenen op nog eens minstens 30 euro. U kunt ook een radioafstandsbediening inbouwen in combinatie met de centrale vergrendeling. Veel retrofit kits krijgt u compleet geleverd met afstandsbedieningen. Reken op zo’n 50 tot 100 euro voor een goed centraal vergrendelingssysteem, inclusief 2 afstandsbedieningen.

Onderschat de tijd niet die nodig is voor de aanpassing. Voor het achteraf inbouwen van een centraal vergrendelingssysteem voor alle 4 de deuren moet u rekenen op ongeveer 6 tot 8 uur. Tenminste.

Gereedschap

Voor het achteraf monteren heeft u verschillende gereedschappen nodig, zoals krimptangen en draadstrippers. Een kleine boormachine met metaalboren is ook handig. Voordat u met de installatie begint, moet u de installatie-instructies van de fabrikant lezen. Om de achteraf ingebouwde centrale vergrendeling goed te laten werken, moet u kabels aanleggen.

Installatie

Elke deuropener is via een kabel verbonden met de centrale besturingseenheid. Dit betekent dat u kabels moet trekken van de deur naar de plaats waar u de centrale installeert. De deuropeners van het vergrendelingssysteem zelf zijn bevestigd aan het binnenpaneel in de deuren en zijn gewoonlijk via een stevige draad verbonden met het vergrendelingsmechanisme van de deur. Daarom moet u eerst de bekleding van elke deur verwijderen. U kunt de besturingseenheid voor de centrale vergrendeling installeren waar er maar plaats is. Fabrikanten bevelen vaak aan deze onder het dashboard aan de passagierszijde te installeren.

Hoeveel kost het om het te laten installeren?

Het zelf inbouwen van een centraal vergrendelingssysteem is niet altijd een succes. Als u zich mogelijke problemen wilt besparen en schade aan het elektrische systeem van het voertuig wilt voorkomen, is het raadzaam de centrale vergrendeling door een garage te laten installeren. Professionals hebben meestal iets minder tijd nodig voor de installatie dan leken, maar de kosten zijn nog steeds aanzienlijk hoger. Voor de installatie in een gespecialiseerde werkplaats, met inbegrip van het centrale vergrendelingssysteem, moet u rekenen op ongeveer 300 tot 500 euro. Als u er een met elektronische afstandsbediening laat installeren, moet u rekening houden met extra kosten van ongeveer 50 tot 100 euro voor de afstandsbediening. In totaal bedragen de retrofitkosten voor een vierdeursvoertuig ongeveer 400 tot 600 euro.